خطرات خانه تکانی را جدی بگیرید

بر اساس سنت کهن و دیرینه ایرانیان، خانواده ها و به ویژه زنان ایرانی به خانه تکانی می پردازند اما نباید از یاد برد که حادثه در کمین است، اندکی غفلت و ناآگاهی در هنگام خانه تکانی، خطرها و گاه حوادث غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

عوارض خانه تکانی را جدی بگیریدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بر اساس سنت کهن و دیرینه ایرانیان، همه ساله از روز‌های میانی و گاه ابتدایی اسفندماه، هیاهو و جنب و جوش تمیزکاری در خانه های ایرانی دیده می شود.  این استقبال از نو شدن و تازگی، باعث ایجاد روحیه‌ای شاداب و با طراوات در همه‌ی شهروندان می‌شود، اما آنچه که نباید از یاد برد این است  که حادثه در کمین است و اندکی غفلت و ناآگاهی در هنگام خانه تکانی، خطرها و گاه حوادث غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.
 
 بانوانی هستند که تا روز‌ها بعد از آغاز سال نو از بیماری‌های ریه، حنجره و تنفسی، گردن درد، مسمومیت‌های داخلی ناشی از استفاده‌ی مواد اسیدی و کمر درد گلایه‌های بی امان دارند. می توان با رعایت نکات ساده از بروز چنین عوارضی جلوگیری کرد:
 

آسیب‌های تنفسی و به ویژه آسیب به حنجره از شایعترین عوارض استفاده از مواد شوینده

 
آسیب‌های تنفسی و به ویژه آسیب به حنجره، به دلیل استفاده بی رویه و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از مواد سفیدکننده و پاک کننده‌های شیمیایی است که در اسفند ماه شایع‌تر از همیشه است و بدترین شیوه استفاده از مواد پاک کننده و شوینده این است که با آب گرم مخلوط شوند و یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب در آن موجود است، استفاده شود.
 

خود را در نقش یک شیمیدان نبینیم

 
بهتر است خود را در نقش یک شیمیدان نبینیم، چنانچه که افرادی با تفکر اینکه ترکیب شوینده ها می تواند ترکیب بهتری را برای تمیز کنندگی داشته باشد این مواد را ترکیب می کنند.سفید کننده وایتکس نیز به خاطر گندزدایی و خاصیت سفید کننده یک شوینده محبوب در نزد اغلب خانم‌هاست.  ترکیب هایی خطرناک مثل وایتکس و الکل که ترکیب این دو در نهایت موجب تولید گاز کلروفوم می‌شود و عوارض بسیار خطرناکی برای اندام‌های حیاتی بدن دارد. برخی از عوارض جدی کلروفوم برای بدن عبارتند از: آسیب به سیستم ایمنی بدن، ریه، کلیه، کبد، چشم‌ها، پوست، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ.
 
عوارض خانه تکانی را جدی بگیرید
 
ترکیب وایتکس یا همان مایع سفید کننده با سرکه نیز حتی در مقادیر کم باعث تولید گاز سمی کلر می‌شود. برخی عوارض گاز سمی حاصل از این ترکیب عبارتند از: درد قفسه سینه، تاول و حساسیت پوستی، صدمه دیدن چشم و آسیب جدی ریه.
 

ماسک بزنید

حملات بیماری آسم از دیگر معضلاتی که در اسفندماه در بیمارستان ها و اورژانس های سطح شهر به کرات مشاهده می شود. این امر از آن جا پدید می آید که در اغلب موارد، زنان برای شست وشوی سرویس های بهداشتی و سطوح آشپزخانه و کف خانه ها، از مایع های شیمیایی نظیر انواع سفید کننده ها و جوهر نمک استفاده می کنند و از آنجا که سرویس های بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارد، ماندن طولانی مدت در فضاهای فوق الذکر می تواند آسیب زیادی را به ریه و حنجره ی افراد وارد کند . همچنین استفاده از این شوینده ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری آسم می شود.
 
عوارض خانه تکانی را جدی بگیرید
 
در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی و اسیدی پاک کننده، جرم گیر و سپیدکننده، استفاده از ماسک امری ضروری به شمار می آید، اما وجود هواکش و بازکردن پنجره ها و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، در این خصوص، می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند .
 

به تنهایی اجسام سنگین را بلند نکنید

 
خطر دیگر مربوط به آسیب‌های اسکلتی عضلانی است و اغلب به علت سقوط و یا بلند کردن و جابجایی اشیای سنگین ایجاد می‌شود. بعضی مواقع در خانه و یا محل کار، مجبور می‌شویم که به تنهایی اجسام سنگین را بلند کنیم، متأسفانه افراد از مشکلات ناشی از بلند کردن اجسام سنگین غافلند و نمی‌دانند که درست بلند نکردن اجسام سنگین چه پیامد‌هایی به همراه دارد سعی کنید در جابه جایی اجسام سنگین از دیگران کمک بگیرید.خانه تكانی بدون كمك دیگران موجب می‌شود كه فرد اجسام سنگین را به تنهایی بلند كند یا از بلندی‌های ناپایدار مانند چهارپایه‌های لق سقوط كند. مصدوم در این شرایط تلاش می‌كند به دیگران آسیب دیدگی خود را اطلاع دهد اما این كار امكان دارد موجب آسیب مجدد به او شود.
 
آسیب‌های کمر اغلب به دلیل بلند کردن یا جابه جا کردن اشیا سنگین بروز می‌کند و کشیدگی ماهیچه‌ها یا پیچ خوردگی ممکن است در اثر بلند کردن جسمی که بسیار سنگین است، یا بلند کردن اشیا به شکل نادرست رخ دهد. پس بهتر است به تنهایی خانه تکانی نکنید، چون افرادی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند در صورت بروز سانحه ممکن است به صدمات ثانویه نیز دچار شوند.
 

قبل از پاک کردن وسائل برقی  از قطع بودن برق آن مطمئن شوید

 
یکی دیگر ازخطرات نظافت نوروزی، که شاهد آن هستیم، برق گرفتگی در اثرشست و شوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی، کلید برق و دیگر لوازمی است که افراد و اغلب بانوان بی توجه به خطران جدی آن بدون اینکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می‌شوند. لطفا قبل از پاک کردن اینگونه وسایل از قطع بودن برق آن مطمئن شوید.
 
عوارض خانه تکانی را جدی بگیرید
 

توصیه های کلیدی هنگام خانه تکانی: 

 
۱- برای بلند کردن اجسام سنگین باید زانو‌ها خم شود و ابتدا نشسته و دست‌ها را زیر جسم قرار داده و در حالی که کمر صاف است با کمک پا‌ها بلند شویم.

۲- یادمان باشد ایستاده کار کردن بهتر از نشسته کار کردن است و برخلاف تصور، آسیبی که در حالت نشسته به کمر وارد می‌شود بیشتر از حالت ایستاده است. در این حالت توصیه می‌شود یک چهار پایه به ارتفاع حدود ۱۰ سانتی‌متر در نزدیکی خود قرار داده و پا‌ها را به تناوب بر روی چهار پایه قرار دهید، با این روش فشار کمتری به کمر وارد می‌شود.
 
خطرات خانه تکانی را جدی بگیرید

۳- اگر دست‌ها بیش از حد به سمت بالا نگه داشته شوند و سطح کار بالاتر از گردن باشد موجب درد کتف می‌شود. در چنین حالتی توصیه می‌شود یک چهار پایه و یا صندلی زیر پا‌ها قرار گیرد تا اختلاف سطح کار با گردن کاهش یابد.

۴- توصیه می‌شود پیش از انجام خانه تکانی، بدن را گرم کرده و حرکات نرمشی انجام شود تا بدن آمادگی انجام کار‌های سنگین را داشته باشد.

۵- استراحت کردن در فواصل میان انجام کار‌ها نیز بسیار مفید است. اگر قرار است در ارتفاع کار کنیم از محکم و ثابت بودن وسیله زیر پای خود مطمئن شوید و سپس اقدام به بالا رفتن بکنید.

۶- در آسیب‌های اسکلتی عضلانی در ۲۴ ساعت اول استفاده از کمپرس سرد به کاهش درد کمک می‌کند. در هر صورت اگر آسیبی در شما ایجاد شد که توام با درد بسیار شدید و عدم توانایی استفاده از عضو بودید با اورژانس ۱۱۵ تماس داشته باشید.
 
انتهای پیام// ز.م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.