قنوات نبض اقتصادی روستاهای استان خراسان جنوبی است

قنوات در خراسان جوبی نبض اقتصادی روستاها است و خشکیدن آنها اثرات مخربی در روستاها دارد که با مهارکردن روان آبها و اجرای طرح‌های آبخیزداری در راستای کاهش مهاجرت می‌توان قدم‌هایی برداشت.

قنوات نبض اقتصادی روستاهای استان خراسان جنوبی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، افضلی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی گفت : خشکسالی‌های ۲۰ سال اخیر رمق کشاورزی در خراسان جنوبی را از بین برده است.

او افزود: عدم توسعه روش‌های آبیاری نوین در مزارع، عدم لایروبی و مرمت قنوات و بی‌توجهی به مهار روان آب‌های ناشی از بارش سالیانه بر مهاجرت مردم از روستا‌های کویری به حاشیه شهر‌های استان و بعضا خارج استان تاثیر به‌سزایی داشته به‌شکلی که متاسفانه بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ شاهد مهاجرت ۷ هزار نفری از شهرستان نهبندان بوده‌ایم.

افضلی ادامه داد: قنوات در خراسان جنوبی نبض اقتصادی روستا‌ها بوده و کم آبی و خشکیدن آن‌ها اثرات مخربی بر روستا خواهد گذاشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی  با بیان اینکه در حوزه توسعه قنوات باید به ۳ موضوع توجه ویژه داشت اظهار کرد: در حوزه بالادست قنوات باید به مهار روان آب‌های ناشی از بارندگی سالیانه به منظور نشست در زمین و عدم تخریب قنوات پایین دست توجه ویژه داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت مهار آب‌های روان می‌توان در گذر زمان تراز آب زیرزمینی منطقه را افزایش داده و دبی قنوات را بهبود بخشید در این بخش احداث سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اهمیت ویژه‌ای دارد. احداث سد‌های تغذیه، بند‌های خاکی و سازه‌های گابیون از روش‌های مهار این روان آب‌ها بوده که از سالیان پیش در دستور کار ادارات منابع طبیعی قرار داشته است.

او افزود: در سال ۹۶ با ارائه لایحه بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تبصره ۴ ماده واحده لایحه جدولی گنجانده شد که به موجب آن دولت مجاز به برداشت تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای احداث سازه‌های آبخیزداری و آبخوان شد که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز اعتبار این بخش به ۱۵۰ میلیون یورو تغییر یافت.

افضلی بیان کرد: این اعتبار ویژه موجب نهضت ساخت سازه‌های آبخیزداری در کشور و حوزه انتخابیه بنده شد به طوری که مطالعات و پروژه‌های آبخیزداری منطقه افزایش چشمگیری یافت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چندین سازه مهم آبخیزداری نیز در این ۲ سال افتتاح شده و رضایت مردمی از ساخت این سازه‌ها خود دلیلی بر نقش مهم این بند‌ها در افزایش دبی قنوات است.

افضلی بیان کرد: افتتاح سازه روستای شورستان، افتتاح سد سیاهو، افتتاح سازه روستای پیوند و نمونه‌هایی از پروژه‌های انجام شده در این بخش است که بعضی از آن‌ها از چندین سال پیش آغاز شده و با گشایش اعتباری صورت گرفته، اتمام یافتند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: اعتبار بخش قنوات در قانون بودجه سال ۹۵ کشور تنها و تنها ۱۶ میلیارد تومان بوده است. استان خراسان جنوبی به تنهایی ۶ هزار قنات در خود داشته که اگر بودجه فوق را بر تعداد قنوات استان تقسیم کنیم به هر قنات فقط ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعتبار می‌رسد. حال با این بودجه آیا راه به جایی می‌رسد؟

افضلی با بیان اینکه تلاش‌ها در کمیسیون کشاورزی آغاز شد و در مدت ۳ سال اعتبار بخش قنوات کشور به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت افزود: سهم استان خراسان جنوبی نیز از اعتبارات کشوری این بخش افزایش چشمگیری داشته به طوری که هم اکنون بودجه استان در این بخش بیش از بودجه قنوات کشور در سال ۹۵ است.

وی تصریح کرد: قنوات بسیاری لایروبی، مرمت و احیا شده است که قنات روستای ماهیرود یکی از نمونه‌های بارز این امر است البته با توجه به قنوات زیاد در استان و حوزه انتخابیه قطعا با گشایش‌های صورت گرفته نیز شاهد کمبود شدید اعتبارات در این بخش هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اخذ اعتبار ویژه موضوع آبخیزداری نیز از دیگر پیگیری‌ها است در سال ۹۷ در نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته شد و امضای ۱۳۳ نفر از نمایندگان مردم را نیز جمع‌آوری شد خواستار اختصاص اعتبار ویژه برای این موضوع شدیم که با توجه به تحریم‌های موجود و انقباض بودجه‌ای در شرایط فعلی کشور با آن موافقت نشد لیکن تلاش‌ها از راه‌های دیگر برای تحقق اعتبار ویژه این موضوع ادامه دارد.

افضلی افزود: تصویب سهم ۸۵ درصدی دولت در مرمت قنوات کشور از دیگر قوانین مصوب در این دوره در جهت کمک به احیای قنوات کشور بوده و توسعه آبیاری نوین کم فشار و پرفشار که در این بخش نیز اعتبار ویژه از محل صندوق توسعه ملی همانند سازه‌‍‌های آبخیزداری در قانون ۹۷ مصوب شده و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه دارد.

او بیان کرد: محصولات کشاورزی با مصرف آب بالا در استان خراسان جنوبی باید در گلخانه‌ها پرورش یابند و در مزارع باید به محصولات با نیاز آبی کمتر توجه کرد. زیتون و خرما در شهرستان نهبندان، زعفران و عناب و زرشک در شهرستان سربیشه در زمره این محصولات بوده که باید با تحقیقات علمی بر روی این محصولات در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات گام برداشت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این موضوع واریته خرما از نقاط مختلف کشور به شهرستان نهبندان آورده شده و در حال آزمایش است همچنین زرشک نیز در نقاط مختلف سربیشه کشت شده و انجیر کوهی نیز از دیگر ظرفیت‌های شهرستان سربیشه است که تلاش‌ها برای کشت این درختان در مناطق کوهپایه‌ای انجام شده است.

افضلی گفت: انعقاد تفاهم نامه ۱۹۰ میلیارد تومانی جهت احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان در سال ۹۸ از مصادیق توجه ویژه به تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان است که امید است با پیگیری مستمر موضوعات مرتبط با بخش قنوات در آینده شاهد افزایش دبی قنوات و مهاجرت معکوس به روستا‌های دو شهرستان باشیم.

انتهای پیام /  ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.