حواشی اسکار 2020؛ از ناکامی «مرد ایرلندی» تا لو رفتن برگزیدگان اسکار

مراسم اسکار ۲۰۲۰ امروز برگزار شد و مثل همه سال‌ها با حواشی زیادی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۰ که نود و دومین دوره خود را پشت سر گذاشت ساعتی پیش به اتمام رسید و فیلم سینمایی کره‌ای «انگل» توانست جوایز مهم این رویداد را دریافت کند.

حواشی اسکار 2020

برد پیت هم موفق به دریافت نخستین جایزه خود در بخش بازیگری شد. او پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ نامزد شده بود که هر دو بار در دریافت آن شکست خورد. البته او یک جایزه اسکار برای تهیه کنندگی فیلم «۱۲ سال بردگی» را در کارنامه دارد.

او علاوه بر اینکه در اسکار امسال یک سخنرانی احساسی داشت، در ابتدای آن با کنایه به استیضاح ترامپ گفت: به من گفتند که فقط ۴۵ ثانیه وقت دارم که خب ۴۵ ثانیه بیشتر از زمانی است که مجلس سنا به جان بولتون فرصت داد.

حواشی اسکار 2020

در ادامه با اهدای چند جایزه نوبت به درخشش فیلم کره‌ای «انگل» رسید. این فیلم اولین جایزه خود را در این مراسم در بخش بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی دریافت کرد. شیوه نگاه کردن بونگ جون هو به مجسمه اسکارش و لبخند به آن سوژه رسانه‌ها شد.

او بعد از این، جوایز بهترین فیلم بین المللی، بهترین فیلم سال و همچنین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او در هنگام دریافت جایزه خود گفت فکر می‌کرده پس از اسکار بهترین فیلم بین المللی کارش تمام شده و باید سراغ جشن و شادی برود.

او در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی، از مارتین اسکورسیزی یاد کرد و گفت: از بچگی فیلم‌های او را دنبال می‌کردم و‌ ای کاش می‌توانستم اسکار را پنج تکه و افتخارم را با بقیه نامزد‌های کارگردانی تقسیم کنم.

حواشی اسکار 2020

رکورد‌های متعددی توسط «انگل» شکسته شد. این فیلم که از نامزدی در شش رشته ۴ جایزه دریافت کرد، اولین فیلم خارجی زبانی است که در تاریخ اسکار جایزه بهترین فیلم را دریافت می‌کند.

برای معرفی بخش فیلم‌های خارجی زبان که امسال با نام «بهترین فیلم بین المللی» شاهد برگزاری آن بودیم، ویدئوی کوتاهی به صورت گلچین از برگزیدگان سال‌های گذشته پخش شد که سکانسی از فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و با نقش آفرینی پیمان معادی و لیلا حاتمی هم به نمایش گذاشته شد.

فیلم سینمایی تحسین شده «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی که در ۱۰ بخش نامزد شده بود، در نهایت دست خالی این مراسم را ترک کرد. این فیلم در اعلام نامزد‌ها هم نادیده گرفته شد؛ چرا که رابرت دنیرو حتی نتوانست نامزد بهترین بازیگری شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا هم توانست افتخاری از اسکار کسب کند. در بخش بهترین مستند، «کارخانه آمریکایی» جایزه گرفت که تهیه کنندگان آن باراک اوباما و همسرش بودند. اوباما دریافت این جایزه را در صفحه رسمی خود تبریک گفت.

حواشی اسکار 2020

رکورد شکنی در بخش انیمیشن‌ها یکی دیگر از اتفاقات اسکار ۲۰۲۰ بود که «داستان اسباب بازی ۴» با دریافت جایزه اسکار این بخش توانست دومین جایزه خود را بعد از سال ۲۰۰۳ کسب کند.

شاید جنجالی‌ترین فیلم اسکار ۲۰۲۰ «جوکر» باشد که بیشترین نامزدی را با حضور در ۱۱ بخش به خود اختصاص داد، اما در نهایت به دریافت دو جایزه بسنده کرد!

واکین فینیکس برنده بازیگر نقش اصلی فیلم «جوکر» با تاکید دوباره به عدالت و برابری در میان مردان و زنان و همچنین رنگین پوست‌ها در سخنرانی احساسی خود گفت: «وقتی درباره حقوق بشر، نابرابری جنسیتی، نژادپرستی یا حقوق حیوانات حرف می‌زنیم، داریم از بی‌عدالتی حرف می‌زنیم. برادرم در ۱۷ سالگی، این شعر را نوشت که می‌گوید؛ با عشق به طرف رهایی برو، صلح خودش می‌آید.»

حواشی اسکار 2020

ناتالی پورتمن هم در اعتراض به انتخاب نکردن کارگردان‌های زن در بخش نامزدی اسکار، نام آن‌هایی که امسال فیلم‌های موفقی داشتند را روی لباس خود حک کرده بود.

از دیگر مواردی که سوژه رسانه‌ها شد حرکت عجیب تایکا وایتیتی برنده اسکار فیلمنامه اقتباسی بود که جایزه‌اش را زیر صندلی پنهان کرد.

فیلم سینمایی «۱۹۱۷» به کارگردانی سم مندس که انتظار می‌رفت جایزه بهترین فیلم و حتی کارگردانی را به خود اختصاص دهد، تنها سه جایزه دریافت کرد و جوایز بخش‌های اصلی را به رقبای خود از جمله «انگل» باخت.

جالب توجه است که یک روز پیش از اعلام برندگان اسکار، تصویری در صفحه رسمی آکادمی با عنوان «پیش بینی‌های اسکاری من» منتشر شد که نکته قابل تامل آن شباهت بسیار زیاد این لیست با برندگان نهایی بود. البته این تصویر بلافاصله بعد از انتشار حذف شد.

حواشی اسکار 2020

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.