آذری جهرمی در مراسم افتتاح سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان درمان:

توسعه خدمات الکترونیک سلامت از اولویت‌های دولت دوازدهم است

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: با صرفه‌جویی در هزینه‌های دفترچه‌های کاغذی می‌توانیم ۲۰ ماهواره شبیه ماهواره ظفر یک و دو بسازیم.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور در سازمان بیمه سلامت بیان کرد: ایجاد سامانه برخط اطلاعات بیمه شدگان درمان حدود ۲۵ درصد خدمات الکترونیک سلامت را محقق می‌کند و در مجموع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه توسعه الکترونیک خدمات سلامت نمره قبولی می‌گیرد و امیدواریم مردم از برکات این خدمات برخوردار شوند و برکات آن را سفر خود ببیند.

وی ادامه داد: بهتر است برای این سامانه بسیار مهم اسمی گذاشته شود که مردم آن را بشناسند. این سامانه خاصیت‌های زیادی دارد که صرفه جویی و مدیریت منابع، تسریع در پرداخت مطالبات کادر بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه‌های غیر ضروری و آزمایش‌های غیر لازم را مدیریت و کنترل می‌کند.

آذری جهرمی گفت: فعالیت سامانه برخط اطلاعات بیمه درمانی باعث می‌شود مطالبات پزشکان ماهانه و به روز پرداخت شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود برای توسعه خدمات الکترونیک بیمه این است که ممکن است مردم مراجعه نکنند برای رفع این مشکل می‌تواند اقدامات تشویقی و تنبیه و اجبار استفاده کرد. پیشنهاد من ترکیبی از هر دو اقدام است و اگر لایحه‌ای با همکاری وزارت بهداشت و رفاه در این زمینه تهیه شود، وزارت ارتباطات هم برای تصویب آن در دولت کمک می‌کند و امیدواریم تا سال آینده به پوشش بالای ۷۰ درصدی خدمات الکترونیک به بیمه شدگان برسیم.

وزیر ارتباطات گفت: صرفه جویی ۴۰۰ میلیارد تومانی با حذف دفترچه بیمه گام بزرگی است که با تکمیل سامانه الکترونیک بیمه شدگان درمان این صرفه جویی بیشتر هم می‌شود. ایجاد سامانه‌های الکترونیک سلامت می‌تواند چهار میلیون و ۸۰۰ هزار همپوشانی بیمه را حذف کرده و با صرفه‌جویی ناشی از حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه می‌توانیم ۲۰ ماهواره شبیه ماهواره ظفر یک و دو بسازیم.

وی گفت: توسعه خدمات الکترونیک سلامت از اولویت‌های دولت است که رئیس جمهوری هر هفته این برنامه را پیگیری می‌کند.

سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان چیست؟

دولت الکترونیکی شامل ۲۳ پروژه اولویت‌دار است که نظام جامع سلامت یکی از آن پروژه‌ها محسوب می‌شود. نظام جامع سلامت نیز به ۴ زیر پروژه تقسیم می‌شود که شامل استحقاق سنجی، پرونده الکترونیکی، نسخه‌نویسی الکترونیکی و رسیدگی الکترونیکی است.

سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان بناست همپوشانی بیمه‌ها را حذف کند. به‌طور مشخص ممکن است فردی هم در بیمه سلامت و هم در بیمه تأمین اجتماعی بیمه‌شده باشد و از خدمات درمانی هر دو بیمه بهره‌مند شود که این اتفاق می‌توانست برای دولت بسیار هزینه زا باشد.

تعداد این افراد پیش از این چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده‌اند که در مرحله نخست و پایلوت استقرار سامانه بر خط اطلاعات بیمه‌شدگان این رقم به دو میلیون ۱۰۰ هزار نفر رسید و این امیدواری وجود دارد که با استقرار کامل و رسمی این سامانه و با مراجعه تدریجی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی در آینده نزدیک همپوشانی بیمه‌ها به صفر برسد.

با به صفر رسیدن همپوشانی بیمه‌ها از طریق سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان، صرفه‌جویی قابل توجه‌ای در نظام سلامت و بهداشت و درمان صورت می‌گیرد که دولت می‌تواند این هزینه‌ها را در بخش‌های دیگر هزینه کند.

همچنین آغاز استقرار سامانه بر خط اطلاعات بیمه‌شدگان می‌تواند زمینه اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیکی را نیز فراهم کند. نسخه‌نویسی الکترونیکی هم می‌تواند با ایجاد شفافیت بیشتر به کاهش هزینه‌ها منجر شود.

استقرار کامل نظام جامع سلامت با اجرایی شدن زیر پروژه‌های آن می‌تواند درنهایت منجر به حذف دفترچه بیمه شود و افراد صرفاً از طریق کارت و یا شماره ملی می‌توانند خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.