ناظر گمرکات استان کرمانشاه از وضعیت نامناسب صادرات میوه و تره‌بار در مرز‌های استان خصوصا به دلیل فعالیت واسطه‌ها انتقاد کرد و گفت : این کار باید به شرکت‌های کاردان و مرتبط سپرده شود.

به  گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،خلیل حیدری ناظر گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامناسب صادرات میوه و تره‌بار در مرز‌های استان کرمانشاه، گفت : این مشکل را در همه مرز‌ها و برای صادرات انواع میوه و تره‌بار داریم.

او دلیل اصلی این مشکلات را شیوه سنتی صادرات میوه و تره‌بار دانست و گفت : محصولات کشاورزی را لب مرز می‌آورند تا آنجه برایش مشتری پیدا کنند. طرف مقابل نیز به دلیل تجاربی که در این سال‌ها به دست آورده با پایین آوردن تقاضا قیمت‌ها را کم می‌کند و نتیجه این امربه ضرر صادرات ما است.

حیدری با بیان اینکه عرضه میوه و تره‌بار در مرز عمدتا توسط واسطه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: این افراد نیز برای آنکه بار از مرز برگشت نخورد، حاضرند محصولات را به قیمت پایین بفروشند.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به صادرات یک میلیارد و ۸۰۰ میلون دلار کالا از مرز‌های استان در ۱۰ ماهه امسال و سهم ۲۴۰ میلیون دلاری میوه و تره‌بار از این صادرات، گفت: این ۲۴۰ میلیون دلار بیشتر از کل مابقی صادرات ۱۰ ماهه برای ما مشکلات ایجاد کرده است.

حیدری راهکار برون رفت از این وضعت را ساماندهی صادرات میوه و تره‌بار و کوتاه شدن دست واسطه‌ها عنوان کرد و افزود: باید کار را به شرکت‌های توانمند و مجرب بسپاریم، نه اینکه کار صادرات میوه و تره‌بار با این پتانسیل را به افراد مبتدی و کم تجربه بدهیم.

او با اشاره به اینکه این شرکت‌ها باید تمام کار‌های بازاریابی، بسته‌بندی و... را انجام دهند و در قالب تعاریف بین‌المللی فعالیت کنند، گفت: میوه و تره‌بار ایرانی در بازار عراق از جمله کربلا، نجف، بغداد و... فروش می‌رود، اما، چون بسته‌بندی و شناسه مناسب ندارد مردم از اینکه این میوه مربوط به کجا است، بی اطلاع هستند.

حیدری گفت: این امر باعث شده میوه و تره‌بار ایران به راحتی با محصولات سایر کشور‌ها جایگزین شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.