پیروزی بزرگ انصارالله یمن چگونه رقم خورد؟

پنج دلیل اهمیت عملیات "البنیان المرصوص" مبارزان یمنی

انقلابیون یمن در جدیدترین پیروزی خود موفق شدند در عملیاتی به نام "البنیان المرصوص" ضربه بزرگی به ائتلاف سعودی وارد کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مبارزان یمنی در جدیدترین پیروزی خود طی یک عملیات بزرگ موفق به رفع  تهدیدها‌ی جنگی از صنعا و آزادسازی دو هزار و پانصد کیلومتر از خاک یمن شدند.

سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن تشریح نتایج عملیات بزرگ اخیر علیه ائتلاف متجاوز سعودی با عنوان "البنیان المرصوص" اعلام کرد که ۱۷ تیپ و ۲۰ گردان نیرو‌های ائتلاف سعودی از بین رفته است. یحیی سریع افزود: «دشمن خسارت سنگینی را هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ تجهیزات جنگی متحمل شد و غنایم بسیاری به دست آوردیم. نیرو‌های ما در روز‌های اول عملیات ۸۰۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی یمن را آزاد کردند. ۱۵۰۰ کشته، ۱۸۳۰ زخمی، صد‌ها اسیر و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ خودروی نظامی و زرهی غنیمت گرفته شده ماحصل عملیات نظامی البنیان المرصوص نیرو‌های مسلح یمن است.» 

پنج دلیل اهمیت عملیات

دلایل اهمیت عملیات البنیان المرصوص چیست؟

عملیات البنیان المرصوص یک پیروزی بزرگ برای انقلابیون یمن به شمار می‌رود. دلایل اهمیت این مسئله هم به وسعت عملیات و همه به منطقه‌ای که عملیات در آن صورت گرفت بر می‌گردد.

اولین دلیل اهمیت عملیات البنیان المرصوص این است که این عملیات نخستین حمله جدی و گسترده نیرو‌های یمنی علیه ائتلاف سعودی پس از حملات سپتامبر گذشته به آرامکوی عربستان محسوب می شود. پس از عملیات انصارالله علیه آرامکو و حمله به دو پایگاه البقیق و الخریص و همچنین عملیات نصرمن الله، انصارالله یمن از ابتکار خود برای صلح رونمایی کرد. در این مدت خبر‌هایی از مذاکره بین انصارالله با عربستان منتشر شد. انصارالله در این مدت حملات خود به عربستان را متوقف کرد، اما عربستان و امارات در این مدت به دنبال این بودند که با تقویت نیرو‌های خود بار دیگر به انصارالله حمله کنند و این بار دسیسه‌ای علیه صنعا به راه انداختند.

در دور جدید حملات، عربستان و امارات سعی داشتند تا منطقه نهم در شرق صنعا را تصرف کرده و به سمت صنعا حرکت کنند. اما انصارالله یمن با عملیات البنیان المرصوص دشمن را در این جبهه شکست و پاسخ محکمی به عربستان و امارات داد. در همین راستا، "محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: عملیات البنیان المرصوص در پی تجاوز دشمن به جبهه نِهِم صورت گرفت. در واقع این اولین عملیات مهم انصارالله، پس از ارائه طرح صلح و رد کردن آن از سوی عربستان بود.

پنج دلیل اهمیت عملیات

اهمیت دوم این عملیات به این موضوع بر می‌گردد که انصارالله یمن بار دیگر تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد. طبق اعلام ارتش یمن، فرودگاه‌های ابها، جیزان و نجران و نیز پایگاه خمیس مشیط و شرکت آرامکو ۲۶ بار هدف قرار گرفتند. این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که با وجود گذشت بیش از ۴ ماه از حملات به آرامکو، عربستان نه تنها پدافند‌های هوایی خود را تقویت نکرده بلکه همچنان آسیب پذیر است. این مسئله یک نقطه ضعف بزرگ برای عربستان است و انصارالله با این عملیات نشان داد که هر زمان به هر نقطه‌ای از عربستان بخواهد می‌تواند حمله کند و خسارت بر جای بگذارد.

پس از حمله ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو، ریاض قرارداد بهینه‌سازی سامانه دفاعی هوایی پاتریوت را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت صنایع دفاعی هوایی امضا کرد که طی آن میلیارد‌ها دلار دیگر به جیب اسلحه سازان آمریکایی واریز شد. در این میان سرلشکر ستاد "ترکی بن بندر بن عبدالعزیز" فرمانده نیروی هوایی عربستان در رأس یک هیأت به امارات سفر کرد و طی بازدید از نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دبی به مذاکره با مقامات نظامی و مسئولان شرکت‌های تولیدکننده سامانه‌های پدافند هوایی از آمریکا و فرانسه، پرداخت.

پنج دلیل اهمیت عملیات

از سوی دیگر دونالد ترامپ برای راضی نگه داشتن سعودی ها و نیز به منظور حفظ آتش تنور جنگ یمن و دوشیدن بیشتر عربستان، در چندین نوبت به اعزام نظامیان بیشتر به خاک عربستان اقدام کرد. در ماه اکتبر سنتکام [ستاد فرماندهی مرکزی تروریستی آمریکا در خاورمیانه] از اعزام ۳ هزار نیروی نظامی جدید به عربستان خبر داد و در نهایت آمریکا اعلام کرد حضور نظامی خود در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ریاض را تقویت کرده است. در این شرایط حمله جدید موشکی و پهپادی انصارالله به آرمکو اولاً برای یادآوری این نکته به سعودی‌ها است که خرج دلار‌های نفتی بیشتر، قادر به تامین امنیت مراکز اقتصادی و نظامی عربستان نخواهد بود و صنعا هر زمان که اراده کند می‌تواند ضربات مهلک خود را به اهداف مورد نظر در عمق عربستان وارد کند.

