راه یابی شیراز و اوز به مرحله نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به راه یابی شیراز و اوز به مرحله نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران، گفت: طرح‌های مردمی و مشارکت عموم در طرح‌های کتابخوانی، فاکتور مهم در جشنواره‌های کتاب محور کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، دو شهر فارس در میان پنج شهر نهایی قرار گرفتند. شیراز و اوز در کنار شهر‌های رفسنجان، بم و شهرری در آوردگاهی برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران تلاش کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به حضور دو شهر استان در مرحله نهایی این جشنواره موفقیت شهر‌های استان فارس در این جشنواره ملی در سال جاری را پیش از هر چیز حاصل همراه شدن دستگاه‌های فرهنگی و یک پارچه بودن برنامه‌ها و تصمیم‌های فرهنگ ساز در استان دانست.

روح الله منوچهری با تأکید بر اینکه شیراز از نخستین دوره این جشنواره شرایط و ظرفیت برگزیده شدن در جشنواره را داشت، افزود: مهم‌ترین دلیل اینکه شیراز علی رغم موفقیت در دوره‌های پیشین جشنواره، عنوان پایتختی کتاب را از آن خود نکرد؛ یک دست نبودن برنامه‌های فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی بود.

او با اشاره به اینکه در شیراز به دنبال کسب عنوان پایتختی کتاب جهان هستیم، گفت: شیراز این ظرفیت و پتانسیل را دارد و حضور او در جشنواره پایتختی کتاب ایران نیز در همین راستاست.

منوچهری با تأکید بر اینکه سازمان‌های شهر شیراز به تعهدات خود در جشنواره‌های کتاب محور پایبند بودند، اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد طرح‌هایی که شیراز در پنجمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران ارائه کرده بود، امسال اجرایی شده اند و بیشتر آن‌ها نیز طرح‌های ترویجی و مشارکت مردم در بحث کتابخوانی بوده است.

او اشاره کرد: کسب این عنوان مهم است، اما هدف، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد شور و نشاط در فعالیت‌های کتابخوانی شهرهاست.

کتابخانه‌های عمومی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده است

منوچهری، به نقش کتابخانه‌ها عمومی استان فارس در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی نقطه مرکزی و ترویج دهنده کتابخوانی در میان مردم است. مهم‌ترین فاکتور نیز در این برگزاری چنین جشنواره‌های ملی و بین المللی، وجود طرح‌های مردمی و مشارکت عموم در طرح‌های کتابخوانی است، که در این راستا باید نقش کتابخانه‌های عمومی را پررنگ و برجسته بدانیم.

او اضافه کرد: در شهر شیراز ۲۹ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی فعال است؛ یعنی ۴۷ پایگاه در جای جای شهر برنامه‌های کتابخوانی را برای مردم و با توجه با نیاز‌های هر منطقه برگزار می‌کنند و این اتفاق‌های بسیاری را در شهر رقم می‌زند.

او با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی در چند سال اخیر دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده است، گفت: همکاری گسترده با اداره کل فرهنگ و ارشاد، شهرداری شیراز، آموزش و پرورش و مدارس، فرهنگواران و اهالی قلم، حوزه عشایر، نهصت سوادآموزی، زندان ها، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و موسسه‌های خیریه، بنیاد‌های ملی و بین المللی، مراکز پژوهشی، دانشگاه و کتابخانه‌های تخصصی و... صورت گرفته است که نتیجه آن انعقاد تفاهم نامه با موسسات مختلف و برگزاری ویژه برنامه‌هایی برای اقشار‌گوناگون است.

منوچهری اضافه کرد: این همراهی جایگاه شیراز را در رقابت ملی پایتختی کتاب متمایز کرده است؛ کتابخانه‌های عمومی امروز به عنوان فرهنگسرا‌های اجتماعی مطرح هستند و در این راستا تلاش می‌کنند.

او اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی با گروه‌های مختلف ازجمله اهالی قلم و فرهنگوران، دانشجویان، دانش آموزان، کودک و نوجوان، بانوان، کودکان کار، افراد کم توان و معلول، عشایر، روستاییان، افراد با آسیب‌های اجتماعی، نوسوادان و ... در کتابخانه‌های عمومی آغاز شده و به صورت مستمر دنبال می‌شود. حاصل آن تعامل و حضور اکثریت افراد جامعه در کتابخانه‌های عمومی است.

زیربنا‌های کتابخانه‌ای در شیراز باید افزایش یابد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه کسب عنوان پایتختی کتاب برای شیراز هدف مشترک دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان است، اضافه کرد: کسب این عنوان بسیار اهمیت دارد، ولی باید در نظر داشت که شیراز شهری است که در دنیا با نماد‌های فرهنگی اش شناخته شده است و باید زیرساخت‌های فزهنگی آن بهبود یابد.

او به نیاز‌های کتابخانه‌ای در شهر شیراز اشاره و تصریح کرد: از نظر زیرساخت‌های کتابخانه‌ای شهر شیراز در وضعیت استاندارد نیست و لازم است که هرچه زودتر وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز تعیین تکلیف شود.

منوچهری ساخت کتابخانه‌های استاندارد را دیگر نیاز شهر دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های گوناگون را پایه گذاری و اجرا کرده است، اما در حال حاضر فضای کافی در شهر شیراز برای پروراندن این طرح‌ها نیست. غرب شیراز و نقطه پرجمهیت شهر کتابخانه عمومی ندارد همچنین بیشتر کتابخانه‌های عمومی این شهر با متراژ کم و فضای محدود است و ارائه خدمات اولیه به کاربران دشوار است.

او بیان کرد: ساخت فضا‌های کتابخانه‌ای استاندارد در شیراز با همکاری فرمانداری و شهرداری شیراز همجنین خیرین باید در دستور کار و اولویت قرار گیرد.

فعالیت‌های کتابخوانی در اوز تداوم داشته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فار در ادامه با اشاره به اینکه شهر اوز امسال نیز همچون دوره‌های گذشته به مراحل نهایی جشنواره رسیده است، گفت: اوز تاکنون عناوین شهر خلاق ادبی و شهر دوستدار کودک را کسب کرده است و این مرهون تداوم و استمرار برنامه‌های کتابخوانی و همراهی و همدلی مردم و مسئولان این شهر در حوزه کتاب و توسعه کتابخانه‌های عمومی است.

منوچهری با اشاره به همراهی خیرین و مشارکت‌های مردمی در شهر اوز، گفت: مشارکت‌های مردمی و نقش خیرین در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر و کتابخانه ها‌ی عمومی و خصوصی از پتانسیل‌های شهر اوز است به طوریکه سه کتابخانه عمومی «اندیشه»، «بانو صفیه خضری» و «ام الخیر» در شهر اوز با همت خیرین ساخته و تکمیل شده است.

منوچهری تصریح کرد: اجرای طرح‌هایی برای تسهیل دسترسی شهروندان به کتاب، پشتیبانی از پیشنهاد‌های ابتکاری، توسعه فرهنگ کتابخوانی به صورت گسترده، فعالیت‌های مستمر در حوزه کودک و مادر در اوز همسو کردن فعالیت‌های مذهبی، هنری، اجتماعی و ورزشی، مشارکت عمومی در طرح‌های کتابخوانی و حمایت خیرین از جمله دلایل موفقیت این شهر در جشنواره کتاب محور بوده است.

گفتنی است شهر‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران توسط دبیرخانه این‌رویداد مشخص شدند. در این میان ۱۲ شهر از استان فارس در این رویداد به مرحله نیمه نهایی راه یافتند؛ که در این میان شش شهر شیراز، اوز، مرودشت، جهرم، فسا و اردکان به ۳۸ شهر نهایی انتخابی راه یافته بودند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار