باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ولنتاین؛ زنگ خطری برای مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور

ولنتاین یکی از جشن‌های وارداتی ست که در سال‌های اخیر، به لطف وجود شبکه‌های مجازی، در میان برخی از جوانان کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در گوشه‌ای از پیاده رو، روی یک صندلی فلزی نشسته بود و جلوی او میز بزرگی قرار داشت که پارچه ساتن قرمز رنگی روی آن پهن شده بود. روی آن تا چشم کار می‌کرد مملوء از وسایل تزیینی، عروسک، جعبه و حتی خوراکی‌هایی به رنگ قرمز بود که هر یک از آن‌ها با ربان‌ها و کاغذ‌های باریک زرق و برق دارتزیینی توجه هر عابری را به سوی خود جلب می‌کرد به طوری که اطراف میز پر از دختران و پسران نوجوان و جوانی بود که یا در حال چانه زدن بر سر قیمت‌ها بودند و یا برای خرید خود از سلیقه یکدیگر می‌پرسیدند.

پسران نوجوان در اطراف میز آنقدر کم سن و سال بودند که پشت لبشان هنوز سبز نشده بود و از رفتار‌های کودکانه برخی از دختران که بر سر انتخاب یکی از عروسک‌های مشترک خود دعوا می‌کردند هم می‌شد به سن و سال پایینشان پی برد.

در میان جمعیت نوجوان و جوانان حاضر در اطراف میز که برای انتخاب و خرید‌های خود صف کشیده بودند زن و مرد‌های بچه بغل هم دیده می‌شد که دست پُر با کیسه و جعبه‌های کادو در سرمای زمستانی به راه خود ادامه می‌دادند.

روی میز مملوء از قاب‌های مختلفی بود که نظر هر بیننده‌ای از کوچک و بزرگ تا پیر و جوان را به سوی خود جلب می‌کرد به طوری که مردی با گذشت بیش از پنج دهه از عمر خود برای خالی نماندن عریضه شاخه گل رز قرمزی را به همسرش که جوان‌تر از او به نظر می‌رسید تقدیم کرد و با لبخندی به راه خود ادامه دادند.

ولنتاین؛ زنگ خطری برای مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور

از شیشه‌های مربایی با قلب‌های قرمز رنگ تزیین شده که ریسه‌های چراغ‌هایی طلایی داخل آن، رنگ و لعاب بیشتری به آن‌ها بخشیده بود تا شیشه‌هایی شبیه به شیشه‌های آمپول‌های پنی سیلین با شکلات‌های سنگی قرمز رنگ، بخشی از جلوه‌های ویژه این میز ولنتاینی بودند و کافی بود کمی چشم بچرخانی تا گل‌های رز قرمزرنگ تک شاخه و چند شاخه در گلدان‌های شیشه‌ای کمر باریک و جعبه‌های موزیکال با طرح‌های قلب و عروسک‌هایی که به تدی معروف و در اندازه‌های مختلف بودند را ببینی.

در قسمت چپ میز، قوطی‌های نوشیدنی سیاه رنگی چیده شده بود که روی آن جمله Happy Wallentain’s day (روز ولنتاین مبارک) نوشته و اطراف آن با قلب‌های زیادی تزیین شده بود. در بالای میز هم جعبه‌هایی به شکل قلب که درون آن‌ها رز‌های قرمز رنگی چیده شده بود قرار داشت که وجود همه آن‌ها انتخاب را برای مشتریان سخت‌تر می‌کرد.

راهی شدم و هنوز چند قدم جلوتر نرفته بودم که گروهی از دختران و پسران جوانِ نشسته دور یک میز قهوه‌ای رنگ را دیدم که نوشیدنی‌های داغ گذاشته شده در جلوی آن‌ها نشان می‌داد مشتریان کافه‌ای در همسایگی همان میز ولنتاین هستند و دوربین‌های عکاسی و تخته شاسی‌های آن‌ها حاکی از آن بود که دستی در هنر دارند. به سمت آن‌ها رفتم و پس از کسب اجازه، با اشاره به میز ولنتاین، از آن‌ها پرسیدم که «آیا برنامه خاصی برای این روز دارند یا خیر؟!» که دو نفر از آن‌ها پاسخ داد هیچ برنامه‌ای برای این روز ندارند و از لبخند‌های سه نفر دیگر و سرتکان دادنشان که نشان از تایید کردن بود متوجه شدم در تدارک هدیه خریدن برای این روز هستند.

همین موضوع باعث شد که نظر آن‌ها درمورد جشن ولنتاین را با پاسخشان به این پرسش بدانم که « دلیل علاقه اغلب نوجوانان و جوانان کشور به برگزاری جشن غربی ولنتاین و هدیه دادن و خریدن در این روز چیست؟»

شادیِ ۲۱ ساله اولین فردی بود که پاسخ داد:«نمیشه مُنکر محبوبیت ولنتاین بین جوونا شد و دلیلشم علاقه عجیبیه که نسل جدید به فرهنگ غرب داره. اونا خیلی به برگزاری جشن‌ها وُ مناسبتاشون اهمیت میدنو تبلیغاتم می‌کنن. الانم که انقد جوونا توی فضای مجازی می‌چرخن که نه تنها جوونای کشور ما بلکه جوونای کشورای دیگه‌ای هم که ولنتاین برای خودشون نیست هم به گرفتن این جشن و هدیه هاش ترغیب میشن.»

وصال هم که پسری ۲۳ ساله بود گفت:«قبول داشته باشین زرق و برق و شادی توی جشن‌های غربی خیلی بیشتره. ما به جز چارشنبه سوری و عید نوروز مگه جشن دیگه‌ای اَم داریم؟! نمیدونما، امّا این دوتا جشن تنها جشنایی هستن که بین مردم جا افتادنو محبوبن.» در این حال دوستانش حرف او را قطع کردند و ناگهان گفتند: البته جشن ایرانی داریم، امّا برگزار نمیشه که وصال رو به دوستانش کرد و گفت: اگه داشته باشیمم انقد اسمشونو نشنیدیم که حتی بضیاشونو نمیتونیم درست تلفظ کنیم. خودِ من اصن چند وقتیه اسمی مثه سپندارمذگان میشنوم. وقتی جشنای اینطوری توی تقویم کشورم نمی‌بینم و رسانه‌ها هم درمورد این دست جشنا حرفی نمی‌زنن از کجا باید بدونم همچین جشنایی هم داریم؟!

سحر هم یکی دیگر از افرادی بود که در این گفتگو شرکت کرد و گفت: فرهنگ سازی تو کشور ما از ریشه مشکل داره. الان شما از بچّه‌های دهه ۹۰-۸۰‌ای درمورد مناسبتا وُ جشنای غربی بپرسین خیلیاشون تاریخ دقیق جشنو برنامه‌های غربی رو اونم به صورت میلادی بهتون میگن و حتی درمورد عید نوروز خودمون میگن فقط تعطیلاتو سفراشو دوس دارن وگرنه کریسمس خیلی قشنگ‌تر و جذاب تره.

الناز که ۲۳ سال داشت در ادامه صحبت‌های دوستانش گفت: من فقط اینو میدونم که ولنتالینو جایگزینی روز سپندارمذگان برای اون، حکایتِ سهراب کشته شده وُ نوشداروشم مثه واکسن تاریخ گذشته است.

امیر کیان هم که روز‌های پایانی ۲۴ سالگی خود را سپری می‌کرد و پختگی کلام و رفتارش موردتایید و تحسین دوستان هم گروهی اش بود در پاسخ گفت: مشکلِ اغلب جوونای هم سنو سال ما اینه که از خیلی جشنا وُ مراسما وُ حتی رفتارا وُ لباسای غربیا الگو برداری می‌کنیم و توی رفتار و زندگیمونم کاملا مشخصه و دلیلشم ضعف اطلاعاتی و فرهنگ سازیمونه وگرنه با یه جستجوی ساده هم میتونیم بفهمیم که تموم اینا مصرف گراییه. نمونه ش همین ولنتاینو و کادوهاشه. هرساله چقد برای همین کادو‌های ولنتاینی هزینه میشه؟! امّا همین آدمای ولنتاین پرست برای مراسمای ایرانی – اسلامی مون تز روشنفکری و محروم پرستی میدن که چرا مثلا اینقد هزینه نذری و... میشه؟! در حالی که خودشون حاضرن فقط یه بخشی از همین هزینه هاشونو وقف محرومین کنن؟!

پس از آن، به راه خود ادامه دادم که گلبرگ‌های رز‌های قرمز زیر پای عابران مرا به یاد حرف‌های امیر کیان انداخت.

جشنی قرضی به نام ولنتاین

ولنتاین یکی از جشن‌های قرضی و وارداتی ست که در سال‌های اخیر، به لطف وجود شبکه‌های مجازی، در میان برخی از نوجوانان و جوانان کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است به طوری که هر ساله هزینه‌های گزافی برای آن صرف می‌شود تا با کمک به ورود و گسترش هرچه بیشتر آن در کشور‌هایی همچون ایران، مصرف گرایی و صفات رذیله‌ای همچون چشم و هم چشمی را نه تنها در میان جوانان بلکه در میان خانواده‌ها ترویج دهند.

نکته حائز اهمیت این است که اگرچه ولنتاین محبوب دل عده‌ای است، اما هستند جوانانی که در روز‌های گذشته با به اشتراک گذاشتن هشتگ‌هایی همچون غرب زده نباشیم، از نفوذ این جشن به عنوان تهاجم فرهنگی در کشور و بزرگ جلوه دادن آن از سوی برخی از افراد، ابراز ناراحتی و نگرانی کردند چرا که همچون اغلب کارشناسان اجتماعی و فرهنگی معتقد هستند سپندارمذگان یا روز عشق به عنوان جشنی کاملا ایرانی باید در تقویم کشور قرار گیرد و مردم به جای ولنتاین، این روز را زنده کنند و دلیل آن‌ها هم این است اگرچه این جشن غربی با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی مغایرت دارد، امّا جای خود را در دل عده‌ای جوانان باز کرده است و مسئولان باید با ایجاد بستر‌های مناسب برای امکانات و شادی، نوجوانان و جوانان را با جشن‌ها و فرهنگ اصیل ایرانی آشتی دهند.

زمستان چهار سال پیش بود که خبری با مضمون ممنوعیت برگزاری ولنتاین از سوی نیروی انتظامی کشور با هدف مقابله با ترویج فرهنگ غربی منتشر شد که در بخشنامه آن نوشته بود: «واحد‌های صنفی به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علایم ولنتاین را ندارند و تجمع دختران و پسران و اهدای نمادهایی، چون عروسک، گل، شکلات و... نباید در واحد صنفی به وجود بیاید در غیر این صورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی است.»

در آن زمان، برخی از مسئولان وقت با این اقدام مخالفت و این ممنوعیت را بی تاثیر عنوان کردند به طوری که محمد مهدی پور فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی وقت اظهار کرد: باید بپذیریم وقتی نتوانسته ایم قدمی برای هویت بخشی به جوانان و نوجوانان برداریم و هویت و فرهنگ ایرانی را به آنان بشناسانیم، جذب آن‌ها به فرهنگ غربی امری طبیعی است.

بدنبال آن، یکی از اعضای شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ و استادیار انسان شناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی هم مبارزه پلیس و فشار رسمی برای ممانعت از برگزاری جشن ولنتاین را بی فایده دانست و تاکید کرد: این اقدام نه تنها باعث حذف این آیین و رسم جدید نمی‌شود بلکه در نهایت موجب گسترش و توسعه آن می‌شود.

حال، با وجود این که روابط عمومی دادستانی قم هم از برخورد قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای این شهر از برخورد با مروجین و عرضه کنندگان نماد‌های «ضد فرهنگی همچون ولنتاین» خبر داد. به طوری که پلمپ یک تا شش ماهه واحد‌های صنفی متخلف در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است، امّا با این وجود در سطح شهر به وفور شاهد عرضه و فروش محصولات ولنتاینی هستیم.

آیا مسئولان از برگزاری ولنتاین در ایران ممناعت می کنند؟

با تمام موافقت و مخالفت‌های موجود برای برگزاری ولنتاین، باید دید اقدامات ارگان‌های ذیربط ومسئولان مربوطه در تمامی این سال‌ها تا چه حد توانسته است از برگزاری جشن غربی ولنتاین ممانعت کند؟! چرا که هرساله بیش از پیش شاهد عرضه و فروش محصولات ولنتاینی در سطح کشور هستیم و برخورد‌ها نه تنها سدی در برابر این تهاجم فرهنگی نبوده و نیست بلکه جوانان را برای برگزاری چنین جشن‌های غربی تشنه تر کرده و می‌کند. از این رو، این آیین‌های وارداتی هشداری برای متولیان فرهنگی و اجتماعی کشور است که هرچه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند.

ولنتاین؛ زنگ خطری برای مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد علت گرایش برخی از نوجوانان و جوانان به برگزاری جشن ولنتاین اظهار کرد: وقتی درون جوانان از میراث فرهنگی و عید‌ها و جشن‌های ملی و تاریخی خالی شود و به آن‌ها شادی داده نشود در نتیجه نسبت به جشن‌های میهنی آگاه نمی‌شوند و به دلیل نیاز به داشتن و برگزاری این جشن‌ها به سمت فرهنگ‌ها و جشن‌های غربی می‌روند و به آن‌ها علاقه مند می‌شوند.

وی گفت: ما از دوران باستان، جشن‌های بسیاری با هویت ایرانی تحت عنوان سور داشته ایم که هریک بدست فراموشی سپرده شده اند در نتیجه نبود شادی و نشاط باعث می‌شود که جوان بدنبال جشن‌هایی برود که رسانه‌های بیگانه به تبلیغ و توصیه آن می‌پردازند.

این جامعه شناس، نقش فضای مجازی در تبلیغ این جشن‌ها را بسیار موثر دانست و افزود: وقتی درون جوان خالی شود و شادی و نشاط نداشته باشد به سمت تبلیغات مجازی می‌رود که برای جشن‌ها و سنت‌های غربی صورت می‌گیرد. این در حالی است که کشور‌هایی مثل چین و ژاپن با فراهم کردن بستر شادی و تفریح برای جوانان و حفظ ارزش‌های ملی اجازه نفوذ فرهنگ بیگانه به کشور خود را نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فرهنگ و نفوذ جشن‌های غربی، چون ولنتاین در کشور اظهار کرد: از نظر علوم ارتباطات، فرهنگ به داشته‌های حال حاضر هر ملتی می‌گویند که برگرفته از چند مولفه است. یکی از آن ها، تجربه است که شامل تجربه‌های قومی، اقلیمی، محیطی و غذایی می‌شود. دیگری مذهب است که درون آن منطقه جغرافیایی حاکم است. ایدئولوژی و اندیشه‌های حاکم از دیگر موارد است و آخرین مورد، تاثیر فرهنگ‌های دولت‌ها و مناطق نزدیک به آن مملکت است که تمامی این ها، فرهنگ و داشته‌های کنونی را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: اگر کارگزار و شخصیت‌ها و نخبه‌های فرهنگی و اجتماعی به کارشناسی کردن و مهندسی فرهنگی و اجتماعی این موارد نپردازند نه تنها باعث سرگردانی جوان بلکه موجب نفوذ فرهنگ‌ها و جشن‌های غربی مثل ولنتاین در کشور می‌شوند.

این کارشناس مذهبی، نقش رسانه را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: آقای جوادی می‌گویند که اگر در آخر زمان پیامبری مبعوث می‌شد بدون شک یکی از معجزات او سینما بود. از اینرو، رسانه در طول تاریخ، تاثیر گذارترین ابزار برای تخریب و توسعه و هدایت و فریب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی بیان کرد: رسانه دست مستعمرین است. مارکس می‌گوید جهان درگیر دو گروه استعمارگران و استعمارشده‌ها است و بخش عظیمی از انقلاب‌های اجتماعی و صنعتی هم حاصل این دو گروه بوده اند. به این دلیل که پول و قدرت در دست غرب است. آن‌ها به جوان ما تغذیه می‌دهند که چه چیز را دنبال کند و چگونه عمل کند. حتی در تغییر ذائقه و ایدئولوژی او هم نقش موثری ایفا می‌کنند.

وی با مطرح کردن پرسش‌هایی ادامه داد: ما که قصد هدایت جوان امروزی به سمت فرهنگ‌های اصیل ایرانی و اسلامی خود را داریم, آیا داشته‌ای هم داریم؟! آیا نخبه‌های اجتماعی و فرهنگی ما کوتاهی نکرده اند؟! و آیا جشن و شکل صحیح و غیر صحیح آن را برای جوان تعریف کرده ایم؟! آیا هدف از خلقت شادی ست یا اغناء؟!

این کارشناس مذهبی با بیان قصور برخی از نخبه‌ها و مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور تصریح کرد: نخبه‌ها و مسئولان اجتماعی و فرهنگی ما در این خصوص کوتاهی کرده اند. راه حل چیست؟! راه حل این است که باید بین آیین‌های سنتی و امروزی تفکیک قائل شد. یعنی سنت‌های زیبا و خوب را گلچین و حفظ کرد و برای آن‌ها تبلیغاتی انجام داد. در مقابل، به ترویج آیین و سنت‌های زیبای امروزی هم پرداخت همان طور که شهید مرتضی آوینی گفتند: سینما آورده غرب است که در بهترین حالت باید از این آورده غربی نتیجه مطلوب خود را بدست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم با توسعه رسانه و شبکه‌های اجتماعی در جهان، نمی‌توانیم مانع جوان از شناخت جشن‌های غربی شویم پس به جای آن باید تلاش کنیم که به تبیین جشن و آیین‌های داخلی و غربی بپردازیم و برای جوانان الگوسازی فرهنگی و رفتاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلیمن خلیلی گفت: باید برای جوان مفهوم عشق را توضیح داد. امام صادق (ع) می‌فرمایند دین ما چیزی جز محبت (عشق) نیست. باید به جوان گفت عشق، شادی و نشاط دارای چه مفاهیم و مصادیقی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به جشن‌های کهن ایرانی خاطرنشان کرد: جشن‌های دو هزار و پانصد ساله کشور ما در کتاب‌ها در حال خاک خوردن است، زیرا آن‌ها را در اجتماع خود پیاده سازی نکرده ایم به همین خاطر برخی از جوانان نسبت به جشن‌ها و فرهنگ‌های غربی حریص‌تر می‌شوند پس بدلیل داشتن مشکلات ساختاری باید درصدد برطرف کردن آن‌ها برآییم.

انتهای پیام/

گزارش از فاطمه میرزایی دخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
كسالت و يكنواختي و افسردگي و بي تحركي تو مملكت بيداد ميكنه و همه بدنبال كوچكترين بهانه اي كه يه تنوع تو زندگيشون ايجاد كنه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
وقتی جشن های ایرانی رو از بین بردین، جوونا میرن دنبال ولنتاین و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از گزارش خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
ما ایرانی ها هم روز سپندارمذگان داریم روز عشق ایرانی
که 5 اسفند هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین بد نیست....بد جا افتاده...وگرنه مفهوم دموکراسی، انقلاب صنعتی، روانشناسی ، بانک و خیلی چیزای دیگه غربی هست ...و اینا بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
یعنی امروز نیم ساعت ما تو ترافیک چهارراه پاسداران بودیم بس که گل و بادکنک و ازین چیزا میفروختن ! آدم بخواد به زنش یا شوهرش یا هرکس دیگه که دوستش داره کادو بده نباید منتظر ولن باشه که هرروز روز عشقه یه روز دیگه کادو بدید بابا این جنگولک بازیا چیه مردمو الاف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
بازم مشکل مملکت شده شادی مردم.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی تمام سنتهای اصیل ایرانی رو دارید نابود میکنید بدانید که مردم هم میزن به سمت سنتهای وارداتی.
Iran (Islamic Republic of)
Faraz
۲۰:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین مبارک
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
این همه بی هویتی منشا اینترنت و مدرنیته هست و نسل جوان بی هویت رو هدف قرار داده.حال آدم به هم میخوره..ولنتاین به ایرانی چه ارتباط داره تازه به دوارن رسیده های پوپولیست بی سواد.
-
حمید
۱۲:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خیلی از مراسمی که در کشور ما برگزار میشه ربطی به ایرانی نداره
Sweden
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
عزیز جان امروز روز قلبها نام گرفته ،میتونه پدر و فرزند و غیره هم برای هم کادو و گل بخرند ،روز شادی و خوبی هست و خشونت را کم میکند .از کجا امده دگه فرقی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی بیکفایتها رو مسئول چنین امر خطیری میکنن بهتر از این نمیشه باید جوری فرهنگ ساخت که جذب شن ما خودمان در تاریخ سپندر مزگان داریم تو تمدن و تاریخ ماست با فرهنگمون تلفیق و یکچیز که با فرهنگ و دین و تمدن بخونه بدن بیرون اما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
در فرهنگ ما شادی خیلی کم هست بیشتر دنبال عزا وغم هستیم به همین دلیل ملت به سمت فرهنگ غربی گرایش پیداکرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ازاینهاکه دنبال جشن وخوشی هستن بپرس چرادرکناراقوام وخانواده دنبال خوشی وشادی نیستند ،این افرادبیماروبی ارهستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
به نظرمن به جای ممانعت ازین جشن که نتیجه عکس میده بایدبش جهت مثبت دادمثلاهدیه خواستگاری یاهدیه اوناییکه متاهلن به همسرویاپدرومادراینجوری هم نرخ ازدواج بالامیره هم خانواده استحکام میابه هم جشن وشادی زیادمیشه که همه طالب شادی هستند ولی متاسفانه ماعزاداریهاراماهه ودهه میگیریم ولی جشنهاروزه نهایتش هفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
کشور ما چند نفر مثل سردار شهید سلیمانی داشت غمی نداشت
وقتی هر کسی به سمتی می رسه فکر جیب خودشه یا میدزده میره دیگه کی به اینا فکر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۹:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
یک داستان تخیلی و جعلی ؛ شده عامل ایجاد این مثلا جشن عاشقان ! اگر ریشه یابی شود ؛ رد پای افراد سودجو ، در این نوع خرافات ، برای خالی کردن جیب افراد ساده لوح ، مشهود است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین یعنی عشق
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
برای ما زشته که با بیش از 2500 سال تمدن // وکلی اعیاد فرهنگی بخاطر بعضی افراد خشک مغز // بریم عید از خارج وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
موقعیی که با بعضی غرض ورزی های نابجای بعضی ها اعیاد باستانی خودمان را بدست فراموشی میسپارید // بایستی اعیاد وارداتی را عید بگیرید // والا والنتاین به ما چه مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خیله خوب شما بیان روز عشق ایرانی رو به مردم معرفی کنین تا اونام نرن سمت ولنتایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
تولد ائمه(ع) ازدواج مولا علی(ع)با خانم فاطمه زهرا(س) اعیادشعبانیه مبعث نوروز هفته وحدت ووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین،ولنتاین این مسخره بازی ها چیه بیشتر برا پسر و دخترا هست که به یه بهانه ای از هم باج بگیرن یه مشت غرب زده ای که از فرهنگ غرب فقط چیزای بدش رو یاد گرفتن اگه راست میگن علم و دانش غرب رو یاد بگیرن نه این چیزای مسخره رو اگه همین ولنتاین تو ایران بود همین غرب زده ها میگفتن بابا مگه ما پول داریم که بخوایم ولنتاین جشن بگیریم البته من قبول دارم مشکل از مسئولین ما هم هست ولی این دلیل نمیشه که ما بخواهیم فرهنگ منفی غرب رو تقلید کنیم ضمنا عقب مونده هم نیستم ولی غرب زده نیستم
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۱۸:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
دوست من هر سال پول بی زبون پدر و مادرشو میده ی کادوی گرون قیمت برای یه دختره می خره. دختره حسابی افسارشو گرفته دستش
Iran (Islamic Republic of)
نسترن.علی
۱۸:۳۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی که مسولین در کتاب درسی و در رسانه ها به فرهنگ ها و تمدن ایران اهمیت نمیدن و برعکس در پی جعل و تخریب تاریخ کشورمون هستن همین میشه که مردم برای یافت هویت دنبال فرهنگ سایر کورها هستن. در حالی که ما خودمون تمدن و قرهنگ و هویت چند هزار ساله داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
به لطف دولت مردم نمیتونند ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
qartal
۱۸:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینکه لااقل وجود یه نقص رو در برنامه های کلان جامعه شناختی رو قبول دارین جای بسی امید
ولی هنوز خیلی از مسولین تنها استراتژی که در قبال پدیده های اجتماعی و فرهنگی دارن استراتژی مقابله انفعالیه یعنی هر رفتار و پدیده اجتماعی که باب میل سلیقه اونها نباشه کاملا منفعلانه مقابله می کنند.
اولین دلیل بسیاری از مسولین هم هر چیزی ماهیت فرنگی داشته باشد را مردود میدانند
در حالی که همه ما میدانیم در دنیای عظیم ارتباطات همیشه قبل از هر اتفاقی مراودات و مبادلات فرهنگی است که در همه سطوح جامعه اتفاق می افتد و مبادلات فرهنگی نه قابل جلوگیری است و نه قابل از کار انداختن
ولی تنها چیزی که در این میان باعث ثبات شخصیتی افراد جامعه میشود هویت اجتماعی و به تناسب آن هویت شخصیتی است
ولی اگر هویت شخصیتی و تعلق خاطر به هویت اجتماعی در فرد کمرنگ باشد بی هیچ تناسبی هر فرنگ و آداب اجتماعی زرق و برق دار و را بی حساب کتاب قبول کرده و از آن پیروی میکند
بازهم تاکید می کنم زمانی که حس هویتی در شخص کمرنگ باشد فرهنگ پذیری بیگانه سریعتر اتفاق می افتد
حال چرا اکثر جوانان نسل امروز ما خود را خالی از هویت دینی و اجتماعی و تاریخی جامعه خود میداند اساسی ترین دلیلش این است که هویت اجتماعی را بر اساس انسان شناسی و جامعه شناسی و واقعیت های روز جامعه بین نکرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
احساس کردم تومدرسه م ودارم کتاب جامغه شناسی می خونم حالاجزیی ترمیگفتی مشکلی پیش نمیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
این همه اختلاس و گرونی، خودروی بی کیفیت و گرون بازار انحصاری و سهمیه بندی و.. هزار بدبختی زنگ خطر محسوب نمیشه، گیر دادین به ولنتاین و عروسک خرسی؟
مشکل مملکت ما اینه واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین روز خیانت است.
تعجب داره چطور برای خیانت کردن جشن می گیرند. البته خیلی ها از روی نادانی نمی دانند که ولنتاین چیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
من یه شوهر دارم هیچ وقت قدرتش نمی دونه تا حالا عشق چیه دوست نگفته منو داره اصلا نمی دونه روز عشاق چیه دریای از یه شاخه گل بابا همیشه خانه مون سرد مثل از یهو یه بن دون.... بازم خوبه بعضی ها یاد زناشون روز عشاق میافتند یه دستت درد نکنه یه زحمت کشیده دریغ از یه شاخه گل.. ه حد یکی منفی یکی مثبت؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
کمبود محبت داری؟
Iran (Islamic Republic of)
شیک
۱۷:۲۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی ازدواج اینقدر سخت شده انتظار دارین جوان ها سراغ ولنتاین نرن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
محبت به پدر و مادر نیست ،که زحمت اولاد روکشیدن،محبت به دختر مردم شده رسم انسانیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
روز عشق همه رو شامل میشه چ پدر مادر چ همسر چ فرزند و...مونده شما چجوری تعریفش کنی...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
روز عشق مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خدایا جوانان را هدایت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
کدام عشق؟
Iran (Islamic Republic of)
حس
۱۶:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من حد اقل یه روزی هست میان این همه مشکلات یاداور عشق ومحبت بین زن وشوهره خیلی هم خوبه این تهاجم فر هنگی نیست این تفاوت فرهنگی است چرا همیشه عذا غم خشم نفرت باید باشه روز عشق برای تمام عشاف مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین اصلا روز زن نیست بلکه روز خیانت به خانواده است. کاش میفهمیدین.
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۹:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خودتو رنگ نکن ! والنتین یه بهونه برای روابط نامشروع بین دختر و پسرای نامحرمه ، نه افراد عقد کرده و زن و شوهر ! مال اونایی که اگه یه دختر خوشگلتر یا یه پسر پولدار تر پیدا کنن ، فورا طرف شون رو مثل پیراهن عوض میکنن !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
آخه این روز اصلا برا افراد متاهل نیست دوست عزیز. این روز برای مجرداست که به دوستانشان کادو بدن و از لحاظ شرعی هم حرام است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
شما برای ابراز عشق به همسرتان سال روز عقد وازدواج را جشن میگیرید ویا روز عشق غربی های بی اعتقاد به خانواده واحترام به والدین را ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
زنده باد ولنتاین
زنده باد خوش , خنده , محبت
خب اگه این روز شمارو وادار به محبت و دوس داشتن و بیاد هم بودن بکنه چه ایرادی داره؟
حالا طبق رسوم هرجایی هست باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
شما فقط با روش فرهنگی دیگران میخندید وخوشی دارید؟
احتنالا بیشتر اوقات شما در فرهنگ غربی ها سپری میشود که از سایر ین بی اطلاع هستید کمی اهل مطالعه شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
هی دلتون خوش با کدوم پول کدوم اخلاق بزار بمیرم هر روزی شاد باشی همان روز عید ولنتاین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
کسی جلوت نگرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
الان کثر کامنت ها رو میخونم خیلیا منفی دادن این منفی ها شاید بیشترشون متاهلا باشن که مفهوم ولنتاین رو نمیدونن ولنتاین برا مجردهاست نه برا متاهلا متاسفم که کلا غربگرا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
نامی
۲۰:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
شما تفکرت مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاين اسم يك كشيش بوده كه كارش عقد كردن بوده بعد مبگي واسه مجرداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
یعنی نمیشه زن و شوهر بهم عشق بورزن و باهم دوست باشن
امان از اون مغز فندوقیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین منعلق به همه کسایی ک عاشقن دوس داشتن بلدن چ مجرد چ متاهل فرقی نمیکنه...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
من خودم اعتقادی به این روز ندارم ولی هرکس نظرش مورد احترامه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
من خودم اعتقادی به این روز ندارم ولی هرکس نظرش مورد احترامه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۵:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
عشق بیشتر کاربرد منفی دارد و نوعی بیماری روانی زیر مجموعه وسواس طبقه بندی می شود.
محبت واژه ای مثبت است و از رویش می آید.
واژه عشق گرفته شده از گیاه عشقه است و نشان زردی و افسردگی
Iran (Islamic Republic of)
ایر
۲۰:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خداوند بزرگ انشالله نظری بهتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
چن بار شکست عشقی خوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا جشن های باستانی ایران به فراموشی سپردن بعد جلوی واردات جشن های خارجی میخوان میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
چون هر چی ما گذشته ما هست پاک دارن میکنند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
پولتونرودور نریزین مثلا دختره خیلی بهتون وفادار میمونه با گرفتن هدیه ولنتاین؟! خودتونو مسخره این مزخرفات نکنین و بجای دختر مردم به خودتون هدیه بدین و لحظات شادی رو سپری کنین.
Iran (Islamic Republic of)
داح
۱۴:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاين روز ازدواجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
روز ازدواج نیست ازدواج در اسلام مقدس است
روز دوست دختر برای پسر یا روز دوست پسر برای دختر است که شرعا و قانونا درست نیست و حرام می باشد .
شما لطفا ولنتاین را تحریف نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاين اسم اون كشيش است كه جوان ها رو عقد ميكرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
به چه دليل روز عشق و محبت كه در ميان اكثر ملتهاى جهان مرسوم است بايد زنگ خطرى براى مسئولان در كشور ما باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
روز عشقو محبت نیست اشتباه تو اون مغزتون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
عشق به چی به کی
عشق به دختر یا پسر نامحرم مردم
اینها حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
همش عشق به نامحرم نیست که ،اگه به محرم باشه چی ،بازم حرومه؟.مثبت نگر باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
عشق و محبت رو به پدر و مادر و زن و شوهرتون بورزین.اینکه دوتا نامحرم بهم عشق بورزن شد ولنتاین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
آنقدر فرهنگ و رسوم غیر ایرانی درکشور ما زیاد هست که اندازه نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
بیفرهنگهای غربزده فکر میکنن مرغ همسایه غاز است.
Germany
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
yjc دوست داریم والنتینت مبارک
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۳:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه درست استفاده بشه خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
مگه ماشین لباسشوییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
شما درست استفاده کن ببینم به کجا میرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۵:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
یه سری به روانشناس بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
روز ولن تایم روز یخچال که چه عرض کنم هیچ روزی ندارم بگم شوهر دارم.... دریغ از یه شاخه گل...
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۱۹:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
این الان چ ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر کمی تفکر کنید میفهمید ربطش چیه.آمریکا و اسرائیل با شستشوی مغزی جوانان سعی در نابودی ایران و فرهنگ ایرانی دارن.فهمیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
حسين تهامي
۱۳:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
مسئولين متوجه نشدن عقايد پوسيدشون واسه مردم ديگه جذابيت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
متوجه که شدن خیلی وقته اما دارن زور خودشونو میزنن شاید موثر باشه که معکوس عمل کرده تاحالا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
منظورت همون روز پدر و روز مادر هست.
یا روز خانواده.
یا روز خواهر.
یا روز ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
هیچ کاری نمیتونن کنن.خوب یا بد چیزیه که بین همه رواج پیدا کرده و جا افتاده.مسئولین هرکاری کنن دقیقا برعکس جواب میده پس بهتر که کاری نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
دو ساله بیکارم و انقدر توی بدبختی گرفتارم که نمی‌دونم آخرین باری که خندیدم کی بوده
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۳:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
Yjcجونم ولنتاینت مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
تاسف برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خیلیییییی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی مسولان فرهنگی وهنری کشور :کمترین وقت وهزینه را برای شناساندن فرهنگ اصیل وغنی ایران و اسلامی به مردم ومخصوصا جوانان میکنند معلوم هست که بعضی فرصت طلبان فرهنکی وسودجویان از این فضای خالی کمال استفاده رو بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
وطن
۱۳:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا خیلی خیلی مزخرف و مسخره است ولنتاین چیه خیلی مسخره است بعضی از جوونها دنبال چه چیزایی بیهوده میرند.متاسفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
جوانها عقده ای شدن.خیال میکنن با ولنتاین بافرهنگ میشن.خدا شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
زنگ خطر اقتصادبرای مسئولین به صدا دراومده .اینا که چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
دنبال چی هستین.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سوراخ مثل شیشتقلال
۱۲:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینکه مردم یک روز به کسانی که به انها که علاقه دارند هدیه می دهند اشکال داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
علاقه به دختر نامحرم مردم این شرعا درست نیست نمیفهمی شماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
لطفا مثبت نگر باشید ،همش که نامحرم نیست، نیمه پر لیوان ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
۱۵:۵۰
درست میگی شما، ولی من پول ندارم ازدواج کنم، نمیتونم.چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
جناب شیشتقلال از اسمت مشخصه که اوضاعت چیه.پس سکوت پیشه کن لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
پیسپولیس سوراخ سوراخ
۲۱:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خیلی هم اشکال داره، دهنتو ببند بچه!!!
Iran (Islamic Republic of)
نگران
۱۲:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
هویت ایرانی که نابود شده به کنار ، ما حتی هویت اسلامی خودمون رو جشن نمیگیریم

دو دهه عزاداری فاطمیه اما میلاد مبارک حضرت زهرا چه میکنیم ؟
چرا شهادت ها تعطیل هستند اما تولد های ائمه اطهار خیر؟
ما چقدر از زمان تولد ائمه خبر داریم ؟ برای جشن تولد امام موسی کاظم علیه سلام و سایر ائمه چه میکنیم ؟

تولد مشاهیر ادب و پزشکی چه میکنیم ؟

چرا روز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه نباید روز عشق ما باشد ؟ چرا بیشتر از زندگی پر مهر این دو نفر به نحو تاثیر گذار تبلیغ نمیشه تا جوان ها بدونن عشق به جعبه شکلات و رابطه غیر عرفی گفته نمیشه به یک عمر زندگی با محبت گفته میشه
مسئولین فرهنگی ، کتاب های مدرسه ، شبکه های سیما
همه مقصرند که جوان ها با کمترین سپر دفاعی ، آماج شدیدترین حملات قرار گرفته اند
دچار سندرم استکلهم شده اند و عاشق گروگانگیر خود که همان رسانه ها و فرهنگ غرب هستند شده اند

باید قبول کنیم که ما بیشتر به عزاداری ها پرداخته ایم تا تولد ها

اصلا برای جشن ها جز دسته گل کنار میز مجری ، مهمان های تکراری برنامه ها که با دریافت سکه منت سر مردم میگذارند ، برنامه دیگری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اولا روزازدواج حضرت علی و حضرت زهرا روز ازدواج نامگذاری شده، دوما عزاداری برای ائمه اطهار مانند عزاداری برای افراد عادی نیست که با غم و ناراحتی زیاد همراه باشه بلکه روح انسان در این عزاداریها و گریه ها تازه باشه اگرچه در شادیهای ائمه هم روح انسان تازه میشه البته بستگی داره چطور شادی کنیم ومنظور شما از جشن وشادی چی باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
آی قربون آدم چیز فهم،پس این مردم چجوری شادی کنن تو این وضعیت ..
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۲:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینو بدونین ولنتاین هیچوقت هیچوقت زنگ خطر نیست وخواهد بود
بای بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
مطابق با شرع نیست.
پس زنگ خطر است .
بفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
س خدا شفات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
آقا ولنتاین مگه برا ما هست که هی ولنتاین ولنتاین میکنن ... دو روز دیگه روز زن و مادر هست آیا اروپایی ها جشن میگیرن که سنگشو به سینه میزنیم بسه بابا هر چیزی حدی داره رسما چقد بدبخت شدیم که به همه چیه اروپایی ها خودمونو میمالیم اه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینایی که منفی دادن دهه هفتادی به بالا هستنااااااااا کلا مخ تعطیله غرب گرا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینایی که منفی میدن کلا غربگرا هستن همه دو کلمه اگه از روز زن و مادر یا میلاد حضرت فاطمه بپرسید عمرا بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
کاملا درست می فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خخخخخخ واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
نسل جدید را بهتر تربیت کنید.قابل توجه پدر و مادران غربزده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
لطفن درمورد دهه هفتاد درست حرف بزن.همه ی اونایی که دهه هفتادی یا بعدش هستن الان تو سن جوننین.هرجوونیم دنبال شادیه.وقتی دلیلی برا شادی پیدا نکنه مجبوره بره سمت اینجور چیزا.بعدشم ولنتایین اصلنم چیز بدی نیست و فقط عشق به جنس مخالف نیست شما میتونی به مادرتم توی این روز هدیه بدی.متاسفانه فقط دارین قسمت منفیش رو میبینین
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی جشنی نداشته باشی یا جشن های کهن سرزمین خودتو نابود کنی، این جشن های چرت و پرت وارداتی جاشو میگیره متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اینهمه جشن داریم.اما جوانها به واسطه یه عده الگوی غرب زده دچار غربزدگی و عقده شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه مسئولان فرهنگی آنقدرضعیف هستن که جوانان ازبی برنامه گی دست بدامن برنامه های بی هویت خارجی شدن متاسف تر آن که هرج ومرج اخلاقی و ولنگاری اخلاقی سرمنشا آن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
ولنتاین تان شاد باد.
آخرین اخبار