پنج دلیل اهمیت عملیات

از سوی دیگر حمله جدید یمن حاوی این پیام مهم برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که استقرار نظامیان آمریکایی تأثیری بر اهداف و عملکرد صنعا در جنگ نخواهد گذاشت و استراتژی صنعا تحت تاثیر افزایش حضور نظامی آمریکا در عربستان تغییری نخواهد یافت.

سومین دلیل اهمیت عملیات البنیان المرصوص، جغرافیای ۲۵۰۰ کیلومتری است که از اشغال آل سعود آزاد شد؛ یمنی‌ها در این عملیات مساحت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را در مثلث مرزی مشترک با استان‌های راهبردی یمن (مأرب، صنعا و جوف) آزاد کردند.

چهارمین دلیل اهمیت عملیات البنیان المرصوص نیز غنایمی است که انصارالله یمن به دست آورد. تجهیزاتی که ائتلاف سعودی در این عملیات از دست داد، به دست یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن افتاد. این تجهیزات می‌تواند در ادامه جنگ علیه خودِ عربستان سعودی و متحدانش به کار گرفته شود. با توجه به اینکه انصارالله یمن در محاصره عربستان قرار دارد دستیابی به این تسلیحات و غنایم می‌تواند در ادامه نبرد، توان نظامی انقلابیون یمن را بسیار تقویت کند.

در نهایت این که این عملیات به منطقه نهم برمی‌گردد. در واقع عملیات البنیان المرصوص اهمیتی راهبردی دارد. چرا که جبهه نهم پس از ۵ سال به صورت کامل آزاد شد. علاوه بر این آزادسازی چند شهر در استان‌های مأرب و الجوف، این عملیات بار دیگر قدرت انقلابیون یمن را نشان داد. آزادسازی این مناطق، تحولی عظیم در سطوح نظامی به شمار می‌رود؛ زیرا این مناطق عمق استراتژیک صنعا و مثلث ارتباطی بین استان‌های صنعا، مأرب و الجوف هستند، کما اینکه رشته کوه‌های مشرف بر این استان‌ها در همین مناطق واقع شده است. علاوه بر آن، منطقه نهم و مناطق اطراف، اهمیت استراتژیکی در تغییر معادلات نظامی جبهه شرقی یمن و اعمال کنترل نظامی بر استان مأرب – به عنوان پایگاه اصلی عبد الربه منصور هادی و نیروهایش پس از رانده شده از عدن – دارد.

پنج دلیل اهمیت عملیات

عملیات البنیان المرصوص در شرایط بسیار مهمی اتفاق افتاد. طبق اطلاعاتی که انصارالله یمن دریافت کرده بود نیرو‌های عربستان و منصور هادی در شرق و شمال شرق صنعا قصد حمله به صنعا را داشتند. انصارالله به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، قبل از اینکه آن‌ها اقدام به عملیات نظامی کنند، حمله کرد. در یک عملیات بسیار گسترده، انصارالله نیرو‌های دشمن را از مناطق شرق و شمال شرق صنعا عقب راند و خود را به استان‌های مارب و الجوف رساند و عملا توانست خطر احتمالی که همواره صنعا را تهدید می‌کرد، رفع کند و بزرگترین پیروزی را رقم بزند و حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع را آزاد کند.

این عملیات نتایج بسیار مهمی به دنبال داشت. در درجه اول امنیت را به صنعا بازگرداند و خطر را به صورت کامل از آن دور کرد. علاوه بر این انصارالله به منطقه نفت خیز مارب و استان الجوف که هم مرز با عربستان است، نزدیک شد و شاهراه صنعا به مارب و الجوف را قطع کرد و این مقدمه‌ای است که در آینده نزدیک بتواند این دو استان را به طور کامل از اشغال نیرو‌های وابسته به عربستان آزاد کند. در کل انصارالله با این عملیات قدرت بازدارندگی خود را بار دیگر به میزان زیادی ارتقا و نشان داد که هم در صلح و هم در جنگ ابتکار عمل با انقلابیون یمن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام برخون پاک عاشقان اهل بیت همه شیعیان برادرند وتبریک بهملت مقاوم یمن الحق خون زید فرزند امام سجاد در رگهای شماست
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۲:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آيه 4 سوره «صف»، مى فرماید: «خداوند كسانى را دوست مى دارد، كه در راه او پيكار مى كنند، و همچون بنيان مرصوص هستند». تعبیر «بنیان مرصوص» اشاره به استقامت، اتحاد و همدلی مؤمنان دارد. این اصطلاح از آنجا نشأت می گیرد که، در گذشته گاهى براى محكم شدن بنا، سرب را آب کرده، و در لابلاى مصالح آن مى ريختند تا تمام فاصله ها را پر كند و سازه ای یکپارچه و به هم پیوسته تشکیل دهد. این کار سبب شد تا به هر بناى محكمی مرصوص بگویند كه اشاره به استحكام و يكپارچگى آن دارد.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۲:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خوب بود توی گزارشتون معنی و سابقه بنیان مرصوص در قرآن رو هم میگذاشتید .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محسن
۱۶:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
درود بر انصار الله درود بر رزمندگان یمنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
یدالله فوق ایدیهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
نباید تنها بذاریم مردهای یمنی رو جلوی نامردان !!!
آخرین اخبار