استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید افزایش محصولات کشاورزی

مشاور مرکز ملی مطالعات کشاورزی اتاق ایران گفت: با استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید می‌توان عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح را افزایش و بهره وری آب را فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابوالقاسم حسن پور مشاور مرکز ملی مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران در نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس گفت: ۶۲ کشور با محدودیت‌های آب و زمین روبرو هستند که از این تعداد ۲۲ کشور دارای محدودیت آب و ۲۲ کشور دارای محدودیت زمین است و این درحالی است که کشور ایران و اسپانیا دارای هر دو محدودیت زمین و آب هستند و شرایط مشابهی دارند.

او، بیان کرد: با مطالعات انجام شده در سال ۹۳ از محل ضایعات کشاورزی کشور ۹ میلیارد متر مکعب آب را از دست دادیم.

حسن پور با شاره به اینکه کشور در رابطه با تامین علوفه حشبی مشکل ندارد، تصریح کرد: ۱۱ میلیون ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود که باید از تولید ذرت دانه‌ای در کشور به خاطر محدودیت آب دوری کرده و ذرت دانه را وارد کنیم.

مشاور مرکز ملی مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه ۲۲ درصد مصرف آب توسط ذرت و یونجه مصرف می‌شود، افزود: برنامه‌های عملیاتی برای جایگزین یونجه در کشور داریم و در صدد هستیم چغندر علوفه‌ای را با عملکرد ۲۰۰ تن در هکتار و خسیل که می‌شود به عنوان کشت پاییزه در دستور کار قرار داد، زیرا مصرف آب در ذرت و بونجه بسیار بالا است.

او، اضافه کرد: واردات خوراک دام در حدود ۱۳ میلیون تن یعنی معادل ۴ میلیارد دلار است که باید روش و نوع تغذیه را در دام سبک و سنگین، طیور، تغییر داد.

حسن پور با اشاره به تفاهم نامه سند بهره وری آب کشاورزی بین اتاق ایران و وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی از تنوع زیادی برخوردار هستند تلاش شده بهره وری اقتصادی را نیز در این طرح تفاهم نامه سند افزایش بهره وری آب کشاورزی مد نظر قرار دهیم.

فرامک عزیز کریمی مدیر کل دفتر امور غلات و محصولا اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: ۱۴ میلیون تن محصولات دامی در کشور نیاز به ۵۲ میلیون تن علوفه دارد که ۳۵ درصد آن در کشور تامین می‌شود و مابقی به صورت واردات است.

او، بیان کرد: سطح باغات کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار در حال باروری و ۲ میلیون هکتار آن ثمرده است و ۲۸ و نیم میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند.

کریمی تاکید کرد: انتظار می‌رود با اجرای آبیاری نوین و برنامه ریزی آبیاری ۳۰ درصد از مصرف آب باغات کشور کاهش یابد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.