دهکده لجستیک سوار بر واگن‌های راه آهن

قدیمی تر‌های شهر، راه آهن کرمانشاه را به یاد دارند طرحی که ۳۰ سال چشم انتظار اجرا ماند و سال ۹۶ به سرانجام رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ساخت پروژه بزرگ راه آهن کرمانشاه پس از سال‌ها رکود، شتاب گرفت و این راه نیمه تمام به پایان رسید و در سال ۹۶ اولین مسافران نوروزی عازم شهر مقدس مشهد شدند و رسما راه آهن کرمانشاه به بهره برداری رسید.

قدیمی تر‌های شهر، راه آهن کرمانشاه را به یاد دارند طرحی که ۳۰ سال چشم انتظار اجرا ماند و بالاخره به سر انجام رسید.

اکنون دو سال است که کرمانشاه به شبکه ریلی کشور پیوسته و حالا راه آهن جای خود را در شهر باز کرده است و مسافران زیادی را جا به جا می‌کند.

در ایام بازگشایی مرز خسروی حضور راه آهن کرمانشاه بیش از گذشته خودنمایی کرد و موجب شد کرمانشاه به مقصدی برای زوار اربعین تبدیل شود.

راه آهن کرمانشاه دهکده لجستیک را با خود می‌آورد/ تلاش‌های راه آهن پس از ۳۰ سال به ثمر می‌نشیند/ دهکده لجستیک سوار بر واگن‌های راه آهن/

ظرفیت‌های راه آهن کرمانشاه به همین جا ختم نمی‌شود، اتصال راه آهن به مرز خسروی برای تردد زوار عتبات عالیات و استفاده از ظرفیت حمل بار از برنامه‌هایی است که برای شکوفایی شبکه ریلی در استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

کرمانشاه با محوریت غرب کشور در بسیاری از تولیدات مقام نخست را در کشور دارد و با داشتن مرز مشترک با قسمت کرد زبان و عرب زبان عراق از موقعیت ممتازی برخوردار است.

سالاری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با اشاره به تصویب دهکده لجستیک کرمانشاه  در وزارت راه و شهرسازی گفت: فاز مطالعاتی آن و انتخاب زمین مناسب انجام‌شده است تا مکان تخلیه بار در این طرح بزرگ تعیین شود.

سالاری به مشکل تخصیص زمین اشاره کرد و گفت: زمین در نظر گرفته ‌شده در ابتدا معارض داشته است و پس از حل این مشکل ۲۵۰ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی کرمانشاه به این راه منتقل شد تا احداث این پروژه شکل بگیرد. پس‌ از این مرحله فراخوان سرمایه‌گذار انجام می‌شود که این اقدام از طریق راه آهن کشور صورت خواهد گرفت.

سالاری عنوان کرد: کرمانشاه در احداث دهکده لجستیک یک پله بالاتر از استان‌های دیگر است و این طرح در سه استان دیگر هم اجرا  می شود، اما در استان کرمانشاه با تخصیص ریل پیش‌بینی می‌شود که این طرح زودتر به مرحله اجرا می‌رسد.

راه آهن کرمانشاه دهکده لجستیک را با خود می‌آورد/ تلاش‌های راه آهن پس از ۳۰ سال به ثمر می‌نشیند/ دهکده لجستیک سوار بر واگن‌های راه آهن/

به گفته معاون استاندار، سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث این دهکده دو هزار میلیارد دلار است و چند سرمایه‌گذار حقوقی هم‌اکنون در لیست همکاری با راه آهن قرار دارند. همچنین توسط راه آهن کشور شاخه‌ای از ریل راه آهن کرمانشاه به مرکز لجستیک برای تخلیه بار متصل خواهد شد.

سالاری افزود: گردش مالی طرح لجستیک برای استان بسیار بالاست و در کنار آن نیز صادرکننده و واردکننده‌ها سود می‌برند و تولیدات استان مانند سیمان و پتروشیمی هم از مزایای این طرح بهره‌مند ‌می شوند. همچنین بانک‌ها و مؤسسات مالی، حمل‌ونقل و گمرک و مؤسسات اقتصادی نیز در این مرکز مستقر خواهند شد و پیش‌بینی اولیه، ایجاد هزار شغل مستقیم است.

استان کرمانشاه در بخش خدمات استانی پر جاذبه است 

هدایت حاتمی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت‌های حوزه تولید در استان کرمانشاه گفت: در بخش خدمات استانی پرجاذبه و پرظرفیت هستیم. استراتژی بخش خدمات، رونق کاری و تسهیل گری زیرساخت‌های اقتصادی است.

او معتقد است، اگر تولید داشته باشیم و در بخش خدمات مانند حمل و نقل، گمرک مناسبی نداشته باشیم نمی‌توانیم تولیدات را به خوبی به فروش برسانیم، این خدمات شامل حوزه گردشگری و هم حوزه لجستیک است .

حاتمی به موقعیت خوب استان کرمانشاه در بین سایر استان‌های غرب کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان نقطه تقارن در مرکز استان‌های غربی کشور قرار داریم  و همچنین بازار صادراتی عراق بهترین مسیر برای ترانزیت و حمل و نقل صادرات و واردات کالا است.

راه آهن کرمانشاه دهکده لجستیک را با خود می‌آورد/ تلاش‌های راه آهن پس از ۳۰ سال به ثمر می‌نشیند/ دهکده لجستیک سوار بر واگن‌های راه آهن/

او افزود: کشور عراق اکنون به سمت تولید پیش می‌رود و بخشی از مواد مورد نیاز را می‌توانیم از کشور همسایه وارد کنیم و می‌توانیم کریدور شرق به غرب و شمال غرب به جنوب باشیم که برای این کار، لجستیک به عنوان یکی از ظرفیت ‌های استان کرمانشاه باید تقویت شود.

به گفته معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در تولید برخی اقلام در کشور جایگاه خوبی داریم که از جمله می‌توان به  تولیدات پتروشیمی، گندم، چغندرقند و کلزا است و به این معنی است که مازاد نیاز استان تولید داریم و ۶۰۰ هزار تن گندم و ۴۰۰ هزار تن چغندرقند به سایر استان‌ها  می فروشیم.

حاتمی ادامه داد: همچنین تولیدات پتروشیمی کرمانشاه نیز به صورت روزانه به کشور عرضه می‌شود و و با راه اندازی پالایشگاه در اسلام آباد غرب و پتروپالایش آناهیتا، نیاز بازار لجستیک در استان کرمانشاه بیش از پیش احساس می‌شود.

او با اشاره به لجستیک و عوامل مرتبط با آن، مانند رانندگان دفاتر  حمل و نقل و دفاتر ترانزیت گفت: روزانه ۲ هزار کامیون در استان کرمانشاه تردد می‌کنند که با تقویت لجستیک تا ۱۰ هزار تا هم قابل افزایش است و بدین نحو تولید و تجارت شکوفا می‌شود.

حاتمی بیان کرد: احداث دهکده لجستیک، سایر سرمایه گذاری ها در استان کرمانشاه را تقویت می‌کند و می تواند در سایر حوزه ها برای فعالیت در دهکده، سرمایه گذارها را جذب کند.

دهکده لجستیک یکی از طرح های عظیم استان کرمانشاه است که برای احداث به سرمایه گذاری اولیه با اعتبار بالایی نیاز دارد و اگر به ثمر بنشیند می تواند کرمانشاه را به مقصدی برای ترانزیت صادرات کشور عراق و استان های هم جوار تبدیل کند و اگر دقیق تر به این پروژه نگاه کنیم اشتغالزایی خوبی با حضور شرکت های خدمات رسان و سرمایه گذاری ها در استان رقم می خورد.

اما اجرای این طرح کار راحتی نیست و می طلبد مسئولان استان کرمانشاه با همت مضاعف این طرح بزرگ اقتصادی را به بهره برداری برسانند.

گزارشگر: زهره زندیه
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار