کارشناس مذهبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هنوز کسی نتوانسته بالاتر از سطح علمی امام باقر (ع) را به دست بیاورد

حجت الاسلام و المسلمین موسویان گفت: امام باقر (ع) صاحب بالاترین جایگاه علمی بود و کسی نتوانسته این مقام را به دست بیاورد.

هنوز کسی نتوانسته بالاتر از سطح علمی امام باقر (ع) را به دست بیاوردحجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه امام باقر (ع) نزد مسیحیان، یهودیان و کسانی که در گذشته اهل علم بودند، صاحب بالاترین جایگاه بود،گفت:  هنوز کسی نتوانسته بالاتر از سطح علمی امام باقر (ع) را به دست بیاورد و از آن خود کند.

وی افزود:امام محمدباقر (ع) در تمام حوزه‌های علمی و  رشته‌های فقهی شهرت  و نقش مهمی در گسترش نهضت علمی در سطح جهان داشت. امام صادق (ع) پیرو تلاش‌های امام باقر (ع) توانست دین اسلام را گسترش دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان ادامه داد: امام باقر (ع) محبوبیت خاصی میان اهل سنت داشت و آن‌ها نیز از ایشان به عنوان رئیس و صاحب علم یاد می‌کردند.

وی با بیان اینکه علمای اهل سنت در همه محافل و مجالس علمی امام باقر (ع) شرکت می‌کردند،ادامه داد: امام باقر (ع) شاگردان زیادی از اهل سنت تربیت کرد و از برکت وجودی ایشان ۴۶۲ عالم و نخبه در نهضت علمی پرورش یافتند که فقیه‌ترین آنها نزد عالمان امامیه صدر اسلام شش تن با عناوین زراره بن اعین، معروف بن خربوذ المکی، ابو بصیر الاسدی، فضیل بن یسار، محمد بن مسلم الطائفی و برید بن معاویة العجلی بودند . همه آن‌ها از اصحاب و یاران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بودند.

گزیده ای از کرامات و معجزات امام باقر (ع)

این کارشناس مذهبی  تصریح کرد: امام محمد باقر (ع) مانند معصومان دیگر صاحب اعجاز و کرامات زیادی بود و می توانیم به گوشه ای از کرامات امام محمد باقر (ع) اشاره کنیم؛ امام (ع)  بر تخت نشستن بنی عباس را برای منصور دوانیقی پیشگویی کرد و آنقدر او شگفت زده شده بودکه ناباورانه پرسید: «مدت حکومت ما بیشتر است یا بنی امیه؟» که امام (ع) در پاسخ فرمودند: «مدت حکومت بنی عباس بیشتر است» که این موضوع به حقیقت پیوست.

وی با اشاره به دیگر معجزه امام محمد باقر (ع)  گفت:در مجلسی از ایشان خواستند مانند انبیا مرده ای را زنده و کور مادر زادی را  برای اثبات وجود مبارکشان شفا دهد که امام نیز نابینای حاضر در مجلس را برای اثبات اعجاز معصومان الهی شفا داد.

تشریح نهضت علمی و حوزه های علمی امام محمد باقر (ع) 

حجت الاسلام و المسلمین موسویان گفت: امام باقر (ع) جایگاه خاصی در مکتب علمی و حوزه های علمی داشت و از ایشان آثار زیادی به یادگار مانده است، در علم تفسیر زبانزد علما بود. امام (ع) معتقد بود تفسیر و بیان اصول و مبانی دین مبین اسلام و تفسیر قرآن کریم  بدون  کلام اهل بیت (ع) میسر نیست و در حقیقت تفسیر قرآن کریم در محضر اهل بیت (ع) است.در حوزه کلام و حدیث نیز همه احادیث و کلام امام باقر (ع) برگرفته از کلام و احادیث پیامبر اسلام (ع) بود. امام باقر (ع) فرمودند: «منشا معرفت مومنان از منابع روایی و احادیث اهل بیت (ع) است».

او افزود: یکی از مهم‌ترین آثار و برکات امام باقر (ع) که در مکتب علمی بر جای مانده است مناظرات ایشان با ادیان دیگر به خصوص با سران فرقه‌های تازه تاسیس آن زمان بود که از جمله آنها می توان به  نافع بن ازرق، حروری، قتاده، طاووس یمانی، عبدالله معمر لیثی، حسن بصری، سالم اشاره کرد. 

امام باقر (ع) از کربلا تا امامت و گسترش نهضت علمی 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امام باقر (ع) در مکتب پدر گرامی شان امام سجاد (ع) علم را آموختند و شاگردی ایشان را کردند. مهم‌ترین نقش امام باقر (ع) در واقعه عاشورا و در ۵ سالگی،  وقایع نگاری بود،  تاریخ امروز ما مدیون منابعی است که امام باقر (ع) برای ما به یادگار گذاشته است.ایشان در مدت ۳۴ سال امامت امام سجاد (ع) نقش بزرگی در گسترش نهضت علمی و جهانی داشتند و بهترین عالمان و نخبگان را در این مکتب بزرگ تربیت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان گفت:عمر بن عبدالعزیز بن مروان هشتمین خلیفه اموی و حاکم زمان امامت امام محمد باقر (ع) بود و به دلیل اینکه نزد مردم آن زمان محبوبیت داشته باشد به امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) سخت نگرفت آنها که در حصر حاکمان زمان امامت خود نبودند،توانستند آزادانه به تبلیغ و گسترش  و تبیین دین اسلام  و تربیت نخبگان زیادی بپردازند و در گسترش مکتب و نهضت علمی و مکتب شیعه نقش مهمی داشتند و بیشتر منابع علمی و شیعیان در این دوران بر جای مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
السلام علیک یا باقر آل محمدص
آخرین اخبار