تغییر ۶۱ درصدی ترکیب نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی

با اعلام آرای مردمی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد ترکیب نمایندگان خراسان رضوی دچار تغییرات اساسی شده است و مردم انتظارات بیشتری از نمایندگان خود دارند.

تغییر ۶۱ درصدی  ترکیب نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جمعه ۲ اسفند در سراسر کشور برگزار شد. در این انتخابات مردم استان خراسان رضوی در ۱۲ حوزه انتخابیه پای صندوق‌های رای رفتند و ۱۸ نماینده خود را برای حضور در بهارستان انتخاب کردند. با اعلام نتایج این دوره، هفت نماینده فعلی استان در مجلس (چهار نماینده مشهد، نماینده تربت جام، نماینده فریمان و یک نماینده نیشابور) با رای مردم ابقا شدند، اما ۱۱ نماینده جدید جایگزین نمایندگان سابق شدند.
 
در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به تغییرات فهرست نمایندگان استان که طی چهار دوره اخیر انتخابات مجلس ایجاد شده است. در انتخابات دوم اسفند ۹۸، از مجموع ۱۸ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی، هفت نفر توانستند بار دیگر رای مردم را جلب کنند و بر این اساس، تغییر ۶۱.۱ درصدی در نمایندگان مجلس یازدهم در مقایسه با مجلس دهم به وجود آمد. به جز «محمد دهقانی نقندر» نماینده حوزه انتخابیه چناران و بینالود که به دلیل عضویت در شورای نگهبان از نامزدی مجدد برای انتخابات مجلس انصراف داد، «رضا شیران خراسانی» نماینده مشهد و کلات نیز در انتخابات دوره یازدهم مجلس ثبت نام نکرد. همچنین «بهروز بنیادی» نماینده حوزه انتخابیه کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ نیز ترجیح داد از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات شرکت کند. البته در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی استان برای شورای نگهبان احراز نشد یا رد صلاحیت شدند و امکان حضور در رقابت انتخاباتی با دیگر رقبا را پیدا نکردند.
 
 

۲ حوزه انتخابیه بدون تغییر

 
اما حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد و باخرز، با تغییری نسبت به دوره دهم مجلس مواجه نبود و نماینده دوره دهم توانست جواز حضور در دوره یازدهم را نیز کسب کند. «جلیل رحیمی جهان آبادی» در این دوره توانست حدود ۵۴.۵ درصد آرای ماخوذه در این حوزه انتخابیه را به خود اختصاص دهد. در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس و بخش‌های احمد آباد و رضویه نیز «سید احسان قاضی زاده هاشمی» نماینده دوره گذشته این حوزه انتخابیه در مجلس، با کسب حدود ۴۸.۵ درصد آرای ماخوذه این حوزه انتخابیه، بار دیگر راهی بهارستان شد.
 


یک تغییر در مشهد، یک تغییر در نیشابور

 
در حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیز «نصرا... پژمانفر»، «محمدحسین حسین زاده بحرینی»، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «جواد کریمی قدوسی» چهار نماینده فعلی این حوزه انتخابیه به همراه «فاطمه رحمانی» در لیست ائتلاف جبهه اصولگرایان قرار گرفتند و در نهایت توانستند جواز حضور در مجلس را برای دوره آینده نیز به دست آورند، اما در میان این افراد، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «جواد کریمی قدوسی» سابقه بیشتری در نمایندگی مردم دارند و در دوره‌های هشتم، نهم و دهم نیز نماینده مردم حوزه انتخابیه مشهد و کلات بوده اند و حالا چهارمین دوره متوالی حضور در مجلس را تجربه خواهند کرد. «نصرا... پژمانفر» و «محمدحسین حسین زاده بحرینی» نیز برای سومین دوره متوالی است که به مجلس راه می‌یابند. «فاطمه رحمانی» نیز برای نخستین بار است که در مجلس حضور می‌یابد. در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه نیز «هاجر چنارانی» به عنوان نماینده فعلی این حوزه انتخابیه، توانست در دوره یازدهم نیز به بهارستان راه یابد، اما «احسان ارکانی» به عنوان نماینده دوم جایگزین «حمید گرمابی» شد تا این حوزه انتخابیه نیز یک تغییر داشته باشد.
 


تغییر نمایندگان ۸ حوزه انتخابیه

 
اما در هشت حوزه انتخابیه دیگر استان، نمایندگان منتخب مردم افراد جدیدی هستند که باعث تغییراتی اساسی در فهرست نمایندگان خراسان شدند. در حوزه انتخابیه تربت حیدریه، مه ولات و زاوه «محسن زنگنه» توانست با کسب حدود ۴۰.۲ درصد از آرای ماخوذه راهی مجلس شود. در حوزه انتخابیه چناران و بینالود نیز «حسین عباس زاده امامی» با کسب ۲۴.۹ درصد از آرای ماخوذه منتخب مردم شد. در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار هم حجت الاسلام والمسلمین «اکبر احمدپور» با کسب ۶۲.۹ درصد از آرای صحیح مردم، منتخب این حوزه انتخابیه شد. حوزه انتخابیه درگز نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی است که با تغییر همراه بود و «حسن رزمیان مقدم» توانست با کسب ۲۶.۶ درصد از آرای ماخوذه، پیروزشود. در حوزه انتخابیه سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن نیز هیچ یک از نمایندگان دوره دهم نتوانستند بار دیگر راهی بهارستان شوند و «علی اصغر عنابستانی» با کسب ۴۳.۷ درصد و «بهروز محبی نجم آبادی» با کسب ۳۶.۹ درصد آرای صحیح این حوزه راهی بهارستان شدند. در حوزه انتخابیه قوچان و فاروج هم «علی آذری» با کسب ۴۵.۹ درصد از آرای صحیح نماینده مردم این حوزه شد. در حوزه انتخابیه کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ نیز حجت الاسلام «جواد نیک بین» با کسب ۲۱.۹ درصد از آرای مردم، به مجلس راه یافت. در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان نیز «محمد صفایی دلویی» با کسب ۴۲.۶ درصد آرای ماخوذه در این حوزه انتخابیه، راهی بهارستان شد.
 
 

تغییر آرایش سیاسی مجلس یازدهم

 
اما نکته قابل توجه دیگر درباره نتایج انتخابات دوم اسفند، تغییر آرایش سیاسی نمایندگان استان است. در دوره دهم مجلس شورای اسلامی از ۱۸ نماینده استان، هشت نفر از جریان اصولگرا، پنج نفر از جریان اصلاح طلب، دو نفر از جریان اعتدالگرا و سه نفر نیز مستقل بودند، اما در انتخابات دوم اسفند در جمع منتخبان مجلس یازدهم ۱۷ نفر از جریان اصولگرا و یک منتخب از جریان اصلاح طلب است که این موضوع از برتری قاطع نمایندگان جریان اصولگرایی در انتخابات حکایت دارد.
 
روزنامه خراسان
 
انتهای پیام//ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار