بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز

بازار قدیمی سنندج که قدمت آن به اواخر دوره صفویه می‌رسد با برخورداری از بافت معماری زیبا و انواع کالا‌های با کیفیت و سوغات متنوع یکی از مقاصد مناسب برای گردشگران ومسافران به استان کردستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شهر‌های تاریخی کشورمان بازار‌های سنتی دارند که بدون دیدن آن‌ها سفر به آن شهر کامل نمی‌شود. این بازار‌های سنتی که یادگاری از تاریخ و معماری باشکوه گذشته هستند، هنوز هم به عنوان مراکزی برای خرید و داد و ستد فعال هستند.

استان کردستان نیزبه عنوان یکی از پر گردشگرترین استان‌های غرب ایران، آثار تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است و از آن جا که این شهر پر قدمت است، شاهکار‌های تاریخی زیادی هم دارد.

ید الله ذی نوری کارشناس اداراه کل میراث فرهنگی کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، می گوید:یکی از اماکن تاریخی و گردشگر پذیراین استان، بازار‌های قدیمی آن است که هر ساله مسافران وگردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن این آثار تاریخی به این دیار سفرمی کنند.

بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز

او می افزاید: بازارسنندج جز بازار‌های تاریخی و از معروف‌ترین و مشهورترین بازار‌های استان کردستان است که بخش‌های مختلفی را در برمی گیرد. ودر آن انواع بازار‌ها و مراکز خرید قدیمی و جدید در همسایگی یکدیگر قرار دارند.

ذی نوری می گوید:این بازار در مرکز شهر قرار دارد وبراساس اطلاعات موجود قدمت آن به اواخر دوره صفویه می‌رسدو زمان ساخت آن را به زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ نسبت می‌دهند. طراحی بازار سنندج در نمای کلی، مستطیل وار است و دارای طاق‌هایی ضربی به عنوان سقف و بالا پوش مغازه ها. اما با توسعه شهر و ساخت راه‌های درون شهری اکنون به دو بخش جدا از هم با نام‌های "آصف" و "سنندجی" تقسیم شده است.

کارشناس اداراه کل میراث فرهنگی کردستان می گوید:سقف راسته بازار قدیمی به صورت طاق و تویزه و طاق و گنبد و سقف حجره‌ها نیز به صورت طاق و تویزه ساخته شده است وجالب است بدانید طرح و الگوی کلی ساخت این بازار برگرفته از معماری بکار رفته در پیرامون نقش جهان اصفهان است.

اگر چه از آن دوران زمان زیادی گذشته است، اما هنوز هم اگر به این بازار بروید می‌توانید شکوه و جلال زیادی که در گذشته داشته است را حس کنید.

بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز
این بازار سنتی اغلب راسته‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به فروش یک محصول اختصاص دارند همچنان که در این راسته‌ها قدم می‌زنید اگر سرتان را بالا بگیرید سقف‌های ضربی را می‌بینید که دریچه‌های کوچک آن‌ها نور را از آسمان به بازار می‌رساند و در میان آن هیاهو و تکاپو روزمرگی‌ها را از یاد خواهید برد.

بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز
در بازار سنندج می‌توانید سرا‌های مختلفی را ببینید که فرصت خوبی را برای خرید انواع وسایل و سوغاتی‌ها برای شما فراهم می‌کند.


در این بازار انواع پارچه‌های رنگین، گیوه‌های سیاه و سفید، انواع گیاهان سنتی و دارویی، گلیم، فرش، زیورآلات و همین طور انواع سوغاتی‌ها را می‌توان یافت.

بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز
یکی از ویژگی‌های خوب بازار سنندج این است که علاوه بر فرصتی که برای خرید از بازار‌های آن دارید، می‌توانید از بنا‌های تاریخی بازار و زیبایی‌های آن نیز دیدن کنید.


بازدید از بازار تاریخی سنندج حس نوستالژیک خاصی دارد و علاوه بر آن فروشندگانی خوش برخورد و با انصاف کالا‌هایی مرغوب را به مشتریان عرضه می‌کنند.

بازار تاریخی سنندج؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز
با وجود تغیراتی که در بازار ایجاد شده وهمچنین افزایش مراکز خرید، این بازار همچنان موقعیت وارزش خود را چه از نظر بافت تاریخی و چه از لحاظ تجاری حفظ کرده است و علاوه بر اینکه یکی از مراکز اصلی خرید مردم است هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

برای دسترسی به بازار سنندج باید به خیابان فردوسی بروید و به محض رسیدن به آن سردر بزرگ بازار و ورودی‌های آن را خواهید دید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.