رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران:

کمبودی در تولید و توزیع مواد غذایی برای روز‌های پایانی سال نداریم

کریمی گفت: در تولید و توزیع مواد غذایی هیچ کمبودی نداریم و حدود ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

///به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کریمی رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران گفت: با توجه به شرایطی که هم اکنون در کشور ما و بسیاری از کشور‌های دیگر پیش آمده است نظارت بسیار دقیق‌تری بر تولید و توزیع صنایع و مواد غذایی کشور داریم؛ از ابتدای خط تولید تا رسیدن کالا‌ها به دست مردم همه اصول بهداشتی، بسیار دقیق‌تر از گذشته اجرا می‌شود.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران بیان کرد: مسئولان بهداشتی کارخانه‌ها نظارت دقیق‌تری بر روند تولید دارند. روند بهداشت فردی به شدت رعایت می‌شود و نظارت بر آن وجود دارد.

کریمی افزود: در بارگیری و توزیع مواد غذایی اصول بهداشتی و ایمن سازی و ضد عفونی کردن خودرو‌های توزیع به دقت انجام می‌شود، لذا مردم با خیال راحت مواد غذایی خود را تهیه کنند.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران با بیان اینکه تولید هم بیشتر از گذشته ادامه دارد، گفت: هیچ کمبودی در تولید و توزیع مواد غذایی برای روز‌های آتی و روز‌های پایانی سال نداریم. واحد‌های تولیدی ما با توان کامل در حال تولید و توزیع مواد غذایی هستند.

او درباره صادرات صنایع غذایی، گفت: امسال روند صادرات صنایع غذایی کشور همچون سال گذشته به کشور‌های منطقه ادامه داشت. طی این مدت صادرات صنایع و مواد غذایی و کشاورزی کشورمان حدود دو میلیارد دلار بود که سال ۹۷ هم تقریبا همین رقم بود و کاهش نداشته است.

کریمی افزود: عراق، کویت، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و اندونزی کشور‌هایی هستند که حدود ۸۰ درصد از صادرات مواد غذایی ایران به آن‌ها انجام می‌شود و در این بین عراق بیشترین دریافت کننده مواد غذایی ایران است.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران افزود: صنایع غذایی در ایران به عنوان صنایع پیشرفته و با کیفیت شناخته می‌شوند که در بازار کشور‌های منطقه‌ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مشتری‌های خاص خودش را دارد.

او گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی کشورمان هنوز با ظرفیت ۵۰% فعال هستند و اگر این ظرفیت تولید، افزایش یابد می‌توان سهم بیشتری از صادرات محصولات غذایی در کشور‌های مختلف از جمله عراق را در اختیار گرفت.


بیشتر بخوانید: شیوع کرونا قیمت زنجبیل و لیموترش را افزایش داد 


کریمی تشریح کرد: در حال حاضر انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت و محصولات مشابه، انواع فرآورده‌های لبنی، رب گوجه فرنگی، انواع روغن نباتی، انواع آبمیوه و کنسانتره میوه‌جات، انواع کمپوت و کنسرو‌های غذایی، انواع آب معدنی و آشامیدنی، انواع خمیرمایه، انواع ماکارونی و خمیر‌های غذایی در صدر جدول محصولات غذایی صادراتی کشورمان قرار دارند.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران بیان کرد: آن‌ گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، طی امسال و در کنار صادراتی که انجام شده ما واردات هم داشتیم. طی این مدت بیش از سه میلیون تن صنایع تبدیلی غذایی وارد کشور شده که ارزش آن حدود سه میلیارد دلار است.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران گفت: سهم تعاونی‌ها در صنعت غذایی کشور در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد است. به جرأت می‌توان گفت که از ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی تولیدی کشور، حدود ۳۵ میلیون تن آن در تعاونی‌های مختلف عشایری، روستائی و شهری تولید می‌شود.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، سهم تعاونی‌ها در صنعت غذایی کشور افزایش یابد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با اجرای برنامه‌های حمایتی؛ هم اکنون حدود ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، البته برخی کالا‌ها و مواد غذایی در واحد‌های تولیدی کشور دو یا سه برابر بیشتر از نیاز داخل تولید می‌شود و در حال حاضر سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن مواد غذایی تولید داریم.

سهم ایران در تجارت محصولات غذایی حلال

کریمی گفت: ارزش بازار صنعت حلال در جهان حدود چهار تریلیون دلار برآورد شده که این میزان مدام در حال افزایش است، متأسفانه سهم ما از این بازار پایین است و باید به عنوان کشوری چهار فصل؛ با دارا بودن پتانسیل فراوان حضور چشمگیری در این بازار داشته باشیم.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران بیان کرد: ۱.۸ میلیارد نفر مسلمان در بیش از ۱۰۰ کشور زندگی می‌کنند، صرفا گردش مالی تجارت محصولات غذایی حلال در سال ۲۰۱۵ در حدود بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار