مسجدی: حمله ایران به پایگاه آمریکایی نقض حاکمیت عراق نبود

سفیر ایران گفت: ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق به بغداد مربوط است و اگر کرد‌ها و اهل سنت به خروج نیرو‌های آمریکایی رای دهند، ما خوشحال‌تر می‌شویم.

مسجدی: حمله ایران به پایگاه آمریکایی نقض حاکمیت عراق نبودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد در مصاحبه تلویزیونی با اشاره به روابط حسنه و محترمانه میان مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق و رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، درباره نخستین دقایق پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس در سفارت ایران، رویکرد تهران در قبال اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر عراق، تروریسم دولتی، حمایت ایران از کاهش تنش با کشور‌های عربستان و امارات و مسئله عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از منطقه صحبت کرد.

او در مصاحبه اختصاصی شب گذشته با شبکه «الفرات» عراق، گفت که آیت‌الله سیستانی از احترام بالایی در ایران برخوردار است و دیدگاه‌های ایشان برای رهبران ایران قابل احترام است و کاملا منطبق است و من درباره مسأله عراق، هیچ اختلافی درباره امور عراق میان دو طرف نمی‌بینم.

مسجدی عنوان کرد: دیدگاه‌های آقای سیستانی، همچنان در ایران قابل احترام است و این چیزی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بر آن تاکید دارد. برخی اختلافات ساده میان مراجع دینی وجود دارد، اما درباره عراق، هیچ اختلاف نظری نمی‌بینم.

مسجدی  افزود: رابطه میان آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خامنه‌ای کاملا برپایه احترام کامل است و دیدگاه آقای سیستانی در عراق پیاده می‌شود.

سفیر ایران در بغداد در ادامه درباره لحظات اولیه پس از ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، توضیح داد: پس از ترور سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، فورا، یکی از معاونانم را مسئول پیگیری این اتفاق کردم. من ۴۰ دقیقه بعد از حادثه، خبر به گوشم رسید. معاونم به محل حادثه رسید و شهادت فرماندهان را تایید کرد و سپس از داخل ایران، این خبر اعلام شد.

او تاکید کرد: از ترور سردار سلیمانی بسیار متاثر شدم و انتظار داشتم که صهیونیست‌ها یا مزدوران آمریکا پشت این ترور باشند. انتظار نداشتم که این اقدام، تروریسم دولتی باشد و آمریکا آن را برعهده بگیرد. ترور سردار سلیمانی تاثیر زیادی بر منطقه داشت و ماهیت تروریستی دولت آمریکا را آشکار کرد و موجب نزدیکی هر چه بیشتر ایران و عراق شد.

ایرج مسجدی گفت: منازعه میان ایران و آمریکا سیاسی است، اما ترور سردار سلیمانی گزینه نظامی را نزدیک‌تر کرد. حمله ایران به پایگاه آمریکایی در عراق یک پاسخ برای دفاع از خود بود و قصد ما نقض حاکمیت عراق نبود بلکه پاسخ به تعرض و تعدی آمریکا در عراق بود.

سفیر ایران در بغداد توضیح داد: پایگاه‌های آمریکایی به هیچ‌کس در منطقه خدمت نمی‌کنند و ما تمایل داریم که مشکلات خود با سعودی را حل و فصل کنیم و از هر میانجیگری از جمله عراق استقبال می‌کنیم.

مسجدی با اشاره به اینکه اکنون، سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید نیروی قدس سپاه مسئول پرونده عراق در ایران است، گفت: ما از اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی عراق و مطالبات قانونی و اصلاحاتی آن‌ها حمایت می‌کنیم همانگونه که مرجعیت دینی این اعتراضات را تایید کرد. اما خرابکاری و تعرض به موسسات و هیات‌های دیپلماتیک همانند حمله به کنسولگری ایران در نجف و کربلا و سوزاندن آن‌ها را رد می‌کنیم. ما از این مساله ناراضی و ناراحت هستیم، اما از آن علیه ملت عراق استفاده نمی‌کنیم.

او  تصریح کرد: روابط ما با عراق، قدرتمند و راهبردی است. ما از شعار‌های ضد ایرانی ناراحت می‌شویم، زیرا ما خود را دوستان عراق می‌دانیم. اما به مطالبات مردمی احترام می‌گذاریم. از این شعار‌ها که برخی جوانان عراقی علیه ایران سر می‌دهند، نگران نمی‌شویم. برخی رسانه‌ها از این مسائل بهره‌برداری کردند، اما این امر بر روابط میان دو کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

سفیر ایران دربغداد درباره نزدیک بودن اعلام ترکیب کابینه جدید عراق به نخست‌وزیری «محمد توفیق علاوی» نیز گفت که تهران به هر دولتی در عراق روی کار آید، احترام می‌گذارد و هر نخست‌وزیری که در این کشور بر اساس قانون اساسی، به قدرت برسد، از حمایت ایران برخوردار خواهد بود.

واین دیپلمات کشورمان  افزود: علاوی مسئول این مهم شده و این فرصت فراروی آن قرار دارد. ما امیدواریم که دولت بر اساس خواسته مردم و قانون عراق، تشکیل شود.

 مسجدی درباره تصمیم پارلمان عراق درباره عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از این کشور گفت: عقب‌نشینی آمریکا از منطقه، به نفع آمریکایی‌ها است. زیرا دخالت‌های آنها، باعث ایجاد تنش در منطقه شده و توصیه و نصیحت ما به کرد‌ها و اهل سنت این است که به موضع ایران و درستی آن، اعتماد کنند، زیرا این موضع به سود عراق است. سرنوشت عراق را ملت آن رقم می‌زنند و ما خواسته‌های خود را به کسی دیکته نمی‌کنیم.

او افزود: باقی‌ماندن نیرو‌های آمریکایی، به خود عراقی‌ها مربوط است و اگر کرد‌ها و اهل سنت به خروج نیرو‌های آمریکایی رای بدهند، ما خوشحال‌تر می‌شویم، زیرا به نفع عراق است.

دیپلمات کشورمان تاکید کرد: ما درباره عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی، مطالبات خود را بر کسی دیکته نمی‌کنیم و ایران به دنبال مشکل با کشور‌های منطقه نیست و خواستار کاهش تنش با عربستان و امارات است و سفر اخیر امیر قطر به تهران نتایج مثبت و سازنده‌ای داشت و ما به دولت‌ها و ملت‌های منطقه به ویژه مردم عراق، احترام می‌گذاریم.

سفیر ایران در بغداد در پایان تایید کرد که برخی سیاستمداران تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا هستند، اما گفت که شمار این افراد کم است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار