در این جلسه به انواع آرایه ها پرداخته شد.

خلاصه کلاس فارسی ششم ابتدایی در شبکه آموزش مورخ ۱۳ اسفندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تعطیلی مدارس کشور به دلیل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان صداوسیما برای جبران عقب افتادگی دانش آموزان از دروس، دبیران منتخب به صورت زنده بر روی آنتن تدریس میکنند. اگر موفق به دیدن درس مورد نظر خود نشده اید، خلاصه درس مرتبط با مقطع خود را اینجا مطالعه کنید.

در این جلسه به انواع آرایه ها پرداخته شد.

واج آرایی (نغمه حروف)

به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود.

مثال: خیزید و خز آرید كه هنگام خزان است باد خنك از جانب خوارزم وزان است.

سجع

سجع در لغت به معنای آواز کبوتر است. در ادبیات هر گاه واژه‌های پایانی دو قرینه کلام در واج یا واج های آخر مشترک باشند آرایه سجع پدید می‌آید و آن دو جمله را مسجع می‌خوانند. معمولا هر قرینه از یک جمله تشکیل می‌شود. اما گاهی نیز یک قرینه از دو یا چند جمله کوتاه پدید آمده است. همچنین در اغلب نمونه‌های نثر مسجع واژه‌های پایانی دو جمله در بیش از یک حرف مشترکند و در واقع هم قافیه می‌باشند.

مثال : هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون بر می‌آید مفرح ذات

تشبیه

در تشبیه دو مورد پر پایه اشتراکی که در صفتی دارند به هم مانند می‌شوند مورد اصلی را مشبه و موردی که مشبه به ان تشبیه می‌شود مشبه به می نامند.صفت مشترک میان مشبه و مشبه به دلیل شباهت یا وجه شبه نامیده می‌شود.یا گاهی از واژه‌های از قبیل «مثل»،«مانند»...استفاده می‌شود.که به آنها ادات تشبیه گویند.

حس آمیزی

هر گاه موضوعی را که مربوط به یکی از حواس است. به چیزی نسبت دهیم که با ان حس قابل احساس نباشد،آرایه حس آمیزی آفریده می‌شود که در زبان روزمره نیز کم کاربرد نیست.

مثال: مزه پیروزی را چشید.در این عبارت «مزه» که مربوط به حس چشایی است به پیروزی نسبت داده شده است.اما پیروزی با حس چشایی قابل احساس نیست.

کنایه

جملات و عباراتی که منظور نویسنده یا گوینده از بیان آنها،چیزی غیر از معنای ظاهری و لفظی آن عبارات یا جملات است.که به آنها کنایه گوییم.

استعاره

هر گاه واژه‌ای به دلیل شباهتی که با واژه دیگر دارد به جای آن به کار رود استعاره پدید می‌آید.

ایهام

هر گاه واژه یا ترکیبی که دارای دو معنی است به گونه‌ای در کلام به کار رود که هر دو معنا از ان قابل برداشت باشد آرایه ایهام شکل می‌گیرد.گاهی منظور اصلی تنها یکی از ان دو معنا است و گاهی هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.غرق خون بود و نمی‌مرد ز حسرت فرهاد گفتم افسانه شیرین و به خوابش کردم.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس فارسی ششم ابتدایی در شبکه آموزش مورخ ۱۳ اسفند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۲:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی
آخرین اخبار