آغاز فعالیت بیش از ۱۸۰ معین اقتصادی در خراسان رضوی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از ۱۸۰ معین اقتصادی در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده اند و سعی داریم تا مسئولیت توسعه هر روستا را به یک معین بسپاریم.

تلاش برای احیای مسئولیت های اجتماعی در چارچوب مدل مثلث توسعه اقتصادیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر لبافی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در دومین جلسه کمیته آسیب شناسی طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی گفت: در حال حاضر با دو دغدغه جدی در پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی مواجهیم، نخست، روند اعتمادسازی و تسهیلگری در میان مردم و جوامع هدف است و دیگر روند احیای مسئولیت‌های اجتماعی از سوی معین‌های اقتصادی می‌باشد که ساز و کار آن باید تا حد امکان برای آن‌ها تبیین شده است.

او با اشاره به اینکه تجارب جهانی در پیاده سازی مسئولیت‌های اجتماعی از سوی بنگاه‌های اقتصادی است، ادامه داد : در حال حاضر حدود ۴۰۰ پروژه با سهم آورده مردم و بهره گیری از تسهیلات بانکی، در چارچوب این طرح از سوی معین‌های اقتصادی در حال اجرا است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۵۲ درصد رسیده و چنین عددی در تاریخ خراسان رضوی بی سابقه است، بخش عمده این موضوع ناشی از اعتماد آفرینی، آینده نگری و امید به آینده است که در اثر پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی شکل گرفته است.
 
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: یک دغدغه دیگر ما در حوزه بازار و زنجیره فروش است، لذا سعی داریم تا به تناسب پیشرفت این مدل توسعه ای، مشکلات آن را احصاء کرده و برای آن راهکار‌های موثری ارائه دهیم.
 
لبافی با اشاره به اینکه معین‌های اقتصادی تسهیلگر و اعتماد ساز هستند و مداخله‌ای در حوزه مالی مدل مثلث توسعه اقتصادی ندارند، افزود: حساب‌های توسعه روستایی به همین منظور شکل گرفته و دارای هیات مدیره‌ ای است که در بانک‌ها شکل پیدا می‌کند، بر همین اساس  تاکنون ۷۶ صندوق و حساب سپرده ایجاد شده که در هیچ یک از این صندوق‌ها معین به صورت مستقیم سپرده گذاری نکرده است.
 

مسئولیت اجتماعی وظیفه یک فعال اقتصادی است

 
جواد سخدری مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی هم در این باره گفت: سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی اشاره دارد که توسعه یک منطقه منوط به توسعه شرکت‌های بزرگ آن منطقه است، چرا که راه اندازی این شرکت‌ها موجب خواهد شد تا بنگاه‌های کوچک اقتصادی به تبع آن فعال شوند.
 
او با اشاره به اینکه کار آفرینی باید مبتنی بر نوآوری و بهره وری باشد تا بدین طریق خلق ثروت و اشتغال صورت بگیرد، ادامه داد: در برخی از مواقع منافع یک فرد یا سازمان بر منافع یک جامعه غلبه پیدا می‌کند. به طور مثال، اگر شرکتی بیش از حد بزرگ شود، ایجاد انحصار خواهد کرد در این مواقع بحث اخلاق و یا همان مسئولیت اجتماعی پُررنگ می‌شود.
 
مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته، مبحث مسئولیت‌های اجتماعی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته، گفت: فعال اقتصادی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی نباید منتی برای جامعه داشته باشد، چرا که این مهم وظیفه او به شمار می‌آید، در واقع او از منابع متعددی بهره می‌گیرد که سهم همه جامعه است و به همین استناد باید نقش خود را به نفع جامعه ایفا کند.
 

ایجاد یک تشکل برای معین‌های اقتصادی ضروری است

 
اسماعیل سلطان خواه مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت : اگر از رویکرد حقوقی به معین‌های اقتصادی نگاه کنیم مشکلی وجود دارد که بایستی در همین ابتدای کار حل و فصل شود، چرا که در صورت عدم حل شدن این مساله، مشکلاتی را در آینده دامن خواهد زد.
 
او با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت تعاونی در سطح استان وجود دارند که به عنوان معین اقتصادی فعالیت دارند، ادامه داد: به نظر بنده اولین کاری که باید در رابطه با معین‌های اقتصادی صورت می‌گیرد و موضوع فعالیت آنان را مشخص کند، ایجاد یک تشکل حقوقی است تا معین اقتصادی شناسنامه دار شود.
 
مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: معین اقتصادی اعم از شخص حقوقی و یا شخص حقیقی باید شرکتی را ثبت کند، چرا که در صورت هر گونه اتفاق برای معین اقتصادی از جمله فوت، ورثه آن معین اقتصادی، نمی‌توانند هیچ گونه ادعایی نسبت به اموال مردم داشته باشند، بنابراین ایجاد یک تشکل برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی بسیار ضروری است.
 

ورود فعالان اقتصادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

 
سید مصطفی حسینی نماینده شرکت ایران خودرو خراسان و معین اقتصادی بخش احمد آباد در ادامه با اشاره به اینکه بنده شخصا پژوهشی را در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده ام، گفت: پیش از هر چیزی باید سازمان‌ها به این مساله واقف باشند که چرا باید به مبحث مسئولیت‌های اجتماعی بپردازند.
 
او ادامه داد: پژوهش‌ها حاکی از آن است که اگر فعالان اقتصادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ورود پیدا کنند، می‌توانند در بازار رقابتی توفیقات بسیاری حاصل کنند و نسبت به دیگر فعالان اقتصادی از سطح رقابتی بالاتری برخوردار باشند.
 
نماینده شرکت ایران خودرو خراسان گفت: نکته قابل توجه آن است که در بحث مسئولیت‌های اجتماعی باید به مولفه‌های تعهد اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگوی اجتماعی توجه شود که سعی ما بر آن است که به هر ۳ سطح بپردازیم.
 
حسینی افزود: متاسفانه ما در بحث جمع آوری اطلاعات پایه بسیار ضعیف عمل کردیم از همین رو نمی‌توانیم پروژه‌ها و طرح‌های متناسب با آن را طراحی کنیم، بنابراین تقاضای بنده آن است که چارچوب و قالبی برای این مساله طراحی شود.
 
او با اشاره به اینکه از بخشداران تقاضا داریم که مواردی همچون غنی سازی صندوق را در در ارزیابی دهیار لحاظ کنند، تصریح کرد: متاسفانه بازخوردی از سوی مجلس شورای اسلامی برای خلا‌های قانونی شاهد نیستم به طور مثال در حمایت از کارآفرینان باید راهکار و چاره‌ای توسط مجلس شورای اسلامی اندیشیده شود، در برخی مواقع که روحانی مسجد مناطق روستایی در خصوص فضیلت قرض الحسنه سخنرانی داشته اعتماد مردم منطقه به تشکیل صندوق‌های خرد روستایی به مراتب بیشتر بوده است، باید بر وظایف و نقش روحانیون روستا‌ها نیز در مدل مثلث توسعه اقتصادی تاکید شود.
 

شرط پایداری مدل مثلث توسعه اقتصادی ایجاد زنجیره است

 
 زردوزنیا معین اقتصادی سرخس و چناران هم در ادامه گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی یک برنامه حاکمیتی است، چنان که استاندار فرماندهی این مدل را بر عهده دارد.
 
او با اشاره به اینکه ابتدا مقرر بود ۱۲ معین اقتصادی وجود داشته باشند، چرا که مقرر شده است استان به ۱۲ منطقه کلی تقسیم شود، ادامه داد: معین‌های اقتصادی براساس اسناد بالادستی همچون سند آمایش و توسعه مناطق به موضوعات مزیت دار مناطق علم پیدا می‌کنند.
 
 معین اقتصادی سرخس و چناران گفت: نکته قابل توجه آن است که معین‌های اقتصادی باید در مدل مثلث توسعه اقتصادی زنجیره ایجاد کنند. به طور مثال اگر معین اقتصادی بخشی از یک فعالیت اقتصادی را در یک منطقه پیاده کرد، این طرح پایدار نخواهد بود. شرط پایداری مدل مثلث توسعه اقتصادی ایجاد زنجیره است. به طور مثال مزیت اقتصادی در سرخس پرورش دام سبک است که زنجیره آن تولید، کشتارگاه، صنایع فرآوری، شبکه بازار و فروش کالا  باید مدنظر قرار گیرد.
 

باید یک کمیته اجرایی به منظور آسیب شناسی مدل مثلث توسعه اقتصادی تشکیل شود

 
نسرین یوسفی عارفی رئیس هیات مدیره پارت صنعت و معین اقتصادی گناباد در بخشی دیگر با اشاره به اینکه در برخی مواقع بخشدار و مسئولین مربوطه در جریان برنامه‌های معین اقتصادی نیستند، گفت: باید یک کمیته اجرایی در هر شهرستانی تحت عنوان «کمیته کسب و کار پایدار» شکل بگیرد که این کمیته باید متشکل از نماینده تام الاختیار فرماندار، دستگاه‌های اجرایی، معین اقتصادی و یک نفر فعال و کارآفرین روستایی باشد تا بدین طریق آسیب شناسی صورت گیرد که چرا برخی از برنامه‌ها اجرا نشده است.
 
او ادامه داد: حال با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم مقرر است که منابع جدیدی در شهرستان‌ها به عنوان بودجه تزریق شود، لذا باید برای این حوزه برنامه ریزی شود.
 
رئیس هیات مدیره پارت صنعت و معین اقتصادی گناباد گفت: متاسفانه هم پوشانی در حوزه فعالیت‌های معین‌های اقتصادی وجود دارد که باید به این مسائل در همان کمیته اجرایی رسیدگی شود.
 
یوسفی عارفی افزود: تجارب موفق معین‌های اقتصادی باید برای سایر معین‌ها به اشتراک گذاشته شود، به طور مثال اگر معین اقتصادی در یک زمینه تخصصی موفق باشد، باید این اقدامات به سایر معین‌های اقتصادی تسری پیدا کند.
 
او با اشاره به اینکه مدل مثلث توسعه اقتصادی همبستگی بین سیستم‌ها ایجاد کرده است، تصریح کرد: ما هم به دنبال انجام اقدامات هستیم و از سوی دیگر از انحصار می‌ترسیم، آن چه که مسلم است باید از این ترس‌ها پرهیز کنیم، چرا که ما در حال انجام کار خاص هستیم و این کار به منابع، ریسک‌ها و مدیریت خاص نیاز دارد.
 
عباسعلی بادیانی مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی مشهد و معین اقتصادی بخش مرکزی مشهد و کلات هم  در ادامه گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی باید به عنوان یک مدل رسمی در سطح استان به ثبت برسد، شاید در آغاز کار بسیاری این مساله را باور نداشتند که مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می‌تواند یک بازخورد بسیار خوبی داشته باشد، اما امروز ثمرات پیاده سازی این مدل را باور کرده و به چشم دیده اند چنان که امروز از آمار و ارقام فاصله گرفته ایم و در میدان عملیات کار‌هایی انجام شده است.
 
او ادامه داد: باید این نگرانی برطرف شود تا اگر جا به جایی در سطح استان به وجود بیاید، برای مدل مثلث توسعه اقتصادی، کارآفرینان و صنعتگران بلاتکلیفی ایجاد نشود. پیشنهاد بنده این است که مدل مثلث توسعه اقتصادی در شورای اداری استان مصوب شود، چرا که طبق قانون و براساس تصویب هیات دولت آن چه که در شورای اداری استان به تصویب می‌رسد و استاندار آن را ابلاغ می‌کند، حالت اجرایی پیدا می‌کند.
 
مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی مشهد گفت: نکته دوم آن است که نتیجه فعالیتی که مدل مثلث توسعه اقتصادی باید در زمینه تسهیلگری کسب و کار‌ها داشته است، باید به سطح ملی ابلاغ شود. این ابلاغ باید توسط خود معین‌های اقتصادی انجام گیرد.
 
بادیانی افزود: هر معین با توجه به فعالیتی که انجام داده است و درجه‌ای که از دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دریافت کرده، پیام رسان سایر معین‌های اقتصادی به دستگاه‌های ملی باشد، هر چند که وظیفه ذاتی استانداری ارائه گزارش از نحوه عملکرد معین‌های اقتصادی است. معین‌های اقتصادی باید در سطح ملی فعالیت کنند، چرا که خراسان رضوی دومین شهر رسانه‌ای ایران است و هر گونه اتفاقی خوب یا بدی که در این استان بیفتد، بازخورد بین المللی دارد.
 
او تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنم کارگروهی تحت عنوان کارگروه رسانه و تبلیغات ذیل دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شود چرا که در ایام نوروز علاوه بر سفررهبری به مشهد مقدس و به تبع آن سفر مقامات دولتی، ۱۵ میلیون زائر به کلانشهر مشهد سفر می‌کنند، لذا بیلبورد‌های شهرداری و این ستاد می‌توانند محل نمایش دستاورد‌های مدل مثلث توسه اقتصادی فرهنگی باشد.
 
مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی مشهد گفت: در حال حاضر معین‌های اقتصادی برتر قابل تشخیص هستند، از اعتبار اشتغال سال ۹۹ که به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود، سهمی برای معین‌های اقتصادی در نظر گرفته شود.
 
بادیانی با اشاره به اینکه تمام فعالین اقتصادی فارغ از اینکه معین اقتصادی هستند یا خیر باید مسئولیت‌های اجتماعی شان را انجام دهند، افزود: دولت براساس قانون برنامه ششم توسعه مکلف است که مسئولیت‌های اجتماعی واحد‌های صنعتی را اجرا کند. به طور مثال در برنامه ششم دولت مکلف است شورای معدن را در هر استان به ریاست استاندار تشکیل دهد و در آن جا اگر معدنی آسیب زیست محیطی ایجاد می‌کند، عوارض آن معدن را در اختیار شهرداری و یا دهیاری آن منطقه قرار دهد.
 

مدل مثلث توسعه اقتصادی باید در سطح ملی به یک جریان تبدیل شود

 
فرزانه خوشه بست راهبر حوزه برنامه ریزی شهرداری مشهد و نماینده معین اقتصادی مشهد هم در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه همگان بر این مساله اتفاق نظر داریم که طرح مثلث توسعه اقتصادی باید تداوم داشته باشد حال باید چه کنیم که پایداری این طرح محقق شود؟، گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی الگوی شایسته‌ای در سطح استان و ملی است حال باید این الگو را در سطح ملی به یک جریان تبدیل کنیم.
 
او ادامه داد: الگوی اجرایی برای مدل مثلث توسعه اقتصادی باید در نظر گرفته شود، لذا نباید به یک تئوری صرف تکیه کرد، چرا که تئوری با رویکرد اجرایی فاصله بسیار دارد.
 
راهبر حوزه برنامه ریزی شهرداری مشهد گفت: الگوی اجرایی قطعی برای این مدل رقم زده شود و پس از آن معین‌های اقتصادی به همین منظور این مدل تلاششان را معطوف سازند.
 
خوشه بست با اشاره به اینکه معین‌های اقتصادی در حقیقت پشتیبان و تسهیلگر هستند و نه عامل توسعه، افزود: چنان که باید عوامل توسعه وجود داشته باشند تا افراد و نهاد‌هایی به عنوان معین اقتصادی به مبحث ورود پیدا کنند و به عنوان تسهیلگر مطرح باشند تا عامل توسعه به سرانجام برسد.
 
او تصریح کرد: آن چه که مسلم است، در حال حاضر عوامل توسعه محدود هستند، هم پوشانی فعالیت‌های معین اقتصادی به این دلیل است که آن‌ها در یک رویکرد رقابتی به دنبال عوامل توسعه هستند، این در حالی است که فعالیت‌ها و اقدامات معین‌های اقتصادی باید باعث هم افزایی شود.
 

باید آیین نامه اجرایی برای پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی تدوین شود

 
حجت الاسلام داوود حمیدی مجری طرح بنیاد برکت و معین اقتصادی درگز در بخش دیگری از جلسه با طرح این سوال که چه تعداد از معین‌های اقتصادی تسهیلگر واقعی، متخصص، آموزش دیده و آشنای به محیط با استفاده از ظرفیت‌های مطالعه شده جهاد دانشگاهی هستند؟، گفت: مسئولین باید با معین‌های اقتصادی همراه شوند و اگر گرهی بر سر راه معین‌های اقتصادی وجود دارد باید شناسایی و با کارشناسی‌های انجام گرفته حل کنند، این در حالی است که در شرایط فعلی معین‌های اقتصادی قسمتی از انرژی خود را صرف متقاعدسازی مسئولین کنند که این مساله وظیفه معین نیست چرا که معین اقتصادی باید بتواند اعتماد سازی کند.
 
او با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی براساس ظرفیت‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، لذا باید تمام ظرفیت‌های اجتماعی را گرد هم آوریم، ادامه داد : ما ابتدا این مهم را در سرخس پیاده سازی کردیم پس از حصول نتیجه این مهم را در ۱۱ شهرستان دیگر محقق کردیم.
 
مجری طرح بنیاد برکت و معین اقتصادی درگز با بیان اینکه علی رغم اقداماتی که مسئولین تاکنون انجام داده اند، تا مردم پای کار نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: برای تحقق مدل مثلث توسعه اقتصادی ابتدا باید به سراغ روستا‌هایی رفت که زمینه و بستر در آن مهیا است، چرا که پس از حصول نتیجه مابقی روستا‌ها متقاضی همکاری با معین اقتصادی خواهند بود.
 
حمیدی افزود: ما در هر یک از روستا‌های هدف مان یک پروژه مشخص را پیاده کردیم و برای اجرایی کردن آن بازه زمانی مشخص کردیم.
 

مدل مثلث توسعه اقتصادی نباید با تغییر مدیران تحت الشعاع قرار بگیرد

 
علی شریعتی مقدم، معین اقتصادی کوهسرخ کاشمر هم در این جلسه گفت: برای پایداری و تداوم مدل مثلث اقتصادی باید برنامه‌های بیشتری را در دستور کار قرار دهیم. در واقع باید ساختاری ایجاد کنیم که اگر استاندار خراسان رضوی تغییر پیدا کردند و یا در صورت تغییر دیگر مدیران، مدل مثلث توسعه اقتصادی تحت الشعاع قرار نگیرد.
 
او ادامه داد: یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی معین‌های اقتصادی مبحث بازار و فروش کالا است، معین‌ها اگر بتوانند بر فضای بازار بیشتر فعالیت داشته باشند، به طور مثال یک سایت بسیار قوی ایجاد کنند تا فضای اقتصادی و فروش محصولات تقویت شود گام بزرگی برداشته اند. به بیان دیگر ایجاد یک تیم بازاریابی، فروش، جذب سرمایه گذار و در یک ستاد می‌تواند به رونق فعالیت اقتصادی معین‌ها کمک کند.
 

در مدل مثلث اقتصادی بهره وری نگرشی ایجاد شده است

 
مهدی تقوائی، رئیس گروه هماهنگی امور اقتصادی استانداری در پایان این جلسه  با اشاره به اینکه استانداری به دنبال حذف قوانین مخل کسب و کار است، گفت: قانون به صراحت اشاره دارد که هیچ قانونی نباید در کشور به تصویب برسد غیر از آن که ابتدا نظر بخش خصوصی در این خصوص اخذ شود این در حالی است که این مهم در عمل مصداق ندارد.
 
او با اشاره به اینکه مدل مثلث توسعه اقتصادی در سطح استان بهره وری ایجاد کرده است، ادامه داد: بهره وری در واقع دو رویکرد دارد، نخست بهره وری ابزار آلات و دوم بهره وری نگرشی. در مدل مثلث اقتصادی بهره وری نگرشی ایجاد شده است که این نوع بهره وری ارزشش به مراتب بیشتر از بهره وری ابزاری است.
 
رئیس گروه هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان به ۶.۳ است،گفت: نرخ بیکاری زنان استان ۸.۲ است و به بیان دیگر ۱۱.۲ درصد این نرخ کاهش پیدا کرده است و نرخ بیکاری روستاییان به ۱.۳ کاهش پیدا کرده است.
 
تقوائی با اشاره به اینکه شاخص فلاکت عبارت است از حاصل جمع نرخ تورم به اضافه نرخ بیکاری، افزود: خراسان رضوی بعد از استان فارس کمترین نرخ فلاکت را دارا است، به عبارت دیگر خراسان رضوی جز استان‌هایی است که توانسته رفاه را به مردم برگرداند، این موارد از جمله دستاورد‌های مدل مثلث توسعه اقتصادی است.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.