ایست، دارو نقل و نبات نیست

سلامتی گرانبهاترین هدیه ای است که خداوند متعال به بشر ارزانی کرده پس باید مراقب این نعمت الهی شد و با سهل انگاری آنرا به خطر نیانداخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،کهیر‌های بزرگی که تمام بدنم را پوشانده بود و تب و لرز شدیدی که تا آنوقت هیچوقت تجربه نکرده بودم کارم را به بیمارستان کشاند، باورم نمی‌شد که یک درد معده ساده مرا به آن روز بیاندازد وقتی درد معده ام شروع شد خانم همسایه قرص رانیتیدین را به من پیشنهاد کرد و گفت خودش هم از این قرص مصرف می‌کند که خیلی تاثیر گذار است من هم که فکر می‌کردم این قرص یک داروی بی ضرر است اقدام به مصرف آن کردم و همان شد بهانه‌ای برای یک هفته بستری شدن در بیمارستان.
 
این‌ها صحبت‌های خانم محمدی ۴۰ ساله از تجربه مصرف خود سرانه دارو بود شاید مشابه این اتفاق برای خیلی‌ها پیش آمده کسانی که به خاطر مصرف دارو‌هایی که دیگران برای شان تجویز کرده‌اند، دچار دردسر شده اند.

ایست! دارو نقل و نبات نیست


به گفته کارشناسان این حوزه مردم ما هم بی پروا دارو مصرف می‌کنند و هم از مصرف دارو خیلی می‌ترسند.

کافی است در مورد یک دارو گفته شود که مشکل دارد و همین مسئله باعث قطع دارو از سوی بیمار می‌شود، در حالی که این تصمیم بدون اطلاع و آگاهی درست نیست.

در عین حال ما جامعه‌ای هستیم که وقتی یک نفر به ما برای مصرف یک دارو توصیه‌ای می‌کند، آن را می‌پذیریم.

دکتر احمدی پزشک عمومی در باره مصرف دارو  به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید :مردم ما بی‌پروا دارو مصرف كرده مثلا والدین در مورد بیماری های شایع همچون سرما خوردگی کودکان شربت دیفن هیدرامین تهیه کرده و به نوزادان خود می دهند در حالیکه این داروها ویژه کودکان است و به گروه سنی زیر دوسال تجویز نمی شود.

 

ایست! دارو نقل و نبات نیست

او افزود: این دارو عوارض زیادی دارد اما با این حال مردم اقدام به تهیه و استفاده از آن می کنند.

 احمدی می افزاید: مردم از عوارض قرص سرما خورگی اطلاع ندارند و به هنگام سرماخوردگی بدون توجه به عوارض آن این دارو را تهیه و مصرف می کنند در حالیکه قرص های سرماخوردگی برای افرادی که دارای بیماری پروستات و آسم هستند ممنوع است.

او ادامه می دهد : داروهای نظیر رانیتدین که افراد بدون مجوز پزشکی آن را استفاده می کنند دارای عوارضی همچون افسردگی است که تاکید می کنم افراد  حتما با مشورت پزشک اقدام به مصرف آن کنند.

ایست! دارو نقل و نبات نیست

این پزشک عمومی می افزاید: قرص های مسکنی نظیر پروفن و دیکلوفناک در صورت تداوم استفاده از این قرص ها می تواند آسیب جدی به اندام های کلیه و کبد وارد کند.

او تاکید می کند: در واقع درد از علائم هشداردهنده بدن است که نشان می‌دهد در یکی از نقاط بدن مشکلی وجود دارد و ممکن است نشانه بیماری‌های مختلف باشد و استفاده از مسکن‌ها درد را موقتاً التیام بخشیده، اما علت بروز درد را درمان نمی‌کند.

احمدی با تاکید بر نقش رسانه ها در آگاه سازی افراد می گوید: رسانه ها می توانند افراد را در مورد عوارض خود درمانی و استفاده خود سرانه از دارو ها آگاه کنند.

او می گوید: بیماران باید بدانند که هزینه عوارض مصرف خودسرانه دارو خیلی بیشتر از مراجعه کردن به پزشک برای درمان بیماری است.

او ادامه می دهد:در برخی مواقع حتی استفاده خود سرانه از داروها می تواند به قیمت جان بیمار تمام شود و در برخی موارد نیز باعث ایجاد حساسیت و الرژی در فرد بیمار می شود که بسیار خطرناک است.

در یکی از داروخانه های شهر با یکی از شهروندان که مشغول تهیه دارو بود هم صحبت می شوم  او  به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید: تا حالا خیلی از داروها رو بدون مجوز پزشک مصرف کردم ولی می دانم اینکار درست نیست اما به خاطر افزایش هزینه های پزشکی مجبور به استفاده از داروها برای کاهش درد می شوم.

 

ایست! دارو نقل و نبات نیست

او می افزاید : با اینکه می دانم همه داروها عوارض دارند اما ترجیح می دهم به خاطر گرانی هزینه های پزشکی اقدام به خود درمانی کنم.

مظفری پزشک داروساز در این‌باره به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: مصرف دارو موضوعی كاملا فنی و علمی بوده و به طور مستقیم با سلامت انسان ها سر و كار دارد و بیماران نباید در مورد خرید داروی بدون نسخه پزشک اصرار بورزند.

 

ایست! دارو نقل و نبات نیست

این داروساز می افزاید: مصرف خودسرانه و بی رویه این دارو‌ها می‌تواند نشانه‌های بیماری را بپوشاند و در تشخیص بیماری خلل ایجاد کند.

او  می گوید: شروع مصرف هر دارو حتما باید به تجویز پزشك معالج بوده و حتی نباید مبتلایان به همان علائم، مصرف آن را توصیه كنند چرا كه بسیاری از بیماری‌ها دارای علائم مشابه هستند، اما تشخیص و درمان آنها به طور كلی با هم متفاوت است و نمی‌توان صرفا براساس تشابه علائم، درمان‌های مشابه را تجویز و توصیه كرد.

او ادامه  می دهد: داروهای اعصاب ، گوارشی، مسکن ها و آنتی بیوتیک ها جزو بیشترین داروهای هستند که افراد بدون مجوز اقدام به مصرف آن می کنند .

مظفری با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۳۰۰ قلم دارو برای تجویز نیاز به نسخه ندارد، ادامه  می دهد: داروساز باید اطلاعات دارویی را به بیمار ارائه دهد.

او  می گوید: یکی از مشکلات اساسی در خرید دارو این است که گاها بیماربدون مراجعه مجدد به پزشک نسخه های قبلی خود را به داروخانه برای خرید دوباره دارو ارائه می دهد که در اینصورت ما مجبوریم با پزشکی که قبلا دارو را تجویز کرده تماس بگیریم و در صورت اطمینان دارو را به بیمار تحویل دهیم.

این داروساز معتقد است این مشکل می تواند با طراحی نسخه های طولانی مدت حل شود و داروخانه ها با خیال راحت به بیماران داروعرضه می کند.

ایست! دارو نقل و نبات نیست

دکتر جواد تاج‌کی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: اقلام دارویی که بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان آن‌ها را تهیه کرد: دارو‌های مسکن نظیر استامینوفن، نوافن، مفنامیک، ناپروکسن، دیکلوفناک، دارو‌های گوارشی مثل رانیتیدین، شربت‌های معده، دارو‌های گیاهی، مکمل ها، ویتامین‌ها هستند.

او یکی از دلایلی را که مردم اقدام به خرید داروی بدون نسخه می‌کنند تهیه دارو‌ها با صرف وقت کم‌تر وهزینه پایین‌تر عنوانکرد و گفت: افرد حتی برای دارو‌هایی هم که نیاز به نسخه پزشک ندارند  باید با مشورت دکتر داروساز داروخانه اقدام به تهیه آن کنند.

دکتر تاجکی ادامه داد: دارو‌هایی نظیر دارو‌های اعصاب، فشار خون و چربی نیز  نیاز به تجدید نسخه دارند.
 
ایست! دارو نقل و نبات نیست
 
او افزود: بر اساس آمار، در استان زنجان اقلام دارویی که در طول سال ۹۷  مصرف شده ۲ میلیون و نهصد و چهل و شش هزار است در حالیکه این آمار در کشور  ۲۶۵ میلیون و دویست و پنجاه و شش هزار بوده است.

او اظهار کرد: همچنین این آمار نشان می‌دهد  در استان زنجان میانگین اقلام دارویی که در نسخه‌ها توسط پزشکان تجویز شده ۲.۴۱  درصد بوده  در حالیکه این میزان برای کل کشور ۲.۴۹ درصد است این ارقام حاکی از آن است که میانگین مصرف ما از کل کشور پایین‌تر است.

دکتر تاجکی با بیان اینکه در صد نسخه‌هایی آنتی بیوتیک دار در زنجان ۴۴ درصد است در حالیکه این رقم در کشور ۴۸ درصد می‌باشد، گفت: مصرف دارو‌هایی تحت عنوان کورتون در استان ما ۱۶.۷ درصد و در کل کشور ۱۶.۵ درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: نسخه‌هایی که شامل فرآورده‌های تزریقی بودند در زنجان حدود ۶۳ درصد بوده و این میزان در کل کشور ۵۷ درصد است.

تاجکی در پایان می‌افزاید:دارو‌هایی که بیشترین میزان مصرف را از آن خود کرده اند، فرآورده‌های تزریقی مثل آمپول پیروکسیکام، آمپول کورتون دگزامتازون، کورتون بتامتازون، آنتی بیوتیک سفکسیم، قرص و شربت پروفن، مترونیدازول ، ضد حساسیت کلرفنیدامین ، ویتامین D، آمپول کلروسدیم و استامینوفن بصورت قرص و شربت است.

به هر حال ضروریست برای  رفع مشکا استفاده خودسرانه از دارو، مسئولان بهداشت و درمان و کلیه بخش‌هایی که به نوعی درگیر سلامت جامعه هستند دست به دست هم بدهند و با برنامه ریزی صحیح آموزشی در جهت بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه اقدام کنند.

گزارشی از زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.