مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت عمومی جامعه مردم ماهی قرمز را از مراکز با پروانه بهداشتی دامپزشکی خریداری کنند.

 اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  گفت : سازمان دامپزشکی کشور در طول سال به خصوص ماه‌های پایانی برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر ماهیان زینتی را برعهده دارد.

او افزود: ماهی قرمز جز کم‌خطرترین حیوانات خانگی در انتقال و انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود ولی در عین حال گروه‌های خاصی که دارای سیستم ایمنی پایین هستند و افراد مسن و کودکان از تماس مستقیم دست‌ها با ماهی قرمز باید خودداری کنند.

اصغرزاده اظهار کرد: ضمن اینکه برای تعویض آب تنگ باید از دستکش استفاده شود اگر دست افراد به‌خصوص گروه‌های خاص با آب تنگ برخورد کرد حتما کاملا دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند.

  مدیر کل دامپزشکی استان در ارتباط با نحوه خرید ماهی سالم گفت: به سلامت ظاهری ماهی نیز در هنگام خرید دقت شود ماهی سالم ‌باید دارای تحرک مناسبی بوده و به حالت یک پهلو در آب غوطه‌ور نبوده و بخشی از بدنش بر آمده نباشد.

اصغرزاده یادآور شد: چشم‌های ماهی بیرون زده و یا  فرو رفته نباشد و بر روی بدن ماهی‌ لکه‌های سفید رنگ مشاهده نشود.

او ادامه داد: ماهی قرمز را نباید در رودخانه‌ها و سدها رها کنیم زیرا باعث خوردن تخم و لاورهای ماهیان دیگر به خصوص ماهیان بومی می‌شود و به تبع آن باعث کاهش جمعیت این ماهیان شده و به محیط زیست آسیب می‌رساند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: از طرف دیگر غذای عمده این ماهی گیاه است و در صورت رهاسازی‌ در زیستگاه غیرطبیعی آن، ماهی طلایی با تغذیه از گیاهان باعث کاهش و از بین رفتن گیاهان آبزی‌شده و این امر موجب کاهش پناهگاه لاروها، ماهیان کوچک و همچنین کاهش جمعیت بی‌مهرگان مورد تغذیه دیگر ماهیان می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده عدم رعایت بهداشت توسط ماهی‌فروشان مراتب را به دامپزشکی اعلام کنند و قبل از خرید به پروانه بهداشتی فروشنده توجه کنند.

انتهای پیام / ط ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار