گزارش/

نحوه صحیح ورود به بازار سرمایه از زبان رییس سازمان بورس/ چطور بیشتر از سود بانکی در بورس درآمد داشته باشیم؟

علاقه جامعه برای ورود به بازار سرمایه، ما را پای صحبت‌ها و توصیه‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشاند.

نحوه صحیح ورود مردم به بازار سرمایه از زبان رییس سازمان بورس/به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ورود به پر فشارترین روزهای معاملاتی، همواره جو روانی خاصی را برای بازارهای مالی رقم می‌زند. روزهای مختلفی نظیر تعطیلات سال نو میلادی، فشارهای روانی ناشی از یک خبر و حوادث ناگهانی نظیر بیماری  کرونا  بازارهای جهانی را به گرانی و یا حتی ارزانی وا می‌دارد.

خوشبختانه یک سالی می‌شود که بازار ارز کشور  از برخورد قاطع بانک مرکزی در مورد افزایش بی رویه نرخ ارز مطلع بوده  به همین جهت از افزایش بی رویه و حباب گونه قیمت خودداری کرده است؛ به همین دلیل بوده که  تقریبا رنگ و خط ثبات قیمت در آن مشهود است. این نظارت درست بانک مرکزی بهای سکه، طلا, بازار سرمایه و خودروها را نیز تا حدودی تحت تأثیر قرار داده است.

مسکن، بازار اقلام اساسی از جمله میوه و مواد پروتئینی و داروها همگی به علت وابستگی کشور به واردات، به نرخ ارز متصل هستند و هر چقدر بانک مرکزی در کنترل نرخ این ذخیره سرمایه کشوری موفق عمل کند، در واقع حصار ایمنی برای معیشت مردم ایجاد کرده است.

بورس خانه دوم نقدینگی کشور است

بازار بورس یکی از مقصدهای اصلی نقدینگی‎ کشور است. گفتنی است که طبق آمارهای بورس و اوراق بهادار علاقه مردم برای ورود به بورس در کشور به شدت رشد کرده است. رشدی که علاوه بر خوشحالی مسئولان بر مبنای مدیریت نقدینگی, تا حدودی هم آن‌ها را نگران کرده است که مبادا ورود غیر حرفه‌ای مردم منجر به بروز ضرر و زیان‌هایی شود.

محمدی: از مردم خواستم بدون کلاس آموزشی وارد بورس نشوند

نحوه صحیح ورود مردم به بازار سرمایه از زبان رییس سازمان بورس/

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره افزایش حجم معاملات در بورس و ورود برخی از مبتدی‎ها به این بازار اظهار کرد: حجم عظیمی از نقدینگی‌ها به بازار سرمایه سرریز شده است که جای بسی خوشحالی و تا حدودی هم نگرانی دارد.

محمدی گفت: نوسانات بازار سرمایه طبیعی است اما می‌دانیم بورس در بلند مدت امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است به شرطی که مردم در انتخاب سهام به سودآوری شرکت‌ها توجه داشته باشند. نقدینگی در بازارهای موازی به هر صورتی خود را نشان می‌دهد که خوشبختانه در بورس این روند مثبت گزارش شده است.

او در پاسخ به این سؤال که بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای مردم در بورس چگونه است؟ تصریح کرد: بهترین روش این است که مردم از یک سهم خرید نکنند و تنوع به خرید خود در بازار سرمایه بدهند. خرید سهم‌های مختلف از شرکت‌های مختلف در بورس میزان سود آن‌ها را افزایش می‌دهد. آموزش دیدن و پرهیز از شایعات نیز از جمله مواردی است که آن‌ها را در بازار سرمایه موفق می‌کند.

محمدی در ادامه به عدم پیش‌بینی بازارها در سال آینده اشاره‌ای کرد و گفت: نهادهای ناظر امکان ارزیابی و تخمین سال‌های آتی را ندارند اما بر‌اساس تجارب سال‌های گذشته اقدام به سیاست‌گذاری‌ها می‌کنند. ما نیز در بازار سرمایه قصد عمق بخشیدن به بورس را خواهیم داشت.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: خیلی از مردم از ما می‌پرسند عرضه اولیه چیست؟ منظور از عرضه اولیه این  است که شرکت‌هایی نظیر مواد غذایی یا بهداشتی و یا سایر صنوف برای اولین بار سهام خود را وارد بورس کرده و به فروش می‌گذارد. به این امر عرضه اولیه گفته می‌شود.

او تأکید کرد:‌ شخصا به دنبال این هستیم که مردم از عرضه‌های اولیه خاطره خوبی از سود بالا را تجربه کنند اما باید دریافت که شرکت‌های عرضه‌کننده نیز به سود خود نیازمند هستند اما این نوید را می‌دهیم که سودهایمان از سود سپرده بانکی بیشتر است.

سال آینده معاملات الگوریتمی وارد بورس می‌شود

محمدی در پاسخ به این سؤال که معاملات الگوریتمی در چه وضعیتی هستند؟ گفت: در نظر داشته باشید که این نوع معاملات به منظور کاهش حضور انسانی در معاملات است. خوشبختانه مسابقات الگوریتمی در حال برگزاری است و این نوید را می‌دهم تا سال آینده معاملات الگوریتمی وارد بورس شود.

نوسان در بورس نگران کننده نیست/ سودآوری بورس در میان مدت بیش از سود سپرده‌هاست

مجتبی کباری کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در بازار شاهد آن هستیم که شاخص، در چند ماه اخیر رشد بسیار زیادی کرده است. معمولا بازار وقتی رشد سنگینی می‎کند شاخص خودش را اصلاح می‌کند. این اصلاح  یا به صورت دفعی یا تدریجی انجام می‌شود. 

او افزود: به نظر می‌رسد بازار در حال اصلاح خودش است. شرکت‌های بزرگ بازار که صاحب درآمدهای بالایی هستند، قیمت‌هایشان هنوز به مقدار واقعی خود نرسیده است. عمده وزن بازار از لحاظ ارزشی را هم شرکت‌های بزرگ بازار شکل می‌دهند؛ شاخص سود به قیمت شرکت‌ها (شاخص پی ای ) که اساسی‌ترین معیار بازارهاست، وابسته است که این شاخص هنوز زیر عدد ۶ یا ۶.۵ است و نگرانی در بازار وجود ندارد.

این کارشناس بورس در توضیح اینکه با توجه به مسائل و تنش‌های سیاسی اخیر چه آینده‌ای را برای بازار بورس می‌توان متصور شد؟ گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بازارهای موازی با بورس بازدهی زیادی ندارند و از طرفی حجم نقدینگی در کشور روز به روز در حال افزایش است و حجم ورودی بازار سرمایه نیز به شدت زیاد بوده است، در میان مدت نگرانی وجود نخواهد داشت. بازار بعد از اصلاح شاخص کار خودش را انجام خواهد داد. 

کباری در پاسخ به این سؤال که حجم نقدینگی در بورس ادامه خواهد داشت یا خیر؟ افزود: ممکن است در چند روز اخیر بازار طبق رفتار طبیعی  واکنشی نشان دهد، ولی پول‌ها از بازار خارج نمی‌شود، بلکه در بازار بدهی قرار می‌گیرد و بعد از مطلوب شدن شرایط، در ابتدای هفته آینده دوباره از بازار بدهی به بازار سرمایه برمی‌گردد.

نکته بسیار حايز اهمیت اینجاست که مردم باید مراقب شرکای صوری و تقلبی برای جذب سرمایه در بورس باشند چرا که لاین بین کلاهبرداری‌های بسیار زیادی برای بهره‌برداری از منابع مالی مردم صورت گرفته است.

کیش و قشم مکانی برای راه اندازی شرکت‌های جعلی بورسی

محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرکت‌های صوری و کلاهبرداران از نام بورس که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ردیابی و دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه در فضای سرمایه‌گذاری و مشاوران سرمایه‌گذاری افرادی هستند که  به صورت غیرقانونی در حال ارائه مشاوره به عموم مردم هستند، که سازمان بورس در حال شناسایی آن‌ها است.
 
او افزود: این شرکت‌ها از مردم به عنوان سود‌های کذایی ۲۰۰ تا ۱۰۰ درصدی پول اخاذی می‌کنند. این افراد برای جلب اعتماد مشتری در اوایل سرمایه‌گذاری مبالغی از منابع افراد مورد سوء استفاده قرار گرفته، به عنوان سود به آن‌ها بر می‌گردانند تا بتوانند مخاطب را کنار خود نگه دارند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: چند مورد از این اختلال‌ها را شناسایی کردیم  که مدیرعامل این شرکت به ۲۰ سال  و همدستان آن‌ها به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند. شکایت‌های زیادی در محاکم ثبت شده است؛ به طور مثال ۱۸ مورد در سال ۹۸ از مشاوران که در فضای مجازی و ۴۳ مورد در فضای حقیقی شناسایی شدند. از این تعداد ۷۶ مورد از کلاهبرداران اشخاص حقیقی و ۳ مورد از آن‌ها اشخاص حقوقی بودند.

شیری زاده با اشاره به اینکه عمدتا  این سوء استفاده‌ها فضای مجازی در نرم افزار‌های اینستاگرام و تلگرام رویت شده است، گفت: این افراد در فضای مجازی مدعی هستند سبدگردانان خوبی بوده و از ارتباطات خود با رئیسای سازمان تحت عنوان سینگنال نقره‌ای و طلایی نام می‌برند.

این مقام مسئول بیان کرد: سازمان بورس این موارد را پیگیری میکند، تعداد زیادی از سایت متخلف در حوزه بورس توسط معاونت فضای مجازی فیلتر شده است، اما باید بدانید که تعداد از این موارد هم دست ما نیست.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار  تأکید کرد: به طور مثال در یکی از شهر‌ها فرد با جعل آرم بورس برگ سهم جعلی را منتشر کرده، نمونه از این جعل برگ‌ها مشمول برگ سهم فولاد، قیر و ... بوده است.

کارگزاران ایرانی سهام خارجی خرید و فروش نمی کنند

او با اشاره به اینکه وعده‌های طولانی و خاص این شرکت‌های غیر قانونی در بعد خارجی کاملا بیانگر سوء استفاده آن‌ها از مردم است، گفت:   مدعی هستند صندوقی داریم که اگر افراد از واحد‌های این صندوق‌ها بخرند در خارج از کشور برای آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در چند ماه ابتدا با سود رسانی صوری مردم را پای سو استفاده نگه می‌دارند. متأسفانه موردی داریم که فرد منزل خود را فروخته  و در اختیار این افراد قرار داده است.
 
شیری زاده بیان کرد: این موارد را مدام از طریق سایت رسمی سازمان اعلام می‌کنیم و علی رغم شنیدن این پیشنهادات باز هم می بینیم نه تنها خود اینکار را انجام می‌دهد بلکه به دیگران توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رشد ۳ هراز و ۶۰۰ واحدی شاخص بورس در ابتدای معاملات

او تأکید کرد: سازمان برای فعالیت شرکت‌های بورسی قوانین و نظارت‌های لازم خود را دارد و شرکت‌ها رادر سایت سازمان معرفی می کند، افراد در شرکت‌های تحت مجوز استفاده کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که امکان خرید و فروش سهام خارجی توسط کارگزاری ها در کشور وجود دارد؟ گفت: کارگزاری‌های بورس ایران تمامی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که داخلی هستند را خرید و فروش مکنند و ما سهام شرکت‌های خارجی نداریم. در واقع این موضوع یک نوع تقلب است که توسط شرکت‌های صوری و غیرقانونی تبلیغ می‌شود.

او افزود: چندی پیش در جزیره کیش ردیابی شد که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان از مردم گرفته بودند و این مبالغ در دبی کشف شده بود. افراد کلاهبردار بعد از دریافت این مبالغ از کشور خارج شده و کاملا از دسترس خارجی می‌شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: شاید ممکن باشد فردی توسط واسطه خارجی در خارج از کشور بتواند در بورس‌های خارجی سهام خریداری کند، اما کارگزاری‌های داخلی هیچ کدام توانایی خریداری سهم خارجی را ندارند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: لیست تمام کارگزاری‌ها در سایت بورس بارگزاری شده است و مردم می‌توانند این موضوع را بررسی کنند و سپس برای مشاوره بورسی به آن‌ها مراجعه کنند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
سهامداران نباید از معامله و سرمایه گذاری در بورس دلسرد شوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
من توی بازار بورس قبلا زیاد وقت گذاشتم ویدیو آموزشی هم زیاد دیدیم حالا یه تعدادی رایگان از اینترنت گرفتم ویه تعدادی هم خریدم با این حال بعد دوسال فعالیت توی این بازار فهمیدم که این بازار فقط ساخته شده که پول افراد خورده پا مثل منو که از سادگی وطمع وارد این بازار شدیم رو بالا بکشه اصلا گول این تبلیغاتها رو نخورید آدمهای عادی ومعمولی توی این بازار بی برو برگرد شکست میخورند یه وقتی میان میگن باید اصول بنیادی و تکنیکالی و چه میدونم پرایس اکشنی رو یاد بگیرید تا بتونید آینده بازار رو پیشبینی کنید ولی بدونید اینها همش وقت تلف کردنه ودروغه آخرش هم دست از پا درازتر از این بازار میایید بیرون واصل سرمایتون رو هم از دست میدید از ما گفتن بود از شما رو خود دانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
کدام نظارت بانک مرکزی؟؟؟!!!قیمت طلا، ماشین،ارز و غیره همش در حال افزایشه،!!!تو همین ۲ماه اخیر طلا حدودگرمی۱۰۰هزار تومن گران شده!!ماشین از اون بدتر،!!بقیه چیزا روهم که همه میدونن!!!!!!روز به روز درحال بدتر شدن و نابودی هستیم!!!
ازکدوم نظارت وکنترل صحبت می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۷:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
مقصر خودشونن که شرایط رو سخت نگه داشتن و اصلا دلسوزانه و صبورانه مشاوره غیر حضوری ندارن
مثل من که تو فارکس پولم رواز دست دادم
ولی واسه بورس داخلی شرایط مزخرفی داشت که از عهده من بر نمی اومد
مجبور بودم برم شهر بروجرد
الان تو فارکس کلی یاد گرفتم ولی دیگه پول ندارم باهاش معامله کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
چه جوری بایدواردبورس شوم
Iran (Islamic Republic of)
حميرا .....
۱۱:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
بيشتر بايد بورس شركت هاى توليدى را خريد مخصوصا غذائى ها دارويى ها و البسه و پوشاك كه توليدات انها ضرورى است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
شركت هاى سرمايه گزارى را هم شامل ميشوند مثلا شركتى كه سرمايه گزارى در كارخانه هاى دارويى كرده يا در كارخانه هاى غذايى
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
با سلام یکی از راه های مدیریت در بورس معرفی روزانه یا هفتگی شرکت ها برتر و کنترل افزایش بی رویه بعضی شرکت های کوچک افزایش عرضه اولیه در ماه می تواند به ثبات بورس کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام دوستانی که الان فعالیت دارید تو بورس من اموزش ها رو از کجا شروع کنم.
ایا شرکت هست که با خرید سهامش نیازی به خرید و فروش همیشگی نباشه و همیشه ی سود منطقی و معمولی بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
بايد به يك كارگزارى خوب برى بگى چقدر ميخوام سرمايه گذارى كنم راهنمايى ميكنند كمك من اينست كه سرمايه گزاري هاى غذايى و دارويى را انتخاب كنى دنبال خودرو نباش مواد بهداشتي و شوينده ها هم نسبتا بد نيستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خداروشکر انشااله هرچی پول ازبانکها به سمت بورس سرازیر بشه من به خاطر اینکه در اقتصاد کشور سهیم باشم چند ملیون سهام خودرویی خریدم که در قطعه سازی خودکفابشیم البته سودهم کردم ولی بیشتر به خاطر اینکه اقتصاد شکوفابشه پول گذاشتم انشااله بحق حضرت زهرا همه باهم ملت روبسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ماری
۰۰:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام من چطور می تونم وارد بورس بشم؟
Iran (Islamic Republic of)
مکس
۰۹:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
تو راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
وضعیت فعلی بورس رضایبخشه و این پتانسیل باید صحیح و به نفع تولید ملی مدیریت بشه اما در حال حاضر لازمه هم زمان با ورود حجم بالای نقدینگی ، بورس هم توسعه یافته و ظرفیت های جدید بیشتر بشه و هم نیاز ه تا نظارت قوی تر بشه و نباید بذارن در سهام حباب ایجاد بشه بلکه باید رفتار منطقی بر بازار سرمایه حاکم باشه . همچنین نباید بورس هم مانند بازار ارز سال گذشته بیفته دست دلالان تا نوسانات هیجانی و روانی بر بازار بورس حاکم بشه و امنیت سرمایه گذاری در بورس به مخاطره بیفته . مسؤولان وزارت اقتصاد باید توجه کافی به کنترل ارز و تقویت بورس کنن و سازمان بورس هم باید صحیح و قوی مدیریت کنه .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
ایکاش سازمان بورس مانندبانک مرکزی قیمت سهام رامیتوانست کنترل کندوازقیمت های غیرمنطقی که هست جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
مسعودي بافقى
۱۱:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
دقيقا اين كار اعمال ميشود كنترل سازمان بورس عالى آست
Iran (Islamic Republic of)
yaser
۰۹:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
پول تو بانک برای سپرده و سود ضرره من پولمو گذاشتم در بانک قبل از گرانیها میتونستم یک آپارتمان در تهران بخرم ولی الان داخل روستاها هم نمیتونم خونه بخرم این تورم و گرانی خیلی از مردم را بیچاره و ورشکست کرد ارزش پول از نصف هم کمتر شد من حالا یه سوالی دارم اگر دو سال پیش سرمایه ام را در بورس قرار میدادم الان پولم چند برابر میشد؟ مثلا با ۳۰۰میلیون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
اگه پارسال همین وقت ها سهم رو میخریدی تا برج چهار سال ۹۸سرمایت ۹برابر شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
چرا میخوای بدونی،بدونی بشینی غصه بخوری،حالا که نزاشتی، کاری برا الانت شروع کن!مشورت بگیر از یه کارگزاری خوب !
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۱:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
حد اقل 6 برابر .البته بستگی به نوع سهام خریداری شده این عدد بیشتر و یا کمتر میتواند باشد .بر اساس تجربه شخصی خودم .ابتدای سال ارزش سهام بنده 450 هزار تومان بوده ، الان سه میلیون و صدو پنجاه هزار تومان .ارزش پولت حفظ میشه و سالانه هم سودی حاصل میشه .خیلی بهتر از ارز خریدن و دلالی هست .این کار حلال و صدرصد هم به نفع شما و هم کشور هست .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام امسال بورس خوب بوده از ابتدای 98 تا امروز دو تا3 برابر واگر آموزش خوب وخرید خوب میکردی بالای 3 برابر این ارزش سهام بوده وحتی سود سام خم اضافه می شود
البته خبر از جنگ درماه قبل چند روز بورس کاهش شدید پیدا کرد و خیلیها آمدن بیرون ولی الان اوضاع خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
3 برابر میشد
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۳:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
300 میلیون پولت الان شده بود 1 میلیارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
میشد 500 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
کمش ۸۵۰ تا ۹۰۰
Iran (Islamic Republic of)
نوری
۱۵:۲۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
بورس تهران از نیمه دوم سال 1396 شروع به رشد شارپی کرد که علیرغم همه فراز و نشیب های آن تاکنون برآیند آن مثبت بوده است ولیکن در زمان های قبل از سال 1396 یک روند عادی داشته که برآیند آن در مقایسه با سایر بازار ها در ردیف آخر قرار داشته است . این پاسخی کلی به یک سوال کلی است.
Iran (Islamic Republic of)
چشمه سرايى
۱۵:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
طاقت بيار و خريدار باش فروشنده نباش تا سال ديگر همين موقع حد اقل ٢ برابر خواهد شد. اليته خيلى ها مثلا براى خريد مسكن و پيش پرداخت لازم دارند بايد بفروشند
آخرین اخبار