آمریکا معافیت تحریمی وارداتی عراق از ایران را تمدید خواهد کرد

بنا به اعلام مقامات عراقی، آمریکا برای تمدید معافیت‌های تحریمی واردات انرژی عراق از ایران ابراز آمادگی کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چند مقام عراقی این هفته اعلام کردند آمریکا تمایل خود را برای تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به واردات گاز و برق از ایران را ابراز کرده است.

بنا به گفته این مقامات عراقی، معافیت تحریمی که در ماه اکتبر اعطا شده بود، در ۱۳ فوریه (بیست و چهارم بهمن) به پایان می‌رسد. مقامات عراقی اعلام کردند وزارت خارجه آمریکا، که چنین معافیت‌های را صادر می‌کند، آمادگی خود برای تمدید سه ماهه این معافیت‌ها اعلام کرده است. البته این موضوع منوط به آن است که عراق بتواند تا پایان هفته جدول زمانی را در خصوص برنامه خود برای قطع وابستگی به گاز ایران را تدوین کند.

یکی از مقامات عراقی گفت: طرف آمریکایی آمادگی خود را به ما اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس این خبر را به نقل از سه مقام بلندپایه دولتی عراق اعلام کرد که عضو تیم مذاکره کننده با آمریکا هستند. مقامات عراقی تمدید معافیت تحریمی جدید را آزمونی برای روابط وشنگتن و بغداد پس از افزایش تنش‌ها دو جانبه از ابتدای ماه ژانویه دانستند.

معافیت تحریمی آمریکا به عراق این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت جریمه، میلیارد‌ها دلار بهای واردات انرژی از ایران را پرداخت کند. این مجوز از نوامبر سال ۲۰۱۸، در پی از سرگیری تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به عراق داده شد.

واشنگتن از تهدید به تحریم به عنوان اهرم فشار بر دولت بغداد برای کاهش وابستگی به ایران استفاده می‌کند. عراق فاقد زیر ساخت لازم برای استخراج گاز طبیعی است. آمریکا در تلاش است تا با قطع وابستگی عراق به ایران، این کشور را به سمت انعقاد قرارداد با شرکت‌های خود سوق دهد.

این تصمیم در بحبوحه افزایش تنش در روابط واشنگتن و بغداد در پی اقدامات تحریک آمیز آمریکا در عراق که به ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و چند تن از همراهانش انجامید، اعلام شد. از آن زمان سران گروه‌های سیاسی در عراق قطعنامه‌ای را در پارلمان این کشور به تصویب رساندند که خواستار اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور می‌شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
این مزخرفات بیجای امریکایی ها هیچ ارزش و اهمیتی ندارد .
ما نفت و گاز را به هرکشوری که خواهان ان باشد میفروشیم .
آخرین اخبار