سومین روز جشنواره تئاتر فجر چگونه گذشت؟

سومین روز از جشنواره تئاتر فجر با اجرای نمایش های مختلف به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین روز از سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجربا آغاز اجرا‌های بخش صحنه‌ای برگزار شد. در سومین روز نمایش‌های بخش صحنه‌ای و بخش خیابانی، اجرا داشتند.

مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و تالار مولوی از جمله تماشاخانه‌هایی بودند که نمایش‌های بخش صحنه‌ای در آن‌ها به اجرا پرداختند.

از جمله نمایش‌هایی که در مجموعه تئاتر شهر به اجرا پرداختند نمایش «ستاره شناس»، «متساوی الساقین» , «صدایا» بودند.

نمایش «ستاره شناس» به کارگردانی اصغر نوری و نوشته دیدیه ون کولارت در دو سانس در سالن قشقایی اجرا داشتند؛ این نمایش از جمله نمایش‌هایی بود که با استقبال خوب تماشاگران همراه شد.

نمایش «صدایا» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا ایزدی در دو سانس در سالن سایه به اجرا رفت. نمایش «متساوی الساقین» از جمله نمایش‌هایی بود که بیشتر مخاطبان درباره آن صحبت می‌کردند. این نمایش با هنرمندان گرگانی به اجرا پرداخت، ولی قبل از اجرا تماشاگران بسیاری انتظار به صحنه رفتن آن را می‌کشیدند.

اما نکته قابل توجه در این دوره از جشنواره این است که تعداد تماشاگران نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، در سال گذشته شاهداستقبال بی نظیر مخاطبان بودیم به صورتی که حتی با وجود پر بودن صندلی‌ها، مخاطبان زیادی در کف و راهروی سالن برای تماشای نمایش می‌نشستند.

نمایش‌های بخش خیابانی این دوره از جشنواره نیز همانند دوره‌های پیشین با استقبال بی نظیر تماشاگران رو به رو شد. نمایش «شال برون» به نویسندگی و کارگردانی امیر امینی از لاهیجان و نمایش «زینب پاشا» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز و نمایش «سیرک» به نویسندگی و کارگردانی سمیه مهری از تهران و نمایش «تنها یک زمین داریم» تولید بازار بزرگ ایران در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا پرداختند.

محوطه خانه هنرمندان ایران نیزمیزبان دو نمایش «صد سال به این سال‌ها» به نویسندگی زهرا رحیمی و کارگردانی نجمه محرابی از خمینی‌شهر و نمایش «بی پیش بی اجاره» به نویسندگی مهسا فتحی و کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش بودند. در سومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز نمایش «دست کاری» و «زینب پاشا» در متروی میدان ولیعصر ایوان انتظار به اجرا پرداختند.

آغاز سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی با نمایش «است»

 سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر کار خود را با یادبود، ولی الله شیراندامی در سالن‌های مختلف آغاز کرد.

در بخش صحنه‌ای تعداد زیادی نمایش به اجرا درآمد که یکی از آن‌ها نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس و تهیه کنندگی نوید محمدزاده  است که در تالار مولوی روی صحنه رفت و با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد.

این نمایش درباره لج و لجبازی، کار‌های زشت و زیبا و همچنین برخی آسیب‌های اجتماعی بین دختران نوجوان و دبیرستانی است.

دکور یک فضای نیمه باز مستطیلی است که کلاس درس دختران دانش آموز محسوب می‌شود. یک طرف این فضا تخته وایت برد، یک طرف شیشه که به منزله پنجره است و یک طرف هم دیوار و در ورودی است. در فاصله نیم متری از این فضا، کمد‌های آهنی که دانش آموزان وسایل خود را در آن قرار می‌دهند، قرار گرفته است.

نمایش با بیتی از حافظ که می‌گوید«سال‌ها دل طلب جام جم از ما میکرد وآنچه خود داشت زبیگانه تمنا می‌کرد» آغاز می شود. این بیت را یکی از دانش آموزان میخواند تا مفهوم آن را شرح دهد، اما درس نخوانده و در نهایت مورد سرزنش معلمی که از ابتدا تا انتهای نمایش حضور ندارد و بازیگران با حرکت‌های خودشان حضور او و همچنین ناظم مدرسه را به تماشاگر القا می‌کنند، قرار می‌گیرد.

در ادامه بگومگو‌هایی بر سر امتحان گرفتن، تلافی کردن تیکه‌های معنادار به یکدیگر و... پیش می‌آید تا اینکه منجر به اخراج شدن «ترانه» دانش آموز همین کلاس می شود.

اما ماهور که دوست صمیمی اوست، ترانه را فراموش نمی‌کند و یاد او را در کلاس حفظ می‌کند.

انسجام گروهی بازیگران، استفاده آنان از نقطه به نقطه صحنه و به عبارتی جای گیری مناسب، آکسان گذاری صدا توسط عده‌ای هنرجوی جوان، اتفاق‌های مثبت و قوی است که در نمایش «است» دیده میشود، اما نمایشنامه و دیالوگ‌های نسبتا ضعیف را هم باید گفت و از قلم نینداخت.

نمایش «است» پیش از این در سالن‌های مختلف روی صحنه رفته و در اولین روز از ایام فرخنده فجر، زیر ذره بین هیات داوران، اهالی رسانه و اهالی تئاتر رفت تا شانس خود را برای درخشش در این رویداد بزرگ بیازماید.

گفتنی است سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۲ تا ۲۰ بهمن ماه برگزار میشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار