گزارش جدید سازمان ملل درباره کره شمالی؛ از دور زدن تحریم‌ها تا گسترش آزمایشات موشکی

براساس گزارش سازمان ملل کره شمالی سال گذشته میلادی به تقویت برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود ادامه داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل که خبرنگار رویترز روز دوشنبه آن را مشاهده کرده، کره شمالی سال گذشته میلادی به تقویت برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود ادامه داده است.

بر اساس این گزارش، کره شمالی همچنین نفت خام پالایش شده وارد و با کمک شناور‌های چینی، زغال سنگ به ارزش حدود ۳۷۰ میلیون دلار صادر کرده است.

این گزارش ۶۷ صفحه‌ای برای کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده و قرار است ماه آینده میلادی به صورت رسمی منتشر شود. کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. ناظران تحریم‌ها اعلام کردند در تلاشی تازه به منظور دور زدن تحریم ها، کره شمالی با استفاده از شناورها، شروع به صدور میلیون‌ها تن کالا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: "براساس اعلام یک کشور عضو، کره شمالی بین ماه ژانویه و ماه اوت سال ۲۰۱۹، ۳.۷ میلیون تن زغال سنگ صادر کرده است که ارزش آن ۳۷۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود".

در این گزارش خاطرنشان شده است: "بر اساس اعلام یک کشور عضو، بیشتر صادرات زغال سنگ کره شمالی، حدود ۲.۸ میلیون تن، از طریق انتقال کشتی به کشتی از شناور‌های با پرچم کره شمالی به شناور‌های محلی چینی انجام شده است".

این کشور عضو که نامش اعلام نشده، به ناظران گفته است شناور‌ها زغال سنگ را به طور مستقیم به سه بندر در خلیج هانگژو چین و همچنین به تاسیساتی در امتداد رودخانه یانگ تسه انتقال داده اند.

ناظران سازمان ملل همچنین اعلام کردند یک کشور عضو گزارش داده که کره شمالی دست کم یک میلیون تن شن از لایروبی رودخانه ها، به ارزش دست کم ۲۲ میلیون دلار به بنادر چین صادر کرده است.

به رغم این که ادعا شده است هدف از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، آسیب رساندن به غیرنظامیان در کره شمالی نیست، ولی در این گزارش آمده است: "شک چندانی وجود ندارد که تحریم‌های سازمان ملل اثرات ناخواسته‌ای بر اوضاع انسانی و عملیات امدادرسانی داشته هر چند که دسترسی به اطلاعات و شواهد محدود است و روش مطمئنی وجود ندارد که بین تحریم‌های سازمان ملل و دیگر عوامل تمایز قائل شود".

روسیه و چین با ابراز نگرانی درباره لطمه زدن تحریم‌ها به غیرنظامیان در کره شمالی، ابراز امیدواری کرده اند کاهش برخی از محدودیت‌ها به شکستن بن بست در گفتگو‌های هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ کمک کند.

با این حال، آمریکا، فرانسه و انگلیس اعلام کرده اند هم اکنون زمان مناسبی برای بررسی لغو تحریم‌ها نیست. در گزارش سازمان ملل اعلام شده کره شمالی سال گذشته میلادی ۱۳ آزمایش موشکی انجام داده و دست کم ۲۵ موشک از جمله انواع جدید موشک‌های بالستیک کوتاه برد و مستقر در زیردریایی را شلیک کرده است. ناظران تاکید دارند پیونگ یانگ به توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت برنامه موشکی خود ادامه داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار