باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تله برای ایران

جمعیت همواره از مهم‌ترین ارکان جوامع انسانی و اساس شکل گیری تمدن‌ها است که امروزه کمبودش در کشور ما به یک بحران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت همواره از مهم‌ترین ارکان جوامع انسانی و اساس شکل گیری تمدن‌ها بوده است. اقتدار اقوام و ثبات کشور‌ها علاوه بر بزرگی سرزمین و امکانات تحت اختیارشان، با تعداد نفوس آن‌ها نیز ارزیابی می‌شود و جمعیت در کشور‌هایی که از منابع زیرزمینی و رو زمینی و موقعیت استراتژیک برخوردارند، از جمله ارکان اصلی و راهبردی محسوب می‌شود.

ایران در قرن‌های گذشته جزء کشور‌های پرجمعیت محسوب می‌شد؛ به طوری که در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح طبق گزارش‌های مورخان، جمعیت ایران حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر بوده است و حداقل ۱۰ درصد از جمعیت جهان با توجه به وسعت این کشور در آن زمان، در ایران استقرار داشته اند.

این آمار در مورد ایران قرن‌های گذشته صدق می‌کند، کشوری که امروزه فاصله چندانی تا نزدیک شدن به بحران تله جمعیت را ندارد، تله‌ای که در صورت کاهش جمعیت رخ داده و کشور از آن توان رهایی نخواهد داشت. نرخ فرزندآوری در ایران نیز پایین‌ترین مقدار در میان کشور‌های مسلمان است و سالانه رشد جمعیت و نرخ باروری در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش چشمگیری دارد.


بیشتر بخوانید: مردم ایران بیشتر در چه سنی ازدواج می‌کنند؟ / ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشتر طلاق می‌گیرند


 ۳۰ اردبیهشت روز ملی جمعیت نامگذاری شده است تا مسئولان به این موضوع و افزایش نرخ جمعیت نگاه جدی تری داشته باشند، اما با این حال با گذشت چند سال از تدوین برنامه‌ها موثر بر افزایش جمعیت، خبری نیست.

"محدود کردن نسل، برای کشور ما یک خطر بزرگی است. ما در منطقه‌ خطر بسیار پیشرفت داشتیم، باید برگردیم؛ می‌توانستیم جلوی این کار را بگیریم، نگرفتیم آنچه که متخصصین و کارشناسان، با نگاه‌های علمی، با دقت علمی بررسی کرده اند، ما را به این نتیجه می‌رساند که با این روند کنونی، کشور در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد؛ کشور دچار پیری عمومی خواهد شد." این تنها بخش کوچکی از نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظامی در تیرماه سال ۹۲ است، چندین سال است که این مسئله از سوی رهبر انقلاب به جامعه و مسئولان تاکید می‌شود.

آمار‌های منتشره نشان می‌دهد که در ده سال اخیر میزان ازدواج و فرزند آوری کاهش داشته است، به نوعی که در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۱۵۸ هزار نفر نوزاد کمتری متولد شدند. با بررسی این آمار‌ها در سال‌های متوالی می‌توان به این نتیجه رسید که در آینده‌ای نه چندان دور جامعه سالمندان پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

این درحالی است که محمد اسماعیل اکبری مشاور سازمان جهانی بهداشت؛ در اولین نشست تخصصی که (۱۴ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی باید هدف قرار گیرد و این نسبت‌ها اصلاح نمی‌شود مگر با فرزند آوری.

او در ادامه بیان کرد: لزوما تشویق ازدواج به نتیجه نمی‌رسد، زیرا ۳ تا ۶ سال طول می‌کشد تا یک زوج صاحب فرزند شوند.

اکبری با بیان اینکه حتما باید اعلام کرد که در هر خانواده ۴ فرزند هدف است، گفت: جمعیت سالمند باید زیر ۶ درصد باشد و جامعه سالمندی در کشور ما رشد کرده است که این یعنی یک خلاف دارد اتفاق می‌افتد.

اکبری در ادامه افزود: در ۳۰ سال آینده ایران جز ۴ کشور پیر جهان خواهد بود که تنها یک حرکت بسیجی و معنادار می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

او با اشاره به اینکه هیچ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته کاهش جمعیت نداشته است، گفت: در تمامی سند‌های جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌ است که در سال ۹۵ باروری کل جمعیت ۲.۱ دهم که این حرف از نظر علمی غلط است.

اکبری با بیان اینکه در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، ۱۵۸ هزار نفر کمتر به دنیا آمده‌اند، تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰‌ درصد از دختران ما ازدواج می‌کنند و ۳۰ تا ۴۰‌ درصد از دختران هرگز ازدواج نمی‌کنند.

مشاور سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه در هر خانوار داشتن ۴ فرزند هدف است، گفت: ۴ ساختار حاکمیتی، حکومتی، تولیتی و جمعیت برای اصلاح ساختار‌های جمعیت مدنظر است.

اکبری بیان کرد: عده‌ای از افراد مشکلات اقتصادی را بهانه عدم فرزند آوری می‌کنند، در صورتی که بیشترین ازدواج‌ها و فرزند آوری‌ها در خانواده‌های فقیر در حال انجام است.

اما سالنامه آمار‌ جمعیتی در سال ۹۶ جمعیت ایران طی صد سال اخیر ۸ برابر بیشتر دانسته است، بررسی میزان عمومی ولادت نشان دهنده تغییر وضعیت چشمگیر آن در یک سده گذشته است، این شاخص در سال ۱۳۰۶ نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده است.

این شاخص که در سال ۱۳۰۶ نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده و جز دوره کوتاهی در سال ۱۳۲۰ کما بیش نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده است و در سال ۱۳۶۵ بیشترین مقدار خود یعنی ۴۳ در هزار نفر را در یک قرن اخیر تجربه کرده است.

اما این روند از سال ۱۳۷۵ به شکل کاملا متفاوت در آمده و از مدار نزدیک به ۴۰ به مدار نزدیک به ۲۰ تغییر مکان داده است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۸۵ و در کمترین مقدار خود به عدد ۱۷ در هزار نفر جمعیت رسیده است. در سال ۱۳۹۶ این عدد نزدیک به ۱۹ در هزار نفر جمعیت محاسبه شده است.

همه می‌دانیم هنگامی که کشوری آمار سالمندانش بیشتر از جوانانش باشد با چه مشکلاتی رو به رو خواهد بود. مشکلاتی که به گفته مقام معظم رهبری در آذر ماه ۹۲ در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر قابل علاج نخواهد بود، ایشان در این دیدار خاطر نشان کردند: «یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست، یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چندسال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.»

در مجلس شورای اسلامی بار‌ها برای مقابله با این بحران طرح‌هایی مدون از جمله افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت شده است، اما این طرح‌ها فایده‌ای نداشته و جوابگوی این بحران پیش رو نبوده است.

ترویج تک فرزندی در بین جوانان ایرانی، مطرح کردن شعارهایی چون «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، بهانه کردن شرایط اقتصادی و ... از جمله دلایل کاهش نرخ جمعیت است.

بسیاری از روانشناسان از آسیب‌های تک فرزندی صحبت می‌کنند، آسیب‌های روانشناختی که ممکن است برای فرزند به همراه داشته باشد و مشکلات اقتصادی که این روز‌ها برای همه افراد جامعه وجود دارد نیز بهانه‌ای برای عدم فرزند آوری زوج‌های جوان شده است، در حالی که با بررسی آمار‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که میزان ازدواج و فرزند آوری در میان قشر ضعیف نیز بیشتر است.

امروزه خانواده‌های ایرانی در مقایسه با خانواده‌های اروپایی و غربی دارای فرزندان با تعداد کمتر هستند و جامعه سالمندان ایرانی هر روز در حال افزایش است، بنابراین با توجه به اینکه بحران جمعیت یکی از مشکلات اساسی جوامع محسوب می‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی از سوی مسئولان است، آن‌ها باید برای مقابله با این معضل نگاه دقیق تری داشته باشند.

گزارش از زینب امینیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
وجود گرانی افسار گسیخته و عدم امنیت شغلی عامل عدم ازدواج و کاهش فرزند اوری می باشد
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد گروسیان
۰۶:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
چگونه؟؟؟
در کشوری که بازنشستگانش هرگز بازنشست نمیشوند
به جوانان به چشم افراد بی تجربه نگاه میکنند
توی هر اداره وسیستمی که بخوای وارد بشی یا باید پارتی داشته باشی مهم نیست چقدر کاربلد هستی مهم اینه کی معرفیت کرده
وضعیت اقتصاد که نگم بالفرض همین یارانه!!!
اگر امروز یارانه 100 تا تک تومنی به خانوار اضافه بشه فردا اجناس 100 هزار برابر افزایش قیمت پیدا میکنن
آیا به نظر شما با یارانه میشه بچه بزرگ کرد
آیا فقط مشکل بچه آوردنه نباید تربیتش کرد نباید بهش درس اخلاق و زندگی و صداقت و راستی و درستی یاد داد
زندگی آرامش میخواهد
آرامشی از نوع ذهنی
آرامشی از نوع خود زندگی
اینجوری نمیشه
ریشه اینهمه طلاق رو توی کشور نمیبینید
آیا فقط به فکر بالا بردن آمار ازدواج و آمار افزایش نسل جوان هستید؟؟
نسل جوان کار نمیخواد ؟ مسکن نمیخواد ؟
ما دهه شصتی ها که هیچ....
ولی لااقل به فکر دهه 70 و 90 باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دمت گرم.

حرف دل مردم رو میزنی
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۲۲:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
خوهران و برادران مسایل اقتصادی رو بهانه ای برای عدم ازدواج و فرزنداوری نکنید خودتون رو با این حرفها گول نزنید حدیثی از حضرت علی (ع) هست که می فرمایند فرزندان خود را مانند درخت بیابانی پرورش دهید من خودم پرسنل بهداشت هستم حدود 14 سال پیش که تازه استخدام شدم بخاطر مقاومت در برابر بعضی قوانین اداری ازجمله کاهش نرخ رشد جمعیت منو از کار اخراج کردند ولی خدا خواست و دوباره سرکاررفتم الان بعداز چند سال از اون جریان روسیاهی به مدیران اجرایی اون زمان ماند که می گفتن ما ماموریم و معذور و باید قوانین رو اجرا می کردیم ولی من میگم به چه قیمتی ایا کسب درامد به هر قیمتی ارزش داره کل پرسنل وزارت بهداشت عمری به مردم ارایه خدمات جلوگیری از بارداری دادند اموزش دادند که عوارض رشد بی رویه جمعیت فلان وفلان و... به نظر من مسیولین اون موقع رو الان باید مثل جنایتکاران جنگی محاکمه کنند چون مطمئنا اون دنیا خداوند حسابی باهاشون کار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
بنظرمن همین مشکلات اقتصادی نمیزارن کسی ازدواج کنه وصاحب اولادبشه وخیلی ازادمها چشمهاشونوبه روی حقایق بستند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
من که دلم میحواد بازم بچه دار شم اگه خدا بده ان شا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تو دیوانه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
ان شا الله

منم دوتا دارم..در حال تحصیلم ..ان شا الله یکی دو سال دیگه سومی..
United States of America
م.
۲۳:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چه استدلال ناشیانه ای که خانواده های ضعیف از نظر مالی فرزند بیشتر دارن خوب این بخاطر فقر فرهنگی است چون بچه ها چه گناهی دارند که با انواع کمبودها و سختی‌ها و حسرت‌ها بزرگ بشن و بعضاً عامل انواع بزه کاری بشن سیستم باید اقتصاد و اشتغال رو درست کنه و فرافکنی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
یعنی هرکس بچه زیاد داره فقر فرهنگی داره ؟ نه عزیزم فقر فرهنگی کسایی دارن که نمیفهمن بچه چه نعمت بزرگیه و بجای بچه آدم سگ و گربه نگه میدارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
اون کمبود و حسرت فقط تو ذهنتونه..ساخته امیال و آرزوهای بلنده!

ساده زیستی راحتترین شیوه ی زندگیه..
هم در دنیا هم آخرت

خدا هممون رو نسبت به روزیمون قانع نگه داره...
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۱۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
دوستان ما باید تلاش کنیم.
نمی دانید بچه چه نعمتی هست.
هر بچه که بیارین خدا روزیشو میده
من خودم این تجربه رو داشتم
دهن باز بی روزی نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
_ بیکاری،گرانی مسکن،مشکل معیشت،تهیه جهيزيه،...... از عوامل اقتصادی نیستند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مشکل اصلی من برای ازدواج بی کاریه.جالبه ما بیکاریم بعد یه عده دوشغله و سه شغله هستند.چند وقت پیش آقایی رو دیدم که کارمند وزارت بهداشت بود و اومده بود آزمون وکالت هم بده که وکیل هم بشه! آیا این انصافه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
خب اخوی شماهم یا درس بخون که بری مثل اون اقا ازمون وکالت بدی یا مرد کار باش و کار یدی انجام بده ، نمیشه که نه استعدادت رو خرج کنی نه همت و پشتکار اونوقت دنبال کار خوب هم باشی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مختاری
۱۳:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
پاسخ دهندۀ محترم؛
اول اینکه شما از کجا میدونی که ایشون درس نخونده.
دوم اینکه تکلیف اونایی که هم درس خوندند و هم کار بلدند اما چون "به دلیل اینکه برای دیگران رقیب محسوب میشوند"، کسی بهشون توجه نمی کنه چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من جمعیت ایران با این مسولین زیاد هم هست چون الان کارئیه این مسولان برای جمعیتی حدود چهار پنج میلیون نفره و بعد اینکه مسؤلان جمعیت کودکان کار برای سر چهاراها و زباله گردی زیاد داریم مسؤلان خیالشان راحت و به اندازه کافی بی مسکن که امکانات اولیه نداشته باشند زیاده حالا اگر مسؤلان می‌خوان این جمعیت را زیاد کنند خودشان میدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
شمارا همین جمعیت را فراهم کنید جوش زیاد شدن جمعیت را نزنید جمعید زیاد آلاف چه دردی ازم ملکت روا میکند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
یه مازراتی برام بخرید تا ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تو پارکینگه سوییچشم روشه برو امشب باهاش خواستگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی که کشوری با این همه ثروت خدادادی حق مردمش را نمیده که با این همه گرفتاری که برا مردم درست کردید چطوری بچه دار بشن که حقوق یک ماه فقط پول موشکی هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اینهایی که دم از افزایش جمعیت میزنند ، بی پولی و نداری را تجربه نکرده اند . اینها سوار بر اتومبیل آخرین سیستم میشوند و شام های میلیونی میخورند . اینها محتاج نان شب نشده اند . الان جوان مملکت ، باید با سختی و تلاش بسیار بصورت شبانه روزی کار کند و در آخر چندرغاز تحویلش بدهند .جوان مملکت نان ندارد بخورد . نمیتواند یک هدیه برای عزیزانش تهیه کند . و متاسفانه شرمنده میباشد. جوان بیچاره مملکت ما ، آرزو دارد که یک ماشین لگن به نام خودش داشته باشد ... جوان ایرانی نمیداند اصلا جنس مخالف یعنی چه ... فقط در کله اش این جمله را فرو کرده اند که کار کن . اما کار کجاست ... نیست ! نابغه های این مملکت ، بی کار و بی پول هستند . جوان نان ندارد که بخورد تا انرژی بگیرد تا حداقل بتواند حرکت کند و دست و پایش را تکان بدهد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
هرآنکس که دندان دهد نان دهد....رو فراموش کردیم...
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۱۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
خداوند روزی رسان هست.
به قول همون دوست عزیز هر ان کس که دندان دهد نان دهد
خداوند به ما روزی میده
من خودم نجربه داشتم
اولش حقوق کم بود ولی حالا سه تا بچه هست حقوق بالا
هر ان کس که دندان دهد نان دهد
دوستان باید خداوند را باور کنیم
خدا قدرتی دارد که کس ندارد
Iran (Islamic Republic of)
عیسی ترکمن - کارشناس ارشد حسابداری
۲۱:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با سلام نظرات دوستان را مطالعه کردم و نظر خودم و خلاصه مطالب در خصوص علل کاهش نرخ جمعیت و فرزندآوری به شرح ذیل می باشد
۱- احساس خطر و نبود امید به آینده
۲- مشکلات اقتصادی و هزینه بالای خانوارها
۳- هزینه های بالای پیش از تولد فرزند و پس از آن
۴- نبود شغل و امنیت شغلی
۵- ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی و افزایش جرم و جنایت
۶- نگاه ابزاری به مردم و جوانان
۷- مدیریت ضعیف این مساله همانند مسائل گوناگون دیگر
۸- احساس بی ارزش بودن در جامعه توسط افراد و وجود همین احساس و ذهنیت در خصوص فرزندان
۹- تورم وحشتناک و فقیرتر شدن روزافزون مردم
۱۰- احتمال وقوع جنگ و ناامنی با توجه به تنشهای موجود سیاسی
۱۱- هزینه های بالای تامین و آموزش و درمان فرزندان
۱۲- افزایش سطح تحصیلات و کسب اطلاعات توسط مردم و تغییر نگاه آنها به زندگی و فرزند در مقایسه با گذشته
۱۳- تحریمهای گذشته و موجود و تبعات آن ( مقصر اصلی آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ببینید هر وقت هر نماینده ای می خواهد چندین هزار میلیاد به جیب مبارک بزند و چندین میلیاردش هم به خارج کشور یعنی کانادا و ترکیه و اخیرا قبرس ببرند برای خرید منزل و خوشگذرانی شان دیگه چیزی برای مردم نمی ماند که بخواهند بچه بیارند و خرج بچه کنند !!!!! بعضی آدم ها هم عاقلند می گویند مملکتی که این همه بی قانونی و بخور بخوره ما که کارمند ساده هستیم چرا بچه بیشتر بیاریم که حتی پول مدرسه رفتنش را هم نداریم و به رویاهای خودمان دست نیافتیم بچمون هم مثل خودمان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
در کل وضعیت خراب است . ابتدا مفسدان اقتصادی را محاکمه و دستگیر کنید . ابتدا رونق اقتصادی ایجاد کنید . سقف وام ها را افزایش دهید ، مشکلات مردم را درک کنید ، اعتیاد و قمار را ریشه کن کنید و با تجمل گرایی مبارزه کنید . در مرحله آخر ، مردم را به فرزند اوری توصیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مدیران خجالت بکشیدحداقل این حرفا را نزنید با این وضع چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ماازبدنیا آمدن خودمان هم ناراضی هستیم بچه زیاد کنیم بفرستیم زباله کردی بعضی وقتها حرفهایی میزنید هدم گریه میگیره الان من دوتا دختر دارم که تاپنجاه سالگی شان هم نمی توانم جهاز شان رافراهم کنم هالا شما می گویید بچه زیاد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
خدایا اینا چی میگن.من یه جونم خونه دارم. مغازه دارم .ماشین دارم . سالم هستم خوش اخلاق هستم .... دربه در دنبال یه دختر خوش اخلاق زیبا می گردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
چون دنبال زیبایی هستی جواب نمیگیری داداش شما انتخابت رو بذار دنبال یه دختر خانواده دار ، مومن و با اصل و نصب باش خدا خودش زیباش رو نصیبت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
الکی میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ایران یک کشوری بزرگ سرشار از معادن .ڌخایر نفت. گاز .خاک ....ازجنوب تا شمال کشور .امروز نرخ بیکاری.بالا رفتن سن جوانان .تمایل زوجین به نداشتن فرزند .یاچند فرزندی همه بر سر سوے مدیرتی کار نکردن به صورت جهادیست.به طور مثال جهاد در عرصه نظامی مخلصانه وجهادگرانه وارد عمل شدند .که جهان مات مبهوت ماند ....اگر دولت با این تفکر پیش می رفت دچار شرمندگی ونارضایتی جوانان عزیز این مملکت نبودیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اين موضوع كه چند فرزندي ميان خانواده هاي فقير تر بيشتر وجود داره دليل بر اين نيست كه مشكل اقتصادي باعث اين موضوع نيست
واقع بين باشيم كه بيشتر اين فرزندآوريها در ميان خانواده هاي فقير ناشي از عدم آگاهيه و در نتيجه بيشتر اين بچه ها ناخواسته هستند
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۷:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
یکی رفته بود حرم امام رضا و دعا میکرد تو قرعه کشی بانک برنده بشه. شب امام اومد تو خوابش که فلانی اول برو حساب بانکی باز کن بعد بیا برا برنده شدن دعا کن.
جوان ما کار نداره پول نداره زن بگیره میگید بره بچه دار بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
شوخی شوخی با امام رضام شوخی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
پدر من با کارگری 10 تا بچه داشت که همه شون اکنون در خیابان فقیر و گدا هستند نه می توانند ازدواج کنند نه مسکن و شغل دارند و نه امیدی . دارند پیر می شوند .
وقتی می روم نون بگیرم کسانی که می شناسند از بودنم تو صف نفرت داشتند که باز این می خواد زیاد جمع کند و بیچاره مون می کنه . حتی شاطر محل هم از رفتنم به نونوایی اش با اینکه پول هم می گیرد راضی نیست.!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ولله این دوره زمونه هرچی بمردم کمک کنیدبازم کمه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بابا خودتونو روانی جمعیت نکنیدبجاش یه فکری برای کارواشتغال بکنید بدون کارواشتغال بچه ازکجابیاد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
می دونی چرا هرچه به مردم بد کمشون!؟ چون طبقات بالاتر را می بینند و مقایسه می کنند!!!!! مثلا نماینده مجلسی که میلیاردی خمسشه و گران ترین ماشین زیر پاشه، چطوری درک میکنه کسی را که نان شبش قرضیه!!!!!!¡
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
آرزوم این است ایکاش هیچ وقت بدنیا نیامده بودم کپیش خوانواده شرمنده شوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
آقامن دهه شصتیم توجمعیت زیادچ خیری دیدم این همه تحصیلات وزحمت ک کشیدم بیکارم.بخاطراین وضع اقتصادی بدجامعه این همه بدبختی ک میکشم اصلادوست ندارم بچه ای داشته باشم ک مثل خودم باشه تواین وضع.هموجمعیت کم بهتر.سه سال ازدواج کردم بچه ندارم.وقتی پول ندارم ک ی دندونم عصب کشی کنم بچه براچیمه.خوشاآنان ک درگهواره مردن ک بویی ازغم دنیانبردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
جنگها و تصادفات در کشور ما نسل انسانها را از بین می برند
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۴:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
شما صد میلیارد پول نقد بریز به حساب من خودم تنهایی مشکل جمعیت کشور رو حل میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
توکشورهای اروپایی اینقدرب بچه اهمیت میدن وبراشون ارزش قایلن ویک پول هنگفت تا سن هیجده سالگی ب بچه هاشون میدن اونوقت کشورما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بگذارید به طور کامل روشنتان کنم :
جوان نان ندارد بخورد . از این واضح تر ؟
نان ندارد . چه برسد به حقوق و مسکن و ازدواج. چرا نمیخواهید قبول کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
عوض توجیه های غلط یه فکری برای ما دهه شصتی ها بکنید تا کار پیدا کنیم وگرنه امکان ازدواج وجود ندارد تعداد استخدام ها رو کاهش دادین حالا میگین ازدواج کنید ولی کمک نمیکنید باید سن بازنشستگی رو به پنجاه پنج سال برسونین تا شغل ایجاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
الان یک عده چند شغل دارند و یک عده بی شغل!!!
یک عده دو بار بازنشسته میشن!!
یک عده مرخصی نرفتن فقط با ماموریت زندگی می کنند.!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
این حقوق هایی که به جوانان میدهند ، برای پوشک یک ماه نوزاد هم کفایت نمیکند . جوان نان ندارد بخورد و بتواند خودش را بر روی زمین بکشد . آنوقت در این شرایط نابسامان اقتصادی توقع رشد جمعیت دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
الان حرف شما رو به گوش دولت برسونن تنها جوابی که میدن پوشک نکن کهنه ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دلم به درد اومد از شنیدن این همه درد مردم! خدایا خودت مردم ما رو کمک کن! خدایا به داد دهه شصتی ها برس که سنشون از ازدواج و اشتغال و بچه داری گذشت... همه ی جوان ها دوست دارند سر و سامان بگیرند؛ اما افسوس! بار شرمندگی جوونای بیکار رو کسی درک می کنه؟ من شاغلم؛ اما هر وقت می یام سر کار، با خودم میگم گناه بقیه چیه که نباید شغل داشته باشن؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
تا زمانیکه که مدیریت جمعیت حاضر بدست بیاید افزایش بیشتر جمعیت خطرناک است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
میگم نکنهدبخاطربیماری کرونا ست میترسیدهمه بمیرند بگذاریدهمه بمیرند ماهمین الانم داریم بخاطروضعیت اقتصادی کم کم میمیریم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چه ترسی ناشناس 16:25؟الکی 25 هزارتا قبر اماده نکردن که؟ اونا از الان فکر اخرشو کردن که قراره با اومدن کرونا هممون بمیریم
Netherlands
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
خوب الان هم ما جوانای تحصیل کرده بدون کار ومنبع درآمد هستیم اول خیلی ها رو بازنشست کنید این گروه مسن رو جمع کنید جوان جایگزین کنید ما دهه شصتیا گناهی نداریم توقع دارید چهارتا بچه داشته باشیم که چی اونا هم حسرت به دل بمونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی پول نیست باید چه کنیم؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی پول نیست باید چلوکباب و جوجه کباب را نخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چلو کباب نمی خواهیم نان1000نمی خوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
آقای اکبری شما بهتر برید توی خیابان و از صبح تا شب از مردم کوچه و بازار سوال کنید چرا بچه دار نمیشین ببینین چه جوابی میدن . اکثراً میگن ما نمیتونیم خورد و خوراک خودمون رو تهیه کنیم یه بچه هم اضافه کنیم .شما بجای اینکه وضع اقتصادی مردم رو خوب کنید دارید طرح های اشتباه مطرح میکنید . یه جمله ساده و پر معنی است که میگه زمینی که همیشه آب میخوره علف و سبزه درش رشد میکنه و زمینی که خکشه چیزی درش سبز نمیشه . آقای اکبری بنظر شما استانهای گیلان و مازندران چرا همیشه سرسبز هستن و استانهای کویری ما چرا چیزی توشون سبز نمیشه اگه به اینها توجه کنید علت بچه دار نشدن را متوجه میشید شما خودت رو که وضع مالیت خوبه با بقیه مردم مقایسه نکن . نترسید از این که بگید بخاطر وضع اقتصادی خراب مردمه که بچه دار نمیشن . تا این رو قبول نکنیم راه حلی هم براش پیدا نمیکنیم و فقط خودمون رو گمراه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
کشور ما امنیت شغلی نداره فقط تورم وحشتناکی داره معلوم که روند هر سال نزولی میشه با حقوق ۲میلیون کرایه ماهی یک میلیون میشه ۳تا بچه رو بزرگ کرد این تو این زمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
برو عمو جون دلت خوشه با مدرک دکترا دانشگاه دولتی باید بشینی خونه اونوقت شما حرف بچه میزنی.... بسم الله یه کار با امنیت شغلی که تامین کننده حداقل نیازها باشه بده خودم دوتا بجه میارم
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۳:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با جون و دل از این تله استقبال میکنیم.چه خبر داری توی ادارات دولتی که حقوقمون رو نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
امنیت شغلی رو تامین کنید من ۲ تا دیگه میارم
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۳:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
تازمانی که هرچی پیرمرده بازنشسته نمیشه سن بازنشستگی 30 ساله هر جا برای کار میری کار نیست یا شرکتی که حق مردم را به شدت میخورند اوضاع اقتصادی نمیزاره که به ازدواج فکر بکنی چه برسه به بچه دار شدن جمعیت از اینی که هست کمتر هم خواهد شد
Germany
حسین
۱۳:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اصلی‌ترین دلیل و انگیزه برای فرزندآوری، امید به آینده است.
هنگامی که جوان ایرانی را هر روز با یه مشکل جدید روبرو می‌کنند، هر روز یه داستان جدید برای مردم علم می‌کنند و وقتی فرد در مواجه با این معضلات احساس کند که دیگر کنترلی روی زندگی خود ندارد و آینده را مبهم ببیند، مردم چطور به فرزندآوری تشویق شوند.
والا عواملی مثل فقر، نداشتن مسکن و... را در گذشته هم داشتیم، اما با این حال به جهت حس امیدی مردم به آینده داشتن و با وجود تمام مشکلات باز هم خانواده‌های پر جمعیتی داشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
جالب میگین ۱۳۶۵ فرزند آوری خوب بوده اما همون دهه شصتی های بدبخت از همون اول اضافه بودن( به گفته آقای جهانگیری که مشکلات کشور برای دهه شصتی ها هست) رفتن مدرسه نتونستید جوابگو باشید ، برای دانشگاه بدبختی کشیدن،برای کار التماس کردن،برای ازدواج به هر دری زدن،الانم نصف بیشترشون بخاطر مشکلات اقتصادی یا طلاق گرفتن یا درشرف طلاقن یا تو زندگی درگیرن حالا میگی بیا ۴تا۴تا بچه بیارن شما بجای حرف زدن به داد مردم برس که همین زندگیشونو نگهدارن بچه پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۱۳:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با کدام کار و شغل طرف ازدواج کنه ؟
با کدوم کار طرف فکر بچه باشه ؟
فقط هرکس کارمند دولت هست هر ماه درآمد دارد میتواند ازدواج کند و تصمیم بگیرد
تمام دهه۶۰ و حتی ۷۰ هم فقط آرزو دارن کار داشته باشن
...
آیا واقعا میفهمین چقدر تحصیل کرده و چقدر فارغ التحصیل بیکارن
شما فکر کار و اشتغال باشین .نه فرزند آوری
ما که ۳۰ سال داریم نتوانستیم تا الان کار پیدا کنیم .بچه این میان میخواد چه کنه
-
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
کاش نسل بشر منقرض می شد تا اینقدر بعضی ها غصه برایش نخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام این اقدام یک برنامه ریزی دلسوزانه می خواهد به طور مثال حمایت از خانواده دارای بیش از دو فرزند به طور مثال برای بچه سوم یک هدیه دولنی مانند دادن یک اتومبیل و یا دادن نیمی از هزینه خرید خانه و یا دادن ماهانه یارانه مخصوص بعد از تولد فرزند چهارم اونم به صورت پایدار اینها بهترین است بخصوص دادن مثلا اتوموبیل برای بچه سوم و دادن یارانه مخصوص بعداز تولد فرزند چهارم بهترن دادن کمک اقتصادی به خانواده ها است. ان شاءالله با برنامه ریزی بلند مدت به طورکامل موفقیت آمیز است ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اینا از خداشونه جمعیت کم شه
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۳:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
میگن جمعیت داره رو به پیری میره در آینده نیروی کار جوان نداریم مگه همین الان که این همه نیروی کار جوان داریم بهشون کار میدن همه پیرا چسبیدن به صندلیشون ول نمیکنن
Germany
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بهتر ما وایمیسیم پیر که شدیم صندلی چرب و چیل گیرمون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
از لحاظ اقتصاد که واقعا وضع خرابه الان اگه از خورد و خوراک و پوشاک و مسکن هم بگزریم ، شرایطی فراهم شده که خانواده ها از پس هزینه های تحصیلی و پیشرفت بچه هاشون می مونن چون الان موفقیت فقط برای عده ای خاص که توی مدارس و دانشگاه های خاص باشن مقدور شده و رسیدن به اونجاها هم با کلاس های پرهزینه ....
من مطمعن هستم توی ژن هر انسانی فرزند بیشتر از نشانه های قدرته اما از طرفی خداوند به انسان یک عقل داده که ممکنه اشتباه کنه و شرایط رو ببینه و این نتیجه رو بگیره که فرزند کم باشه از این که زیاد باشه و با آینده ای مبهم بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
نگران نباشید ما درحال ازدیاد نسلیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
این خارجی ها هی برامون تله میزارن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ببخشید // اگه جمعیت از ارکان جوامع بشریه // پس چرا به بچه چهارم کوپن و نمیدادن بیمه هم باید ازاد رد میکردیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه افراط و تفریط تا حالا تو کار بوده
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چرا به بچه چهارم کوپن و نمیدن?
میخواهند چلوکباب و جوجه کباب را از ایرانی ها بگیرن
بایدعکسشو نشون بچه ها بدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسن ...
۱۲:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ترس بعضی از خانواده ها از داشتن فرزند زیاد فقط به مشکلات اقتصادی مربوط نمی شود بلکه مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل می شود در جامعه ای که طبق گفته کارشناسان مواد مخدر به راحتی در دسترس است و ناهنجاری ها نیز در جامعه در حال گسترش است کنترل کردن فرزندان و نگه داشتن آنها از خطرهای مختلف واقعا کار سختی است . مسوولین باید با اصلاح زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی این مشکلات که به هم گره خورده اند را حل کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مسئولین هنوزم می خوان جمعیت رشدش کمتر بشه وگر نه با این قوانین چیز دیگه ای نمیشه گفت حتی آب مصرفی رو هم بر اساس مشترک حسب می کنن که خوانواده های پر جمعیت رو جریمه کنن لگه می گنن مخالف افزایش جمعیت هستن دروغه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بچه ها شادی و آسایش آینده میخوان ، هر موقع فراهم شد اون مشکل حل شدنی . شما فعلا بچه های گرسنه رو سیر کنید ؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اینها میگن ازدواج کن
بچه هم چند تا بیار
پراید بشه 65 میلیون
خونه هم وام ازدواج میدیم ببر رهن کن
البته اگه بتونیم وام ازدواج بگیریم
کلا خلاصه میگن گرفتار باشین
هر وقت هم ما هر چی گفتیم شما بگین چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
این تله هرچی باشه بهتر از شرمنده شدن پیش زن و بچس
بچه نیاریم راحت تریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
شما امکاناتش رو فراهم کن من ۶ تا میارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه اگر تله هست یا هر چی دیگه اکثر جوونا که ازدواج میکنن یا بچه ندارن یا یکی دارن علتش هم مشکلات اقتصادی و معیشت و عدم رفاه هست و نبود شغل مناسب و درامد و از همه چی بدتر مسکن گران و اجاره و کرایه سر به فلک کشیده است.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۱:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ما دهه شصتی ها که اینقدر دنبال کار دویدیم که پیر شدیم , لااقل بزارید جمعیت کم باشه که آدم واسه انتخاب شغل چند گزینه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چه تله ای‌ مرد مسلمان مردم تو نون شب ۲ نفر موندن نمیدونن پولش به اخر ماه میرسه یانه هر‌روز هم که همه چی گرون تر میشه شما به جای این کارا اول به حقوق مردمت برس همه چی رو ۴ برابر کردی حداقل حقوق‌رو نگفتیم ۴ برابر حداقل ۲ برابر کن بعد بیا برام از تله و اینجور چیزا حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چهارسال هست دارم کارگری میکنم مجردم بیست سی سال دیگه هم کار کنم نه خونه دارم نه ماشین اونوقت میگین بچه بیارن؟من لنگ ازدواجم از سی رد میشم ما ابتدایی ترین مواردو که خونه هست رو نداریم برای شروع زندگی مشترک بقیه اش هم که بماند طوماری هست براخودش
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۰:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
من به شخصه تو حسرت زن گرفتنش موندم چه برسه به تولید مثل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
به خدا درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دیگر در دام این تله افتادیم تنها راه فرار هم دانایی هر چه بیشتر و مراکز دانش و دانشگاهی و بیمارستانها و درمانگاهی همراه با پیشرفت چند برابری در همه رشته هاست از کشاورزی و دامداری گرفته تا کارخانجات و رباتیک و...
Germany
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
نه بابا بگو برن دزدا و مفاسد ذخایر رو جمع کنن
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت خیابانها کمه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ما پیشرفته تریم یا آلمان ؟؟
ما پیشرفته تریم یا ژاپن؟؟!!
درست است که جوانان و مردان و زنان با غیرت ایرانی کشوری را که دهها سال عقب بود را همپای دیگر کشورها به جلو راندند اما هر موقع کشورمان اقتصاد و رفاه و پیشرفت و درآمد ناخالص ملی همچون آلمان و ژاپن داشت میتوان از جمعیت زیاد سخن گفت ، ابتدا جمعیت زیاد رفاه میخواهد نه فقر و بدبختی!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم
Greece
رضا
۱۲:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
پس چرا اونا رشد جمعيتشون منفيه و نيروي كار اجاره ميكنن ؟
با قسمتي از حرفات موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
حرفت درسته اما مصادیق و مثال های اشتباه رو به کار بردی
الان ژاپن رشد جمعیتش منفی شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
به چه امیدی بچه بدنیا بیاریم من خودم دهه شصتی ۳۷ سالمه هیچی ندارم بیکارم چرا یکی دیگه را بدبخت کنم چرا مسئولیت این کم باروری خود دولتها هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
حرف منطقی جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مسئولین همه فامیل های خودشون رو استخدام میکنن بقیه هم که هیچ
شدیم بی عرضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
حکومت با بی ثباتی اقتصادی و عدم تامین رفاه در حالیکه ظاهرا از رشی جمعیت صحبت میکند اما عملا حتی باعث بالارفتن سن ازدواج و افزایش طلاق گردیده است
با شعار و وعده وعید هم که نمیشه خانواده تشکیل داد و تولید مثل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام کی گفته جامعه پیر یک معضل برای کشوره؟!!!! به لطف خدا ما کشور پیر مردا و پیر زنا هستیم. نگاه کنید بیشتر کسانی که شاغل هستند پیر هستند. چند در صد جوانان شاغل هستند یا از امنیت شغلی برخوردارند؟ الان مسئولین کشور افراد 60 70 ساله حتی 90 ساله هستند. جوونها هم اکثرا مهندس راه و ساختمان هستند راه میرن و ساختمونها رو میشمارن خوب این مگه بده؟ قربون یه جو معرفت!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مدیر 60، 70، 90 ساله تازه داره کشف استعداد میشه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۲۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
از همه عذر خواهی میکنم ولی هر که از سه بچه کمتر بیاورد نمی‌گویم خدای ناکرده دیوانه ولی کارش اشتباه است و بیشتر ما ایرانیها این فرهنگ بد تک و دو فرزندی را از غرب به ارث برده و داریم .
ولی گوشزد به همه مسولین و مدیران ارشد هم اینه که همه تجهیزات و امکانات کشور را برای جمعیت بیشتر چند برابر گسترش دهند .
Germany
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
معلومه کارمند دولتی ماهی 15-20 چوق داری میگیری
Germany
مهدی
۱۸:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
پول یامفت اگه به هر جوونی بدی از این شعارها برات زیاد میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بله کاهش جمعیت و پیری جمعیت یک تله است ولی بیشتر مسولین و مدیران بی عرضه باید درک کنند و بفکر گسترش همه زیرساختها در همه جا باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
هرچه جمعیت خانواده زیادباشه مشکلاتش هم زیا میشه. دولت هم که هیچ سیاست تشویقی نداره. نمونه اش خودمن 18 سالگی ازدواج کردم الان 4 تابچه دارم. تازه یانه معیشتی من روهم قطع کردند. شایدیارانه نقدی روهم قطع کنه. درحالی که یه کارگرساده هستم. توروستاهم زندگی می کنم. خوب من باین وضع چطوری مشغول تولید فرزندباشم. تاجمعیت بره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
شماچوب خطت پرشده شما فقط کارکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بله این یک تله است ولی این تله فقط با داشتن امکانات و زیر ساختها فراوان قابل نابودی است و اگر همه میخواهیم در تله نیوفتیم باید مسولان زیر ساختها و کارخانجات را به همه جاها ببرند و فرقی بین زندگی در شهر و روستا نباشد و این تفاوت‌ها کم شوند وقتی امکانات باشد جوانان زودتر ازدواج میکنند و فرزند آوری هم خود به خود بیشتر میشود.
پس اول بفکر زیر ساختها و کارخانجات و تولید زیاد برای افزایش جمعیت باشید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا شیراز
۱۰:۱۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اون موقع که کارگرا رو قردادی کردین باید به فکر امروزم میبودید
که هیچ کارگر قراردادی امنیت شغلی نداره با حد اقل حقوق باید تا آخر عمر کار کنه
Netherlands
parisa
۱۰:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
در شرایط جنگ اقتصادی خانواده ای که فرزند کمتر دارد راحتر با شرایط کنار می آید همچنین مشکلات و سختی کمتری متحمل میشود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
واقعا این نظرات به اصطلاح کارشناسی کارشناسان(!) لج ادم و در میاره.شما استاندارهای زندگی و به سطح کشورهای مسلمون مثل امارات برسونید مردم خودشون حرکت جهادی میزنن جمعیت درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
باز یک آدم بی دردنظرداد.خدایا مارا ازدست اینا خلاص کن.الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی شیرخشک پوشاک خداتومنه ....
وقتی جهیزیه با ۱۰۰میلیون نمیشه خرید
وقتی رهن خونه ای با ۱۰۰میلیون نمیشه گرفت
وقتی سیب گوجه بادمجون گوشت برا ی وعده ۲۰۰هزارتومن میره
با حقوق ۱.۵۰۰ چطور میخواد همه اینا رو پوشش بده
وقتی با همه این منابع شغل درست حسابی نیست
وقتی اقای مسئول حقوقش بالا ۲۰میلیونه معلومه اینا رو نمیبینه
هر وقت تمام اونا رو حل کردین زندگی فراهم کردین واسه ی ازدواج
اونوقت بیایین نظریه جمعیت کم یا زیاد حرف بزنید الان نباید بهش فکر هم بکنید چ برسه این که بیایی بگین جمعیت رو به کم هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
احسنت...
Netherlands
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
حرف دل ما روزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
تاحالا فکر کرده اید شعار فرزند کمتر زندگی بهتر از کجا آمد یا این که رهبری مدام سفارش می کند در مورد رشد جمعیت ولی دولتیان هیچ کار عملی انجام نمی دهند دولت باید کل هزینه های باروری تا زایمان را رایگان کند بطور میانگین برای متولد شد ن یه نوزاد ۱۵ تا ۲۰ میلیون هزینه دارد آن هم در صورتی که زوجین از نظر باروری مشکلی نداشته باشن تغییر سبک زندگی در جوانان باعث شد ه که هیچ علاقه ای به ازدواج نداشته باشن چه برسد که به فرزند پروری فکر کنن نداشتن امنیت اقتصادی یه دلیل دیگه ناباروری که جدید ا یک اپیدمی شده مثل یک بیماری واگیر دار در بین جوانان که خود هزینه زیادی رو بدنبال دارد که مسئولان باید یه سازو کار ی اتخاذ کنن باشعار و کنفرانس گذاشتن مشکلی حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
حالا بچه دنیا اومد رایگان.شیر خشک پوشک اینها هفته ای ۲۰۰ تومن میشه.هزینه تحصیل و پوشاک و غیره چی.تازه خود پدرو مادر بیکارن و نون ندارن بخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی در یک دوره بدون برنامه ریزی جمعیتی دچار انفجار جمعیت می شویم خب خواه ناخواه از عواقبش اینه که یک دوره با جمعیت سالمند زیاد ناشی از همان انفجار جمعیت مواجه خواهیم شد و نمی شود برای فرار از این روند همچنان به رشد جمعیت با نرخ بالا ادامه داد .
حالا هم دولتمردان اگه خیلی مرد هستند امکانات رفاهی وشغل را برای همین جمعیت فراهم کنند ، جمعیت بیشتر پیشکش . ماشالا توی این مملکت همه چیز فراوانه از منابع و معادن بگیر تا تورم ، تنها چیز کمیاب شغله . جوان ها شغل و درآمد ندارد که ازدواج کنند اونوقت مسولین ما فکر بچه آوردن هستند . بچه خرج داره اونم توی این دوره زمونه ، دیمی که بزرگ نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
من توی خانواده پر جمعیتی بزرگ شدم ولی زمانی که در حال رشد بودیم هر چی پدرمون می خرید روش نوشته بود جمعیت کمتر زندگی بهتر حتی یادمه خجالت میکشیدم تعداد اعضای خانواده را بگم :-) الان دیگه این جمله نهادینه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با کدام امنیت شغلی و ثبات اقتصادی میشه اصلا ازدواج کرد که بشه به فرزند آوری فکر کنی من بعد از ۳۳ سال هنوز بیکارم و توان ازدواج ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با این حرف ها کسی بچه نمی آورد توی زندگی خودمان ماندیم یکی دیگه رو هم بدبخت تر از خودمان برآوردم که کشور نیاز داره مسوولین که فقط حرف میزنند و چیزی که کشور داره برای خودشان وژن های خودشان میخواهند مشکل کمبود جمعیت رو هم خودشان حل کنند دیگه بیشتر از این.... نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بازم دارید خودتونا و همچنین سعی میکنید مردما گول بزنید. به قول قدیمیا بالا برید پایین بیاید تا وضعیت اقتصادی مردم خوب نشه فرزند آوری در کار نیست. پس نگید افراد فقیر فرزند بیشتر دارند و پول دارا کمتر. این به خاطر فرهنگ غلط و افراطی پولداراست. ازدواج هم اولین قدم فرزند آوریه. پس بازم نگید یه زوج ۶ سال طول میکشه تا بچه بیاره و ازدواج را کم اهمیت جلوه ندید. اگر شما واقعا به فرمایشات رهبری گوش میدید. ایشان بارها گفتن به فکر معیشت مردم باشید. هر وقت تونستید مشکل معیشت را حل کنید فرزند آوری خودش حل میشه. در غیر اینصورت قانون طبیعت همه چیزا اصلاح میکنه. و چیزی نیست جز شکست نسل های جدید و کوچک ما در آینده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
خوب چرا از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج و درنتیجه فرزنداوری به صورت کارشناسی شده نگفتین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
لبه کلاتو ببر بالا گل کاشتید
Iran (Islamic Republic of)
حسین شیرازی
۰۹:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
یارانه و معیشتی وقتی کمتر شوند و به میزان 72 هزار تومان برسه
بیکاری، گرانی، عدم امنیت شغلی
مسکن، خوراک، پوشاک و هزینه های پزشکی...
پوشک و شیر خشک و....
اینا باعث میشه یکی مثل من بعد از 5 سال هنوز به فرزند آوری فکر نکنم
شما خودتون خوب میدونید علت اصلی عدم تمایل مردم برای فرزند آوری وضعیت اقتصادی هست، پس به چیزای دیگه ربطش ندین
آزمایش ژنتیک باید برای من و همسرم 10 میلیون آب بخوره؟!
تا زمانی که برای مردم کار نکنید و فکر خودتون باشید وضعیت بدتر از این هم میشه، ولی این رو بدانید، ما هم خدایی داریم...
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۱۰:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
خدا پدرت بیامرزه .حرف حساب جواب نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقتی جوانان نمی توانند ازدواج کنند وقتی بیکارند وقتی خانواده ها نمی توانند با این شرایط سخت اقتصادی زندگی خود رااداره کنند هیچکس حق ندارد از افزایش جمعیت حرف بزند
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
تازه میخواهند چلوکباب و جوجه کباب را از ایرانی ها بگیرن با گرو ن
کردن گوشت و مرغ
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۱۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چرا مسولان نمی خوان قبول کنن مسائل اقتصادی مشکل فرزندآوری ایرانیان شده تا کی میخوان این نظریه را ادامه بدن باید مشکلات اقتصادی را حل کنند
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
کسی مسول نیست شهروندکه اقتصادوحل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت فراوان ابتدا امکانات و زیر ساختها را هم میخواهد

