در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهارت‌هایی که جوانان باید قبل از ازدواج کسب کنند

یک روانشناس درباره کسب مهارت‌های پیش از ازدواج توضیحاتی داد.

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی با‌شگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت کسب مهارت‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: زندگی زناشویی و ازدواج یک انتخاب است که به آموزش، یادگیری و آمادگی کافی نیاز دارد.

این روانشناس بیان کرد: همان طور که ما سال‌ها وقت صرف می‌کنیم تا دروس ریاضی، فیزیک و یا مهارت‌های مختلف را یاد بگیریم، بسیار مهم و حیاتی است که برای داشتن یک ازدواج موفق زمانی کافی را برای یادگیری صرف کنیم.

وی با بیان اینکه ازدواج در سنین بالا و یا پایین، دارای پیامد‌های مثبت و منفی است، افزود: آمادگی برای ازدواج در هر کشور و فرهنگی ممکن است متفاوت باشد، البته باید بدانیم که تفاوت‌های فردی نیز در این امر بسیار اثرگذار است.

زین الدینی تصریح کرد: منظور ما از ازدواج زودهنگام، وقتی است که فرد فقط احساس نیاز جنسی دارد و از نظر جنبه‌های دیگر مانند بلوغ اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و سایر جنبه‌ها آمادگی لازم را کسب نکرده است و آنگاه اقدام به تشکیل خانواده می‌کند که ازدواج او با مشکل جدی مواجه خواهد شد، لذا به جای توجه به سن افراد، بهتر است به کسب آمادگی مناسب برای ازدواج و افزایش آگاهی آن‌ها برای این امر اهمیت قائل شویم، چون ممکن است فردی در سن ۲۵ سالگی بیشتر از فردی دیگر در سن ۳۰ سالگی آمادگی برای ازدواج داشته باشد.

این روانشناس گفت: فردی که تصمیم به ازدواج دارد، باید از نظر ابعاد تاثیرگذار در زندگی مشترک هم به بلوغ کافی رسیده باشد، به عنوان مثال بلوغ اقتصادی یک مسئله حائز اهمیت است که بهتر است افرادی که قصد ازدواج دارند شغل، درآمد مناسب و امکانات لازم برای فراهم کردن مقدمات زندگی مشترک را با کمک یکدیگر مهیا کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از این آمادگی‌ها، بلوغ روانی و عاطفی است، ادامه داد: این بلوغ  بدین معناست که میزان خودآگاهی افراد از خود و اهدافشان چقدر است، چه میزان احساسات و ویژگی‌های خود را می‌شناسند، وضعیت روانشناختی شان در چه سطحی است و چه میزان روابط خوب، پایدار و دوستانه دارند؟

زین الدینی ادامه داد: ممکن است افرادی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، مهارت حل مسئله ضعیف تری در حل مسائل زندگی مشترک داشته باشند، همچنین ضعف در مهارت‌ها و نداشتن آمادگی روانشناختی لازم برای ازدواج ممکن است تأثیرات منفی بر روی فرزندان آن‌ها داشته باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: موفقیت در ازدواج آن هم در سنین بالاتر کاملاً بستگی به این دارد که فرد چقدر زمان برای کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به زندگی مشترک صرف کرده است. 

زین الدینی گفت: افراد در سنین بالاتر به دلیل اینکه کمتر تحت تأثیر احساسات هستند و تاب آوری بیشتری در رابطه با مشکلات دارند انتخاب‌های آگاهانه تری خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
دلتون خوشه ها اوکار از جامعه و جوان ها خبر ندارید، کو کار با این گرونیا با این درآمدهای دو سه میلیونی ، ازدواج میشه از چاله تو چاه عمیق افتادن
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۷:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
هی نگید سنم رفت بالا ازدواج نکردم، یه تحقیق توی گوگل کنید ببینید ۷۰ درصد جمعیت مردان در ژاپن، ترجیح میدن مجرد بمونند و ازدواج نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۳۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
اگر وضع مالیتون هم عالی بود باز هم ازدواج نکنین ، ازدواج مثل هندونه ی در بسته هست.
Japan
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خدا به آخر عاقبت همون ختم بخیر بده الاهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۲۳:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
داری ازدواج در سنین بالا رو اری درست و لازم تلقی میکنی. تو خودت چند سالگی ازداج کردی .
Iran (Islamic Republic of)
کبری
۲۳:۴۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
تحصیلکرده ها چه دختر و چه پسر ها اگه شغل مناسب داشتته باشند حتما ازدواج میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه ملاک ازدواج از پاکی رفته به سمت زیبایی و چشم و هم چشمی و مردم چی میگن. اگر با سادگی شروع بشه ازدواج برکت هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
فقط وضع مالی در این جامعه مشخص میکند که چه کسی ازدواج کند و چه کسی ازدواج نکند . تمام
Iran (Islamic Republic of)
Faraz
۱۸:۳۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
اینطور نیست. مثلا دو تا ادم مومن بخوان ازدواج کنند بعد از عقد میرن ماه عسل و برای جهیزیه فقط وسایل ضروری رو میخرن و چشم و هم چشمیرو حذف میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
تو این وضع اقتصادی به نظرتون میشه ازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از باشگاه خبرنگاران جوان به خاطر گفتگوهای خوبی که با کارشناسان مربوطه انجام میدید؛ ولی لطفا این گفتگوها رو کاملتر و جامع‌تر کنید چون خیلی کلی گویی در صحبت‌های روانشناسان دیده میشه. در این صورت اثرگذاری گزارش شما بیشتر خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
سن ازدواج درایران به خاطر سنگ اندازی دولت، بالا رفت، بیکاری وگرانی کالاها ومسکن وطلا وووازجمله عوامل مهم این موضوع است!؟!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
تجملات و چشم و هم چشمی رو حذف کنید تا ازدواج اسون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
بلوغ اقتصادی که تو این اوضاع دست نیافتنی شده!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۶:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
من به شخصه زیر بار ازدواج نمیرم الان فقط و فقط پول ضامن خوشبختی یک زوج هست همه چیز خود به خود درست میشه وقتی از لحاظ پولی مشکلی نباشه ولی در کل ازدواج بیخوده الان تو ایندوره زمونه چون ما در مملکتی زندگی میکنیم که ثبات اقتصادی وجود نداره و احدی در حفظ ثبات قیمت اقدام نمیکنه.تمام اینا یه طرف توقعات خسته کننده دخترا هم یه طرف الان کم هزینه ترین و امن ترین انتخاب همون مجردی هست نگرانی نداره الان اوضاع سکه از همه سیاه تره اگر مهریه یه دختر 110 سکه باشه اقا پسر باید فقط پانصد و پنجا میلیون پول باسه مهریه دختره کنار بزاره خب اقا پسر از کجا بیاره بره دزدی؟! از ازدواج بدم میاد چون الان ازدواج همش شده کاسبی باسه دخترا به یه پول و پله ای میرسن اقا نمیخواییم ازدواج ما باید کی را ببینیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
دخترهای مومن هستن با وضعیت کاملا ساده و کم خرج راضی اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
لیست نمایندگانی که به طرح شفافیت قول تصویب و رای دادن در موسسه مصاف هست برین اسامی رو ببینید و رای بدید به خوبشون
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۰۲:۱۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
الان با این شرایط اقتصادی ما جوانا نون خوردن نداریم از ازدواج حرف میزنید .دل خجسته ای دارید .خوش بحالتون ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
شغل ثابت دولتی و پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
چشم و هم چشمی رو حذف کنیم مال غربی هاست این طرز فکرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
من به عنوان یک جوان ایرانی آرزوی مرگ دارم تو این اوضاع شما به فکر مهارت ازدواج هستین با کدام شغل با کدام درآمد دیگه فکر نکن کسی به فکر ازدواج باشه چون جامعه داره رو به فساد میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
اگر دو نفر مومن باشند و نظر دیگران براشون اهمیتی نداشته باشه عقد میکنن میرن ماه عسل
آخرین اخبار