خرم رود در آستانه طغیان

رودخانه خرم آباد که به خرم رود مشهور است پایان سال گذشته و طی دو مرحله در ابتدای سالجاری طغیان کرد و اکنون نیز با ورود سامانه بارشی قوی در آستانه سرریز شدن قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این رودآب‌های بالا دست رودخانه‌های پرحجم شهرستان سلسله و مناطقی از جمله سرمرغ، سراب، رباط، گردنه ایواندر و ریمله را در خود پذیرا می‌شود و از طرفی با وقوع بارش‌های سیل آسا و مستمر حجم دبی سیلابی آن به شدت افزایش می‌یابد که یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر عدم اجرای طرح‌های لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ای استاندارد است.

چندین پل بر روی خرم رود واقع شده اند که برخی همچون جهادگران به دلیل اینکه ارتفاع نسبتا کمی دارند از نخستین ساعات صبح امروز زیر آب رفته و تردد در این منطقه ممنوع شده است.

ناتوانی خرم رود با ظرفیت عبوری حدود ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه در عبور دادن آب‌های ناشی از بارش‌ها در منطقه ساحلی علوی به اوج خود می‌رسد جایی که ارتفاع دیواره ساحلی زیاد نیست و البته به دلیل توپوگرافی منطقه، منازل ساختمانی و واحد‌های تجاری نیز در ارتفاع پایین احداث شده اند و همین امر در بسیاری از بارش‌ها موجب سرریز شدن خرم رود در این منطقه و بازگشت آب به اماکن مردم می‌شود.

در حال حاضر خرم رود در آستانه طغیان قرار دارد که به نظر می‌رسد با تداوم بارش‌ها و ادامه همین روند این اتفاق رخ می‌دهد به نحوی که شرکت آب منطقه‌ای لرستان دبی سیلابی این رودخانه را ۳۰۰ تا ۵۴۰ مترمکعب ثانیه پیش بینی کرده است.

اکنون تیم‌های شهرداری و هلال احمر در منطقه وجود دارند و اقداماتی از جمله ایجاد دیواره‌های بتونی در مناطق مسکونی به ویژه ساحلی علوی، قراردادن گونی‌های شن و ماسه، نصب ورقه‌های فلزی ایرانیت با ارتفاع بیش از یک متر در ورودی منازل و انسداد ورودی پارکینگ‌ها با گونی‌های ماسه و پلاستیک‌های چند لایه انجام شده که هرچند اگر صبر خرم رود تمام شده و طغیان کند این اقدامات نه چندان ایمن چاره کار نخواهدبود.

به گفته هواشناسی موج بارشی نخست با میانگین ۱۷۰ میلیمتر از عصر دیروز دوشنبه آغاز شده، تا ظهر امروز متوقف می‌شود و موج دوم نیز از غروب امروز آغاز خواهدشد.

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: در صورت استمرار بارش‌ها تا عصر امروز و با توجه به آب شدن برف‌های بالادست خرم رود و کرگانه احتمال طغیان این رودخانه‌ها وجود دارد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار