مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان:

تنها راه مبارزه با استراتژی‌های پلید آمریکا در افغانستان، یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت است

دکتر عصمت اللهی، مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان در سخنانی تاکید کرد که تنها راه مبارزه با استراتژی‌های پلید آمریکا در افغانستان، یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت است.

 

تنها راه مبارزه با استراتژی‌های پلید آمریکا در افغانستان، یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر عصمت اللهی، رئیس بورد تخصصی مشورتی ریاست جمهوری سابق افغانستان در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» که روز گذشته به میزبانی مهاجرین افغانستان در مشهد مقدس برگزار شد گفت: شهید سلیمانی در برهه‌های مختلف برای افغانستان منشاء برکت شد.

دکتر عصمت اللهی گفت: سردار سلیمانی در دو مرحله زمانی برای افغانستان منشاء برکت شد: یکی زمانی که اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را اشغال کرد و دوم زمان طالبان.

وی اظهار داشت: سردار سلیمانی در زمان حمله شوروی به افغانستان در کنار مجاهدین افغانستانی ایستاد و یک کمک روحی و روانی بزرگ برای مردم و مجاهدین به شمار می‌رفت. سردار سلیمانی در زمان رژیم طالبان نیز با رهبران و فرماندهان نظامی مجاهدین از جمله احمد شاه مسعود همراه شد و مقاومت علیه طالبان شروع شد. فرماندهان جهادی با کمک سردار سلیمانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران توانست طالبان را تا نزدیک کابل به عقب براند و پایگاه نظامی بگرام را از طالبان پس بگیرند.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان اضافه کرد: استراتژی آمریکا در افغانستان دو وجه دارد: در وجه اول که بسیار جذاب و خوب به نظر می‌رسد، آمریکا در نقش یک خیرخواه و دلسوز ظاهر شده است: آمریکا در این وجه شعار‌های فریبنده ای، چون دموکراسی، حقوق بشر را سرداده است، اما وجه دوم استراتژی آمریکا بسیار منافقانه و زشت است؛ آمریکا همواره به دنبال خلق بحران و مدیریت بحران بوده است. بر اساس استراتژی دوم، آمریکا که در ایران شکست خورده بود می‌خواست دوباره در ایران جای پا باز کند که با رهبری مدبرانه و بیداری ملت ایران ناکام ماند.

دکتر عصمت اللهی بیان داشت: در زمان جهاد علیه شوروری، برخی مجاهدین افغانستانی که به نیت شوم آمریکا پی نبرده بودند با اعتماد به آمریکا به بیراهه رفتند. برخی رهبران مجاهدین تصور می‌کردند با آمریکا اهداف مشترک دارند، اما با خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان، آمریکا در یک چرخش ناگهانی حاضر نشد حکومت مجاهدین را به رسمیت بشناسد.

وی اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا به این خاطر حاضر نشد حکومت مجاهدین را پس از خروج ارتش سرخ شوروی به رسمیت بشناسد که بر اساس یک مکانیزم داخلی شکل گرفته بود و همسو با منافع آمریکا، منافع عربستان و منافع سازمان استخباراتی نبود. آمریکا در این نوع نگرش سرکوب مجاهدین را شروع کرد و برای این کار طالبان را تشکیل داد. اینکه آمریکا در یک برهه زمانی از مجاهدین حمایت کرده در برهه دیگر مجاهدین را سرکوب می‌کند خود یک تجربه بزرگ برای مردم افغانستان به شمار می‌رود.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان گفت: طرح آمریکا در ایجاد یک گروه اسلامی تندرو به نام طالبان بسیار شوم بود و تبعات آن تا این لحظه دامنگیر مردم افغانستان است. آمریکا نزدیک به ۱۸ هزار کلاشینکف، ۲۰۰ قبضه سلاح سنگین و مقدار قابل ملاحظه‌ای تسلیحات مدرن دیگر را در قندهار به طالبان تحویل داد.

وی بیان داشت: طالبان محصول مشترک آمریکا و پاکستان بود که زمینه حضور بن لادن در افغانستان را فراهم کرد.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان گفت: یکی دیگر از استراتژی‌های شوم دیگر آمریکا در افغانستان، تشکیل کنفرانس بن بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود آمریکا به افغانستان بود: کنفرانس بن با شعار‌های فریبنده ای، چون حکومت داری خوب، ثبات و امنیت، حمایت از نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغان و .. چیزی جز شعار‌های توخالی نبود. آنچه در عمل مشاهده شد برخلاف مصوبات کنفرانس بن پیش رفت. تقسیم قدرت براساس قومیت که در کنفرانس بن صورت گرفت منشأ مشکلاتی شد که تا اینک ادامه دارد.

دکتر عصمت اللهی اضافه کرد: آمریکایی که یک زمانی مجاهدین را کمک و در ادامه سرکوب کرد، داستانی مشابه را در مورد طالبان رقم زد؛ آمریکا طالبان را با دستان خود خلق کرد و امروز با حضور در افغانستان قصد مبارزه با طالبان را دارد و به طور همزمان پروسه صلح با طالبان را نیز دنبال می‌کند.

وی افزود: کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در سال‌های آخر ریاست جمهوری اش از این سیاست پلید و کثیف به شدت گلایه می‌کرد و می‌گریست و می‌گفت آمریکا طالبان را کمک می‌کند. آمریکا طالبان را از جنوب به شمال افغانستان منتقل کرد تا جغرافیای جنگ را در افغانستان عوض کند. آمریکا به کمک رسانه‌های همسو تلاش کرده این طور نشان دهد که با خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان، طالبان و داعش افغانستان را نابود خواهند کرد در حالیکه همین طالبان و داعش ساخته و پرداخته خود آمریکا است.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان گفت: تنها راه حل مبارزه با استراتژی‌های آمریکا یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت است؛ خیزشی که باید در اقلیم وسیع و در حوزه ژئوپلوتیک مهم صورت گیرد. سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس، جریان فاطمیون، زینبیون و حیدریون و حشدالشعبی مدل جدیدی از مقاومت فرامنطقه‌ای در برابر آمریکا بود و این جریان‌ها صف واحد در برابر آمریکا دارند.

قابل ذکر است که کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت، امنیت جهانی» روز شنبه ۱۹ دلو/ بهمن توسط جمعی از مهاجرین افغانستانی در مشهد مقدس برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.