غفاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران گارد بسته خود در برابر اتحادیه اروپا را حفظ کند

کارشناس مسائل اروپا گفت: ایران در حوزه دیپلماسی باید همچنان با گارد بسته در برابر اروپا ایستاده و فریب ادعای صلح طلبی آنها را نخورد.

آنچه در واقعیت است و ادعای اروپاییها برای ثبات منطقه، شکاف عمیق وجود دارد/ اروپا بازیگر مستقل و منصف در قبال برجام نیستحنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزرای امور خارجه هلند و اتریش به تهران با محوریت تنش زدایی از منطقه غرب آسیا، گفت: از جمله اهداف اعلام شده برای این سفر می توان به موضوع تنش زدایی از منطقه  همچنین  بحث توافق هسته ای و راه کارهای حفظ آن را مطرح کرد.

او افزود: در رابطه با رویکرد سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا در قبال منطقه غرب آسیا، نکات اساسی وجود دارد که اگر ما آنها را در مولفه های محاسباتی خود قرار ندهیم، از همین ناحیه آسیب خواهیم دید.

غفاری اضافه کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی یک دهه اخیر نه تنها نقشی در ایجاد و تولید امنیت در منطقه غرب آسیا نداشته اند، بلکه خود آنها در کنار ایالات متحده مولد بحران در غرب آسیا، افغانستان و شبه قاره هند بوده اند؛ سیاست های کلان امنیتی آمریکا و اروپا که تبلور  آن را در ساختار ناتو می بینیم، به گونه ای بوده که به تنهایی هم برای امنیت ملت های منطقه و بویژه مسلمان، هزینه های بسیاری به دنبال داشته است.


بیشتر بخوانید: وزرای امور خارجه هلند و اتریش هفته آینده به تهران سفر می‌کنند


این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه اتریش مبی بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه، عنوان کرد: با توجه به رویکرد کلان امنیتی اروپا،  اظهاراتی مبنی براینکه آنها به دنبال برقراری ثبات در منطقه هستند قابل قبول نیست؛ علاوه براین  کشورهای اروپایی پیش از این سفر باید به سوالات مشخصی پاسخ دهند،  اینکه نقش غرب طی پنج سال گذشته در حمایت تسلیحاتی از عربستان سعودی در جنگ یمن( یکی از عوامل بی ثباتی در منطقه)، چه بوده؟

او اضافه کرد: همچنین اتحادیه اروپا باید پاسخ دهد که چرا در ایجاد گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش، جبهه النصره که در سوریه و عراق ایجاد بحران کرده اند در کنار واشنگتن به ایفای نقش پرداخته و سال ها در مسیر سرنگونگی نظام سوریه و ایجاد بحران های مزمن امنیتی در عراق دست داشته اند؟

غفاری ادامه داد: بنابراین میان آنچه ما در واقعیت می بینیم و ادعای مقامات اروپایی در مورد ایجاد ثبات در منطقه  شکاف عمیقی وجود دارد که به راحتی هم قابل جبران نیست؛ نکته دیگر که در مورد سفر مقامات اتریشی و هلندی به ایران وجود دارد به  احتمال طرح مجدد بحث برجام بازمی گردد. اروپا باید این را بپذیرد که مطابق واقعیاتی که پس از خروج ایالات متحده از برجام شاهد آن بودیم، تروئیکای اروپایی بازیگران مستقل و منصفی در قبال توافق هسته ای محسوب نمی شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا یکی از اجزای اصلی پازلی  بوده  که ایالات متحده آمریکا در تقابل با ایران طراحی کرده است، تصریح کرد: همپوشانی بازی استراتژیک آمریکا و اروپا در قبال برجام مسئله ای نیست که بتوان از آن غافل شد؛ مکرون رئیس جمهور فرانسه بارها در کنفرانس های مطبوعاتی خود با ترامپ، اعلام کرده رویکرد کلان کشورش در قبال ایران و مهار همه جانبه جمهوری اسلامی با ایالات متحده همسو هستند.

او در پایان تاکید کرد: مجموعه عوامل مورد اشاره نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان  نباید فریب ادعاهای بازیگران اروپایی مبنی بر اینکه هدف آنها از سفر به ایران حفظ توافق هسته ای یا ایجاد ثبات در منطقه است را باور کنند و علاوه براین گارد بسته جمهوری اسلامی ایران در قبال  اتحادیه اروپا همچنان باید حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اروپایی ها باید به برجام عمل کنند و هر گونه مذاکره جدیدی، نشان از ضعف مدیریتی دولت خواهد بود
البته همانطور که ایران حدود دو سال به برجام عمل کرد، عمل به برجام توسط اروپایی ها باید یکسال باشد و آنگاه ایران برای سایر بازگشت ها به برجام اقدام کند وگرنه دوباره به دولت حقه می زنند و دولت را خوار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
بیانات فوق، کاملا درست است و ایران نبایستی فریب حقه ها و ظاهر اروپا را بخورد بلکه بایستی عوامل ذکر شده در بالا را مورد توجه قرار دهد
آخرین اخبار