بهره مندی ۴۰ درصد جمعیت کشور از برنامه پزشک خانواده

قائم مقام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهره مندی ۴۰ درصد جمعیت کشور از برنامه پزشک خانواده خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، جعفر صادق تبریزی قائم مقام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد هماهنگی برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی استان خوزستان در محل دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: از سال ۹۱ شاهد تغییر در نگاه، عملکرد و نگرش سازمان بیمه سلامت بودیم که این حرکت از بیمارمحور و درمان محور به پیشگیری قابل تقدیر است.

او افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده در روستا‌ها با مشارکت سازمان بیمه سلامت توانستیم ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را زیرپوشش برنامه پزشک خانواده قرار دهیم.

صادق تبریزی ادامه داد: با اضافه شدن ۲ استان فارس و مازندران نیز توانستیم با مشارکت بیمه سلامت ۵،۹ میلیون نفر را زیرپوشش طرح پزشک خانواده قرار دهیم.

قائم مقام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سازمان‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت برای توسعه برنامه پزشک خانواده همراه وزارت بهداشت هستند، تصریح کرد: اولویت وزیر بهداشت پرداختن به مسائل بهداشتی روستا بر شهر، مناطق محروم و حاشیه بر مناطق توسعه یافته و فقرا بر اغنیا است که این کار به همکاری همه جانبه نیاز دارد.

تبریزی اجرای طرح پزشک خانواده را عامل ارتقای سلامت مردم دانست و اذعان داشت: امیدواریم با تصمیم‌هایی که گرفته شده بتوانیم نظام سلامت را احیا کنیم.

او اظهار کرد: تاخیر در پرداخت حقوق پزشکان مانند سوراخ کردن کشتی بهداشت و درمان کشور است که با پیگیری‌های شخص وزیر دستور تخصیص ۱۰۰ درصد ارزش افزوده از ریاست جمهوری صادر شد این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد باید ۵۰ درصد از ارزش افزوده به وزارت بهداشت پرداخت می‌شد.

جعفر صادق تبریزی تصریح کرد: ۲ روز پیش این مشکل حل شده و روزانه ۵۰۰ میلیارد ریال از این محل به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود که قرار است این مبلغ بین حوزه درمان و بهداشت تقسیم شود.

او افزود: در مناطق روستایی به ازای هر هفت هزار نفر یک پزشک و به ازای هر ۴ هزار نفر یک ماما اختصاص می‌یابد که با ارائه خدماتی، چون آزمایشگاه و سونوگرافی نیز همراه است.

صادق تبریزی بیان داشت: با وجود جنگ اقتصادی شاهد ارائه خدمات باکیفیت همگانی هستیم و امیدواریم با پرداخت‌های پیش‌رو شاهد احداث و تکمیل فضای فیزیکی بیشتری در سطح کشور باشیم.

او اظهار امیدواری کرد در ادامه مسیر، برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری نیز اجرا شود چرا که ایران جزو معدود کشور‌هایی است که ارایه خدمات در روستا و مناطق محروم را در اولویت قرار داده است.

ادامه خدمات رسانی به عشایر هنگام کوچ

قائم مقام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از ۴۰ سال پیش خدمات بهداشتی به روستائیان ارائه می‌شد، ولی با امضای تفاهم نامه امروز در شوش ارائه خدمات عشایری نیز انجام می‌شود.

او بیان کرد: قبلا ویزیت ادواری برای عشایر انجام می‌شد، ولی اکنون خدمات بهداشتی سیار نیز انجام خواهد شد و بهورز از بین خود عشایر انتخاب و با آن‌ها در زمان کوچ همراه خواهد شد.

تبریزی اظهار داشت: ارائه خدمات بهداشتی به جامعه عشایری از سه سال پیش آغاز شد که با رکود همراه بود، ولی با حضور دکتر نمکی در وزارت بهداشت مدیریت ارائه خدمات به عشایر در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: عشایر کوچ رو حداقل در ۲ منطقه در طول سال ساکن می‌شوند که این کوچ خدمات مستمر در مبدا، طول کوچ و مقصد را می‌طلبد.

این مقام مسئول اذعان داشت: با طراحی نظام جدید ۲۴۰ پست به عنوان بهورز عشایری و ۱۵ پست برای ماما‌ها در نظر گرفته و مقرر شد ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری در کشور مستقر شود که تلاش می‌شود ۳۰ خانه در بهمن ماه، ۳۰ خانه در اسفندماه و مابقی در سه ماه نخست سال آینده راه اندازی شوند.

بدالناصر میرشکاک معاون توسعه منابع دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: آنچه قرار است هزینه شود با آنچه که در حوزه بهداشت به دست ما می‌رسد تناسب ندارد در حالی که باید پیش بینی‌های لازم برای بودجه جاری دیده و اعتبار آن تامین شود.

او گفت: نبود تناسب بین سطح انتظار و اعتبار جذب شده موجب اعتراض پزشکان و کارکنان و عدم پاسخگویی آن‌ها می‌شود.

میرشکاک اذعان داشت: در استان خوزستان با جابجایی اعتبارات روی مشکلات بهداشتی سرپوش گذاشته می‌شود لذا برای حل این مشکلات باید رویکرد سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت تغییر یابد در غیر اینصورت به سیستم آسیب وارد می‌شود.

شاپور مسعودی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: خدمات بیمه روستایی در ۴۷ مرکز ارائه می‌شود که در سال‌های اخیر میزان جذب پزشک در شهر‌های دزفول، شوش و گتوند خوب بوده و بیش از ۹۳ درصد کادر پزشکی و ۱۰۰ درصد کادر مامایی تکمیل شده است.

او افزود: بدهی سال ۹۷ پرداخت شده، ولی در سال ۹۸ بدهی‌ها پرداخت نشده و لازم است تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.