تنها بیماران و کادر درمانی نیازمند استفاده از ماسک هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها بیماران و کادر درمانی نیازمند استفاده از ماسک هستند.

تنها بیماران و کادر درمانی نیازمند استفاده از ماسک هستندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تنها بیماران و کادر درمانی که مواجه مکرر با بیماران دارند نیازمند استفاده از ماسک هستند.

او افزود: مردم باید بدانند در صورت استفاده طولانی مدت و ایجاد رطوبت و دفع نادرست ماسک، این مسئله می‌توانند موجب تشدید و شیوع بیماری‌های تنفسی شود.

شیرانی با بیان اینکه تا کنون مورد مشکوک قطعی از ابتلا به کرونا ویروس در چهارمحال و بختیاری شناسایی نشده است اضافه کرد: اخبار مرتبط به ابتلای تعدادی از هم استانیان به این ویروس تکذیب و درصورت ابتلا و یا شناسایی موارد مشکوک خبر آن در اسرع وقت از طریق دانشگاه اطلاع رسانی می‌شود.

او با بیان اینکه، پیش از این نیز شش نوع ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و بدون نگرانی پشت سر گذاشته شده است ادامه داد: نوپدید بودن این ویروس و داشتن رفتاری غیر قابل پیش بینی و سرایت بالای آن موجب نگرانی شده است.

شیرانی گفت: در عین حال این ویروس قدرت کشندگی پایین تری نسبت به سایر ویروس‌ها دارد و حساسیت موضوع به دلیل سرایت بالا و حفظ قدرت بیماری زایی آن تا ۹ ساعت پس از انتقال به سطوح و اشیا است.

او از انجام نمونه گیری از چند مورد محدود از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان خبر داد و افزود: این بیماران علایم بالینی و احتمال قوی برای ابتلا به ویروس نداشتند و این نمونه گیری‌ها برای آشنایی بیشتر پرسنل با پروتکل نحوه نمونه گیری و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع و کسب اطمینان از پاک بودن منطقه و عدم ورود ویروس به استان انجام شد.

شیرانی با ابراز گلایه مندی نسبت به پخش شایعات و اخبار نگران کننده از سوی برخی از ارباب جراید در فضا‌های مجازی اضافه کرد: بدون شک انتشار اخبار نگران کننده و نادرست کمکی به کنترل و مدیریت این شرایط نخواهد کرد.

او ادامه داد: مردم باید بدانند در۸۰ درصد موارد افراد مبتلا با خفیف‌ترین علایم بیماری بهبود می‌یابند و تنها ۲۰ درصد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی دچار علایم شدید می‌شود و از این میزان چهار درصد نیازمند بستری هستند و نیمی از افراد بستری به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه‌ای احتمال مرگشان وجود دارد.

شیرانی گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر بستری افراد زیر ۹ سال در سطح دنیا دریافت نشده است.

او افزود: هر سرماخوردگی و بیماری تنفسی حتماً ویروسی نیست و هر بیماری ویروسی ناشی از کرونا حتماً در اثر ابتلا به کرونا ویروس جدید نیست لذا کلیه نکات بهداشتی توصیه شده برای سایر بیماری‌های ویروسی برای پیشگیری و کنترل این بیماری به افراد توصیه می‌شود.

شیرانی با بیان اینکه بیماری از طریق قطرات حاوی ترشحات مخاطی افراد آلوده قابل انتشار است اضافه کرد: تماس با سطوح آلوده و زدن دست آلوده به چشم، دهان و بینی شایع‌ترین راه انتقال این بیماری به شمار می‌رود.

او در ادامه، استراحت کافی، خوردن مواد مغذی و ویتامین‌ها را بهترین راه برای بهبود افراد دارای علایم بیماری برشمرد و گفت: از این افراد خواسته می‌شود تا حد امکان از حضور در اماکن تجمعی خودداری و در صورت لزوم برای حضور از ماسک استفاده و فاصله خود را با دیگران رعایت و هنگام سرفه و عطسه از دستمال کاغذی استفاده و پس از آن دستمال آلوده را در سطل زباله درب دار بیندازند و همچنین از لمس سطح عمومی خودداری و مکرر دست‌های خود را با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده شست و شو نمایند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.