کرونا، میوه را گران کرد

بروز بیماری کرونا در چین و افزایش صادرات سیب و پرتقال از ایران به کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا باعث گرانی این دو قلم میوه در بازار مشهد شده است.

کرونا،میوه را گران کردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: همواره افزایش تقاضا باعث ایجاد جو روانی در بازار و افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود و بالا رفتن ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت سیب و پرتقال در بازار میوه مشهد هم ناشی از همین قضیه است و از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش پول ایران، قیمت میوه این کشور مناسب‌تر از کشور‌های دیگر است که این امر موجب رغبت کشور‌های آسیای میانه و شرق آسیا به خرید میوه ایرانی شده است.


او ادامه داد: میوه‌های سیب و پرتقال در استان‌های غربی و شمالی کشور تولید و در فصل زمستان به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود و بازار مشهد هم در این فصل نیاز خود به این دو میوه را از استان‌های مزبور تامین می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: علت دیگر افزایش قیمت سیب و پرتقال می‌تواند این باشد که طی یک هفته اخیر دولت خرید و ذخیره سازی میوه شب عید به ویژه پرتقال و سیب را آغاز کرده و این مساله در کنار هزینه‌های جانبی حمل و نقل، روی قیمت آن میوه‌ها تاثیر گذاشته است.

ساکن برجی افزود:هرچند تولیدات گلخانه‌ای خیار در بازار کمبود این قلم را جبران خواهد کرد، اما امکان دارد افزایش قیمت سیب و پرتقال روی قیمت خیار هم در بازار اثر بگذارد.

اصلی‌ترین میوه‌های شب عید نوروز پرتقال و سیب هستند که در کشور پرتقال به میزان مصرف و حتی بیش از نیاز مصرف موجود است.
 
پیش بینی شده است امسال تولید سیب و مرکبات به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشور برسد.
 
منبع:ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.