حال و هوای دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه +فیلم

دانشجویان ایرانی مقیم چین پس از مدت ۱۴ روز قرنطینه را ترک کردند و در لحظه‌های آخر قرنطینه با آنها گفت و گو کردیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دسامبر ۲۰۱۹ بود که خبر شیوع ویروس کرونا در چین منتشر شد و ساکنان شهر ووهان قرنطینه شدند؛ این شهر به شهر ارواح تبدیل شد چرا که هیچ کس حق رفت و آمد نداشت و از هر خانواده یک نفر برای تهیه غذا می‌توانست از منزل خارج شود.

ووهان محل تحصیل شماری از دانشجویان ایرانی است، این دانشجویان به دنبال شرایط سخت قرنطینه از وزارت امورخارجه درخواست بازگشت به ایران را کردند و با هماهنگی وزارت بهداشت با یک پرواز اختصاصی به ایران بازگشتند و مستقیم به قرنطینه منتقل شدند، این دانشجویان ۱۴ روز در قرنطینه بودند و پس از تایید گواهینامه سلامت با حضور وزیر بهداشت و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران روز گذشته محل قرنطینه را ترک کردند و به آغوش خانواده بازگشتند.

در لحظه های آخر قرنطینه در حالی که دانشجویان ساک و چمدان هایشان را بسته و در حال ترک محل قرنطینه ترک بودند، خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت و گویی  با این دانشجویان انجام داده است که در ادامه می توانید مشروح این گفت و گوها را بخوانید و فیلم لحظه خداحافظی دانشجویان را مشاهده کنید.

حرف های آخر دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه

محمد علیزاده دانشجوی سال یک پزشکی ووهان چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: من در ۱۴ روز قرنطینه دوستان جدیدی پیدا کردم و دل کندن از آن‌ها برایم بسیار سخت است، در این مدت همه مثل خانواده شده بودیم و تجربه خوبی را سپری کردیم، بسیار خوشحالم که همه با صحت و سلامت به آغوش خانواده باز می‌گردیم و از همه دست اندرکاران تشکر می‌کنیم.

علی رنگانی دانشجوی سال چهارم مهندسی برق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: در روز‌های اول قرنطینه استرس و اضطراب داشتیم و نگران واکنش‌های بعد از قرنطینه بودیم، اما بعد از گذشت چند روز، صحبت با مسئولانی که هر روز جویای حال ما بودند، آرامش بخش بود و بسیار خوشحالم که همه دوستان با اخذ گواهی سلامت به آغوش خانواده باز می‌گردند.

این دانشجوی سال چهارم مهندسی برق بیان کرد: چند مسئول در وزارت بهداشت در قرنطینه کنار ما حضور داشتند، همچنین دانشجویانی که در ووهان درس می‌خواندند، اما هیچ وقت همدیگر را نمی‌دیدیم دور هم جمع شده بودند و هر کدام در یک اتاق به مدت ۲ هفته زندگی کردند، همه اینها تجربه خوبی بود و این مدت همیشه در خاطر همه ما خواهد ماند.

یکی دیگر از دانشجویان ووهان چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: خوشحالیم که همه در سلامت کامل به آغوش خانواده باز می‌گردیم وهیچ مشکلی برای هیچ کدام از دانشجویان پیش نیامد.

حال و هوای دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه/ حرف های آخر دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه

او افزود: این ۱۴ روز فضای خوبی در قرنطینه حاکم بود و همه فکر می‌کردیم که مثل اعضای خانواده یکدیگر هستیم و خوشحال هستیم که در صحت و سلامت کامل به آغوش خانواده باز می‌گردیم.

یکی از ایرانیان مقیم چین که با همسرش در ووهان زندگی می‌کنند، درباره حال وهوای قرنطینه و حس و حالشان در لحظات آخر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: ما پس از شرایط سختت ووهان که به مدت ۲ هفته در خانه بودیم و از خانه خارج نمی‌شدیم دوران سختی را سپری می‌کردیم و من وهمسرم فکر نمی‌کردیم که پس از بازگشت به ایران بتوانیم برگه سلامت را اخذ کنیم و بدون نگرانی به آغوش خانواده باز گردیم.

همسر این ایرانی مقیم چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: خوشحالیم که ۲ هفته قرنطینه را طبق استاندارد و تایید نماینده سازمان بهداشت جهانی سپری کردیم و با سلامت کامل به آغوش خانواده باز می‌گردیم.

آیدا غضنفری دانشجوی سال پنج پزشکی در ووهان چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: برادرانم برای دیدار من به ووهان آمده بودند و به یک باره اعلام شد که ووهان وارد قرنطینه شده است. زمانی که در قرنطینه ووهان بودیم شرایط بسیار سخت بود، مترو و اتوبوس تعطیل و تاکسی نایاب شده بود و همه حمله کرده بودند تا غذا بخرند و حتی چند بار از شدت ناراحتی و نگرانی گریه کردم چرا که برادرانم به خاطر دیدار با من به ووهان آمده بودند و گرفتار قرنطینه شدند.

او افزود: ابتدا راضی نبودم، به ایران برگردم چرا که فکر می‌کردم ممکن است اطرافیان و دیگران را به خطر بیندازم، اما در شرایط کاملا ایمن و قرنطینه به کشور بازگشتیم و تصور نمی‌کردیم در دوران قرنطینه تا این میزان به ما احترام بگذارند.

دانشجوی سال پنج پزشکی در ووهان چین بیان کرد: من پارسال که به ایران آمدم، چهار سال بود که اعضای خانواده ام را ندیده بودم، اکنون که پس از ۱۴ روز قرنطینه با سلامت کامل به آغوش خانواده باز می‌گردم هم همان حس و حال را دارم و بسیار خوشحال هستم که پدر و مادرم را بعد از این شرایط خواهیم دید.

دانشجویان در روز آخر قرنطینه به پاس زحمات کادر اورژانس و نیرو‌های بهداشتی با اهدای یک شاخه گل و لوح تقدیر از وزیر بهداشت و رئیس اورژانس قدردانی کردند.

حال و هوای دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه +فیلم

اهدای گواهی سلامت به دانشجویان بازگشته از چین به دست وزیر بهداشت

سعید نمکی در نشستی که روز آخر در محل قرنطینه این دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه وزارت بهداشت در کنار سایر بخش ها از جمله وزارت امور خارجه توانست با مراقبت های بهداشتی بسیار خوب، از این دانشجویان پذیرایی کند و نیروهای بهداشتی، درمانی و اورژانس در این حرکت، ایثارگرانه و جهادی کار کردند که از تلاش همه آنها تقدیر می کنم.

وزیر بهداشت بیان کرد: تمام آزمایش هایی که در طول دوران مراقبت از این دانشجویان انجام داده بودیم، منفی و نشان از عدم آلودگی آنها به ویروس کرونای جدید بود و با گواهی سلامت که امروز به آنها اهدا می کنیم، به کانون خانواده های خود بر می گردند و از این لحظه نیازی به قرنطینه ندارند البته به روسای دانشگاه های علوم پزشکی، اسامی آنها را اعلام و دانشجویان را راهنمایی کرده ایم تا در صورت نیاز به مراقبت در زمینه سایر ویروس ها از جمله سرماخوردگی تا زمانی که در کشور هستند بتوانند خدمات مناسبی را دریافت کنند و در تلاش هستیم تا در حد امکان و وفق مقررات این دانشجویان را برای ادامه تحصیل در کشور نگه داریم.

نمکی تاکید کرد: نماینده سازمان جهانی بهداشت از ابتدا در کنترل ویروس کرونای جدید در کشور در کنار ما بود و در 36 مبادی ورودی کشور، تیم های بهداشتی با تجهیزات کافی مستقر هستند و وضعیت مسافران به دقت در حال رصد است و خوشبختانه تا این لحظه علیرغم برخی شایعاتی که توسط برخی جریانات از بیرون و درون کشور منتشر می شود، هیچ موردی از آلودگی به کروناویروس جدید در هیچ نقطه ای از کشور نداشته ایم و تمام موارد مشکوک، منفی بوده است.

حال و هوای دانشجویان بازگشته از چین در لحظه ترک قرنطینه +فیلم

تنها چیزی که در ایران ندیدم، بیمار مبتلا به کرونا ویروس جدید بود

کریستف هملمن در حاشیه بازدید وزیر بهداشت از پایان قرنطینه تعدادی از دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم ووهان در یکی از هتل‌های اطراف تهران بزرگ، اظهار کرد: در این مدت از مجموعه‌هایی که در ایران برای کنترل بیماری‌های واگیر فعالیت دارند مانند انستیتو پاستور، بازدید کردم و چندین بیمارستان در ایران کاملا برای مواجهه با شرایط مبتلایان به کروناویروس در نظر گرفته شده است و از این بیمارستان‌ها که از امکانات بسیار خوبی برخوردار بودند، هم بازدید کردم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بیان کرد: از انستیتو پاستور و تعدادی از بیمارستان‌های تهران و کرمان که برای پذیرش مبتلایان احتمالی کروناویروس جدید از سوی وزارت بهداشت ایران در نظر گرفته شده بود، بازدید کردم و این مراکز از امکانات بسیار خوبی برخوردار بودند و ظرفیت بسیار بالای ایران در مقابله و کنترل بیماری‌های واگیر دار را به خوبی مشاهده کردیم.

او افزود: ایران از توانمندی بالایی در کنترل و مهار بیماری‌های واگیر برخوردار است و سازمان جهانی بهداشت آمادگی دارد که همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند و اطمینان داریم که همه می‌توانیم در جهتی مثبت و مفید به ایران و جامعه جهانی کمک کنیم.هملمن افزود: همه این‌ها را دیدم و تنها چیزی که در ایران ندیدم، بیمار مبتلا به کرونا ویروس جدید بود. شاید در کشور‌های همسایه شاهد ابتلای چندین نفر به کروناویروس جدید بوده ایم، اما به طور کلی در سطح جهانی، وضعیت این بیماری در حال کنترل است و روند کاهشی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
آرش جهانشاهی
۰۹:۴۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
ویروس رو اینها آوردند ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
خداروشکر بابت سلامتی فرزندان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
همراه گواهی سلامت گل هم میدن برای تشکر که کرونا نگرفتن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
در شهر قم شیوع پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا کنه همینطور باشه ۱۴ روز کم نیست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
خوش آمدید فرزندان وطن... خوش آمدید!..
آخرین اخبار