منابع آب و کشاورزی و بیمارستان و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و صنایع و توسعه و گسترش آنها در تمام کشور و گسترش کارخانجات در جاهای دوردست کشور ومدیران و مسولان توانمند و..‌
همین حالا جوانان بیکار و مجرد فراوانی داریم اگر واقعا فکری در سر دارید برای همینها بکار ببرید .
وقتی رفاه و امکانات باشد جمعیت هم زیاد میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
زوجی که در یک خانه ۴۰ متری زند گی می کند چه انتظاری هست که ۳ تا بچه بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
وقنی حتی یک دکتر رفتن اینقدر هزینه دارد چطور بچه دار شویم شما امکانت پزشکی و غیرو بدین ما جوانها از خدامونه بچه دار شویم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مشکل جمعیتی فقر وبیکاری است که مسئولیین بی کفایت ما فکری به حالش نمیکنند من بازنشسته وسه جوان تحصیل کرده بیکار دارم گناه این بچه ها گردن کیه چطور براشون زن بگیرم فقطدر مملکت ما دروغ دروغ دروغ میگن
United States of America
مهدی
۰۸:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مطابق معمول این نظرم تایید نمیشه ، اما وقتی یه جوون مجرد نمیتونه خرج خودشو بده چطور ازدواج کنه ، ازدواجم کرد ، چطوری میتونه بچه دار بشه وقتی که مدام در زمان بارداری باید به پزشک مراجعه بشه بعد هزینه به دنیا آوردن ،پوشک و هزارتا مسئله دیگه ،این در کنار اجاره خونه و هزار تا خرج دیگه ، هدف تز تحریمها همین بود که جمعیت ایران به سمت پیری بره و جوونا نتونن ازدواج کنن و در نهایت بچه در نشن در کنار اینها هزا تا اتفاق دیگم میوفته وقتی صبوری کشورهای به صبوری مردم میچربه و اونا برنامه ریزی بلند مدت میکنن که کشور و به آرومی نابود کنن و مسئولین یه برنامه ریزی بلند مدت نمیکنن که از این بحران خارج بشیم ، ایران با منابعی که دا ن میتونه نصف جمعیت کشورهای همسایه رو جذب کنه فقط بیان براش کار کنن یا بره تو اون کشورها کارخونه بزنه با منابع داخلی ولی مسئولین ما درگیر چی هستن ؟ برای کسری بودجه دلار و بنزین و گرون میکنن ،صدو پنجاه هزار میلیارد کسری بودجه داره سال آینده ،اون موقع میخواد چیو گرون کنه خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام ادمین جان سر خودت درد نیار .مسئولین خودشان بهتر میدانند مشکل از کجاست.آخه با این درآمدها و این همه هزینه ها میشه یه جوان به فکر بچه باشه.هر کی حرفم قبول نداره حاضرم باهاش مناظره داشته باشم .بچه آوردن که کاری نداره .بزرگ کردن وتربیت کردن و سالم تحویل جامعه دادن اینها مهم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
من خودم یه بچه دارم به دومی فکر هم نمیکنم چون در فرایند باروری اولی به اندازه یه پراید ۲۰ میلیون تومنی خرج کردم الانم دیگه خدا میدونه هزینه ها چقدره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
عزیزان انسان باید کار داشته باشد تا بتواند ازدواج کنه حالا شما کار درست کنید تا ما ازدواج بکنیم بچه هم خدا کریمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
با این گرانیها و نابسامانی اقتصاد مملکت شکم خودمون به زور سیر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ببینید عزیزان، وقتی پیرمرد ۷۰ ساله بعد بازنشستگی هنوز در مدارس دولتی بکار گرفته میشه و جوان ۳۵ ساله فوق لیسانس هنوز بیکاره و مجرده، دیگه چه انتظاری از مردم دارید، اگر سالمندی برای یک کشور تهدیده پس چرا در عمل همه کاره نظام ایران فقط سالمندان هستنو جوانان تحصیلکرده بیکار و هیچکاره؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مشکل ما تو این کشور اینه که هیچ کس!سر جایش نیست مسولی که لب به سخن وا میکنه میتونی سطح سواد شو تشخیص بدی به راحتی دیگه بگیر برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
30 سالمه بیکارم و نمیتونم ازدواج كنم،مسئولان وقتی حرفی میزنند بهتره بیشتر بهش فكر كنند خب بر چه اساسی هر خانواده 4 فرزند بیاره با چی خرجشونو بده دولت میده آیا؟
كسی حمایت نمیكنه
شما اول اشتغال زایی كن این همه مجرد بتونن ازدواج كنن،توان اقتصادی مردم رو بالا ببر بعد راجع به فرزند آوری حرف بزن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چقدر انسان پررو وبی منطق مردم نونندارن متروی شهر تهران رو برو ببین داره میزنه رو دست اتوبوسای بنگلادش بعد میگن جمعیت اری حکایت شترست که گفت یک جای صاف نشون بده بعد بگو گردنت کجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
این کاهش جمعیت به خاطر تحریم خست
من با حقوق کارگری، فرزندم را تا امروز به لطف خدا به سه سالگی رساندم
مشکل من در اوایل پمپز گران بود
کشور ما باید در تولید پمپرز خودکفا بشه که ارزان شود
بعد مشکل مراقبت از کودک هست، دیگه مقل قدیم نیست کودک بره تو کوچه بازی کنه ، چون همه جا، نا امنه
پس باید از دو الی شش سالگی بچه به شهر بازی ببریم
که اینا برای کارگر سخته ، چون تو این شش سال فقط باید وقت و هزینه برای یک بچه بزاریم ، و. دیگه نه پول و نه زمان برای بچه دوم و سوم داریم که بزاریم
پس افرادی مثل من غیر ممکنه بتونن دوتا فرزند داشته باشند
حالا اگر اجاره خونه و قسط داشته باشیم دیگه عمرا نمیتونیم
پس هزینه هایی مثل شیر خشک و پمپرز و اموزشگاه و محل بازی کودکان را کاهش دهید که رشد جمعیت خود به خود بالا میره و نیازی به تبلیغ هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام با این اوضاع بد اقتصادی نباید از مردم توقع بیجا دا‌شت از اول تولد با هزینه سرسام آور تا مثلا دو سالگی باید پس انداز 5 سال یک کارگر یا کارمند خرج بشه از اونجا به بعدش هم که واقعا خیلی سخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
در اصل دولت مقصر است .بیکاری جوانان .مشکلات مسکن .گرانی .افسردگی .ناامیدی وووو
اگر دولت جلوی اختلاس گر آن .احتکار گران و سو استفاده از اطلاعات محرمانه اقتصادی بنفع خود و خانواده شون را بگیرد و این مقدار پول را برای جوانان سرمایه گذاری کند .بعد رشد جمعیت را خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دولت کمک هزینه زابمان و تحصیل و اختصاص مبلغی ماهانه برای هر کودک تا 18 سالگی رو بپذیره من اقدام به فرزند آوری بکنم. وقتی تمام هزینه ها توی این شرایط سخت به گردن خودته چطوری فرزند آوری بشه.
لااقل هزینه اولین فرزند هر زوج جوان رو بپذیره قول میدم سال 1400آمار تولد بچه توی کشور 10 برابر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
گل من جوانان ما دیگه ازدواج نمی کنن که حالا بچه بیارن مسئولین ما مثل کبک سر شونو کردن زیر برف مسئول ل ل ل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
مشکل اقتصادی بهانه است ؟ یعنی با این تفکر میخوایید مشکل رو حل کنید ! مطمئن باشید مطمئن باشید تا زمانی که اقتصاد در همین وضع قرار دارد مشکل حل نخواهد شد برای چی ۴ فرزند داشته باشم وقتی از عهده مخارج انها بر نیایم ! قیمت مای بیبی دستتون هست شیر خشک چی البسه کودک چی ! مثله کپک سرتون رو کردین زیر برف فقط شعار میدین از کشوری مثله روسیه یاد بگیرین که چه مشوق هایی ب فرزند اوری میده ، البته شما اگه حرفی هم بزنید کسی باور نمیکنه از بس دروغ گفتید ب مردم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
درست میگویید توقع ها رفته بالا اما اگر ما قانون حضرت علی ع را در تمام دستگاهها پیاده کنیم عدل و داد و ثروت و اشتغال را به همه بدهیم مشکل حل میشود و از طرفی جوانان ها حتما زندگی قدیمی ها را مطالعه کنند به خدا الان همه چی هست دهه شصت هستم چیزی زیادی نبود اما الان وفور نعمت است نمی گم همه چی خوبه نه چون ثروت افتاده دست مافیای قدرت و ثروت خوب نیست به خدا حکومت کار کرده نامردی همشو گردن اینها بیندازیم باید با هم مهربان و کریم باشیم درد همه درد خودمون بدانیم انصاف داشته باشیم یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
منم بااینکه همه چی هست موافقم ولی چون یه عده خاصی پولدارن اونافقط میتونندبهره ببرندازشون بقیه پولی برای خریدشون ندارن
۱۲
آخرین اخبار