توصیه کارشناسان کشاورزی برای کاشت نهال

کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در آستانه فصل کاشت نهال نکات و توصیه‌هایی را برای کشاورزان اعلام کردند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عصمتی پور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان انتخاب گونه‌ی باغی مناسب را از موارد مهم کاشت نهال دانست و گفت: قبل از احداث هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب مشورت‌های لازم را انجام داد.

او با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال از پاییز آغاز می‌شود و تا اسفند و فروردین هم ادامه دارد افزود: باغداران باید در انتخاب نهال دقت لازم را داشته باشند و از نهال‌های دارای شناسه استفاده کنند.

 عصمتی پور  با بیان اینکه روی شناسه نهال اطلاعاتی مانند نوع، رقم و باغستان تولید نهال درج شده است گفت:چنانچه درآینده مشخص شود نهال رقم ذکر شده را ندارد با توجه به شناسه می توان پیگیری‌های لازم را انجام داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه علاوه بر شناسه دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری ازهر نوع آفت باشد گفت: باغداران می‌توانند هنگام خرید نهال گواهی بهداشت و قرنطینه را از فروشنده درخواست کنند.

عصمتی پور با اشاره به اینکه محل‌های خاصی برای عرضه نهال در هر شهرستان با نظارت باغبانی و حفظ نباتات و نظام مهندسی و وجود دارد افزود: بهتر است باغداران نسبت به تهیه نهال از محل‌هایی که تحت نظارت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هاست، اقدام کنند.

او با بیان اینکه ارتفاع نهال و سلامت تنه و ریشه هم مهم است، افزود: باغداران از خرید نهال‌های آلوده به آفات خودداری کنند، زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می‌تواند خطری جدی برای کل باغ باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کلینیک‌های گیاه پزشکی هم در سطح شهرستان وجود دارد گفت: اگر باغداری بدون مشورت نهالی را خریده باشد می‌تواند قبل از کاشت به این کلنیک‌ها مراجعه کند تا نهال قبل از کاشت مورد بازدید و کنترل قرار گیرد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار