یونسیان گفت: تمام افراد باید قبل از مصرف ماسک‌ها اطلاعات کافی درباره آن‌ها را کسب کنند.

تمام ماسک ها محافظ کننده مناسب در برابر بیماری نیستندمسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد ماسک ها اظهار کرد: اخیرا به دلیل اخبار‌های اشتباه در مورد مصرف ماسک باید توضیحاتی در این باره  گفته شود.  در این روزها تمام افراد تصور بر این دارند که  از ماسک فیلتردار باید استفاده شود. البته  بهتر است قبل از اقدام به خرید و استفاده  از هر نوع ماسک فیلتردار اطلاعات کافی درباره آن کسب کنیم.

۲ نکنه مهم درباره ماسک 

او در ادامه افزود: ۲ نکته مهم  برای ماسک ها  وجود دارد. بعضی از ماسک‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند معمولا  فیلتردار هستند. زیرا تمام   ماسک‌ها به نوعی فیلتر دارند یعنی اصولا تمام پوشش آن از فیلتر تشکیل شده است  و لایه‌ای که بر حفره یا دهانمان قرار می‌گیرد  خود مانند فیلتر عمل می‌کند.

ماسک های فیلتردار

یونسیان بیان کرد: تصور مردم از فیلتر بسیار اشتباه است ،  در واقع آن تنها دریچه یکسو کننده هوا است. افراد می توانند  برای محافظت از خود هنگام دم هوا را عبور داده  و موقع بازدم دریچه باز شده تا هوای آلودگی سریعا خارج شود. اگر این دریچه به خوبی عمل نکند ممکن است محافظت هم اتفاق نیفتد. البته ما بر روی خیلی از ماسک‌ها تحقیقاتی انجام داده ایم که بعضی از آن‌ها کاملا بر روی دهان فیلد نمی‌شدند.


بیشتر بخوانید:تحویل محموله ماسک و محلول ضدعفونی برای توزیع در قم


او درباره ضرورت مصرف ماسک برای افراد بیمار تصریح کرد: نکته دومی که باید به آن توجه شود آن است که ماسک‌های یک سو کننده هنگام بازدم عمل کرده  و تنها  برای محافظت از افراد معمولی مناسب است، اما  نباید ازاین ماسک‌های دریچه‌ای یک سو کننده برای بیماران مبتلا به هر نوع بیماری عفونتی ریوی به کار برد.

محافظ کننده فیلتردار

ماسک صورت باید به درستی  زده ،  مرتب عوض و به گونه‌ای مناسب برداشته شده  و با روش امنی دور ریخته شود و بسیاری از انواع کاغذی این ماسک‌ها فیلتر مناسبی برای جلوگیری از ذرات مسری موجود در هوا را ندارند. اگر این ماسک‌ها به صورت مناسب زده نشود و گشاد باشند به این  معنی است که باکتری به راحتی می‌تواند به دهان و بینی فرد وارد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار