معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم خبر داد:

راه‌اندازی گمرک سلخ با قابلیت سوخت‌رسانی ۴ میلیون تن در سال

عباسیان گفت: برای تأمین سوخت کشتی‌ها سعی داریم با راه‌اندازی گمرگ سلخ ۴ میلیون تن سوخت را تأمین کنیم.

کباری / راه‌اندازی گمرک سلخ با قابلیت سوخت‌رسانی 4 میلیون تن در سالبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عباسیان معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌ها گمرکات و مناطق  آزاد خط مقدم فشار‌ها از سوی کشور‌های خارجی بودند گفت: این تحریم‌ها محدودیت‌های ارزی و کالایی بسیاری را برای جمعیت بومی این مناطق ایجاد کرده‌اند.

معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه گمرک و منطقه آزاد مسئولیت تأمین مایحتاج تولیدی برای ساکنان جزیره قشم را برعهده داشته است گفت: خوشبختانه با وجود فشار‌هایی که از لحاظ تحریمی به ما وارد شده ما هیچ کاهش درآمدی نداشته‌ایم و در مقایسه با سال‌های گذشته میزان درآمدمان افزایش داشته است.

عباسیان افزود: به لحاظ ورود کالا‌های اساسی به کشور منطقه آزاد قشم اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و توانسته‌ایم کالا‌های اساسی از جمله برنج را به کشور وارد کنیم.

او تأکید کرد: توانستیم ظرفیت واردات برنج را تا دو سال آینده جذب  و با توجه به نزدیک شدن ایام عید و با تشکیل ستاد تنظیم بازار برنج توانسته‌ایم مشکل کمبود برنج را رفع کنیم.

معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه ۲۱۰ واحد تولیدی در منطقه قشم وجود دارد گفت: چند واحد تولیدی از جمله پالایشگاه ۷۵ هزار تنی بشکه و پالایشگاه ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به میزان ۳.۲ میلیون را در حال ساخت داریم که این پروژه‌ها در ۲۲ بهمن ماه افتتاح می‌شود.

عباسیان گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در گمرک و برای تأمین ارز وجود داشته است در طول این دو سال نگذاشته‌ایم ساخت این واحد‌های تولیدی راکد شود چرا که به عنوان بخش زیربنایی کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه قشم به عنوان هاب بانکرینگ به شمار می‌روند گفت: با همکاری گمرک و مناطق آزاد توانسته‌ایم مشکل سوخت‌رسانی را به کشتی‌هایی که در تملک ایران بودند را برطرف کنیم و از تبعات و تأثیرات تحریم در این بخش بکاهیم.

معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سوخت پیش از تحریم‌ها در کشور ارزان بوده است و همین موضوع باعث افزایش رونق صادرات می‌شد گفت: فرآورده‌های نفتی با قیمت‌های بسیار ارزانی در گذشته از کشور خارج می‌شدند، اما ما با ساخت بانکرینگ شرکت سوخت‌رسانی ستاره توانسته‌ایم مشکل سوخت را به کشتی‌ها در این حوزه برطرف کنیم.

عباسیان گفت: این شرکت سوخت‌رسانی  پیشرفت ۸۵ درصدی داشته و آماده بهره‌برداری است و می‌تواند هم اکنون در پهلوگیری در  کنار اسکله‌ها سوخت‌رسانی را انجام دهد و با استقرار گمرک در سلخ به مشکل سوخت‌رسانی به تمامی کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های داخلی برطرف شود.

او گفت: این شرکت قابلیت سوخت‌رسانی به میزان ۴ میلیون تن در سال را به کشتی‌ها دارد و روزانه ۵۲ هزار تن سوخت را به صورت مستمر تأمین می‌کند.

معاون اقتصادی منطقه آزاد قشم افزود: از سال ۲۰۲۰ با توجه به استفاده الزامی از سوخت‌های کم سولفور سعی کرده‌ایم سوخت‌ها را سولفورزدایی کنیم و کار‌های مقدماتی هم در این زمینه انجام شده است.

عباسیان با اشاره به اینکه امسال به لحاظ محدودیت‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی برای مناطق آزاد ایجاد کرده است مشکلاتی برای ساکنان مناطق آزاد ایجاد شده است گفت: رایزنی‌هایی برای رفع این محدودیت‌ها با بانک مرکزی صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

او به سرمایه‌گذاری و فاینانس‌هایی که در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ دو پروژه انرژی خورشیدی به اندازه ۱۶ میلیون یورو و پروژه پتروشیمی رایزنی شده که درخواست‌ها ارائه شده، اما به دلیل مصوبه‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی ارائه کرده است قابل پذیرش نیستند، ارزش این فاینانس‌ها حدود ۳۲ میلیون یورو بوده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار