سازمان جهانی بهداشت اطلاعات تازه‌ای درباره ویروس کرونا منتشر کرد

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: احتمال انتشار مخفی و بدون علامت ویروس کرونا بسیار اندک است و همین امر میزان شیوع این ویروس را محدود و قابل مهار کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  «تدروس آدانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، امروز، سه‌شنبه اطلاعات تازه‌ای از ویروس کرونا منتشر کرد که برخی از این اطلاعات با برداشت‌های عمومی در مورد این ویروس متفاوت است.

افت قابل توجه تعداد موارد تازه ابتلا در چین

آدانوم در نشست خبری روزانه در مورد آخرین تحولات مربوط به کرونا، وضعیت شیوع این ویروس را «به شکلی فزاینده پیچیده» توصیف کرد و گفت: تاکنون مجموعا ۹۰۸۹۳ مورد ابتلا به این ویروس در جهان گزارش شده که از این تعداد ۳۱۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

او ادامه داد: چین امروز تنها ۱۲۹ مورد تازه ابتلا به این ویروس را گزارش کرده که این رقم پایین‌ترین میزان روزانه ابتلا در چین از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تاکنون است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: در میان موارد تازه‌گزارش‌شده از ابتلا به کرونا، ۸۰ درصد مربوط به سه کشور کره جنوبی، ایتالیا و ایران است و ۱۲ کشور هم برای اولین بار موردی از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

او در مورد هراس جهانی از این ویروس، افزود: ما درک می‌کنیم که افراد هراسان و نگران هستند. ترس پاسخ طبیعی انسان به هر تهدیدی است، خصوصا زمانی که تهدیدی باشد که به درستی آن را نمی‌شناسیم.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: اما هرچه داریم داده‌های بیشتری کسب می‌کنیم، داریم ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن را بیشتر و بیشتر می‌شناسیم.

احتمال انتقال بدون علامت کرونا بسیار اندک است

آدانوم مطرح کرد: هرچند کرونا از منظر نشانه‌ها و روش‌های انتقال شباهت‌هایی دارد، اما در عین حال اختلافات مهمی هم میان این دو ویروس وجود دارد. اولین تفاوت میان این دو این است که کرونا به آن سادگی که آنفلوانزا منتقل می‌شود، قابل انتقال نیست.

او ادامه داد: در موارد ابتلا به آنفلوانزا، افرادی که مبتلا شده‌اند، اما هنوز بیمار نشده‌اند، عامل عمده انتقال هستند، اما این اتفاق در ارتباط با کووید-۱۹ نمی‌افتد. شواهدی که از چین یافت شده، نشان می‌دهد که تنها یک درصد موارد گزارش‌شده کووید-۱۹ هیچ نشانه‌ای نداشته‌اند و در اغلب آن‌ها هم نشانه‌ها ظرف ۲ روز ظاهر شده است.

نرخ کشندگی کرونا در جهان ۳.۴ درصد است

او با کم‌اثر دانستن استفاده از روش‌های مربوط به آنفلوانزا برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا، از کشور‌های جهان خواست از پروتکل‌های طراحی‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص ابتلا استفاده کرده و داده‌های گردآوری‌شده را با این نهاد به اشتراک بگذارند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: دومین تفاوت میان آنفلوانزا و کووید-۱۹ این است که شدت بیماری ناشی از کرونا شدیدتر از بیماری برآمده از آنفلوانزا است، آن هم به این دلیل که بدن افراد با ویروس آنفلوانزا آشنا است و در برابر آن مصونیت‌هایی دارد، اما کووید-۱۹ ویروس تازه‌ای است و کسی در برابر آن مصون نیست.

او افزود: در سراسر جهان، حدود ۳.۴ درصد از موارد گزارش‌شده کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که آنفلوانزای فصلی به مراتب کمتر از یک درصد از مبتلایان را می‌کشد.

بیش از ۲۰ واکسن در مرحله آزمایشگاهی

آدانوم گفت: سومین اختلاف این است که برای آنفلوانزا درمان‌ها و واکسن‌هایی وجود دارد، اما به دلیل تازگی کووید-۱۹، هنوز واکسن یا درمان روشنی برای آن ایجاد نشده است. در حال حاضر بیش از ۲۰ واکسن برای کرونا در مرحله تست آزمایشگاهی قرار دارد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، چهارمین تفاوت کرونا با آنفلوانزا را امکان مهار این ویروس عنوان کرد و گفت: چهارم اینکه ما از مهار آنفلوانزای فصلی حتی حرف هم نمی‌زنیم، چون عملا غیرممکن است. اما در ارتباط با کووید-۱۹، این کار امکان‌پذیر است. ما در موضوع آنفلوانزای فصلی به دنبال یافتن رد نمی‌رویم، اما کشور‌ها باید در مورد کووید-۱۹ این کار را انجام دهند، چون این کار از [موارد تازه]ابتلا جلوگیری کرده و موجب حفظ جان افراد می‌شود.

او ادامه داد: با وجود این اختلافات، از آنجا که شباهت‌هایی میان این دو ویروس وجود دارد، دستکم تحقیقات برای یافتن واکسن و درمان کرونا از صفر آغاز نشده و می‌توان از تحقیقات انجام‌شده در مورد آنفلوانزا کمک گرفت.

اختلال در بازار ابزار‌های محافظتی در پی تقاضای بیش از حد و احتکار

آدانوم در ادامه از اینکه افزایش تقاضا، سوء مصرف و احتکار روند تأمین ابزارها، ماسک و لباس‌های محافظ را مختل کرده، ابراز تأسف کرد و گفت: کمبود این موارد پزشکان، پرستاران و دیگر نیرو‌های درمانی که در خط مقدم قرار دارند را به شکل خطرناکی با کسری تجهیزات برای ارائه خدمات به بیماران کووید-۱۹ روبرو کرده است، چراکه میزان تأمین مواردی مانند دستکش، ماسک‌های پزشکی، دستگاه‌های تنفسی، عینک، محافظ صورت، لباس و پیشبند محدود است.

او با بیان اینکه بدون تأمین تجهیزات مورد نیاز نیرو‌های بهداشت و درمان نمی‌توان کووید-۱۹ را متوقف کرد، گفت: در پی هراس از کرونا و افزایش تقاضا، قیمت ماسک‌های جراحی ۵ تا ۶ برابر شده، قیمت ماسک‌های N-۹۵ سه برابر شده و قیمت لباس‌ها هم تا دو برابر افزایش یافته است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ادامه از سودجویی، دستکاری در بازار و بالا بردن قیمت‌ها گلایه کرد و افزود: با وجود ارسال نزدیک به نیم میلیون مجموعه تجهیزات محافظتی به ۲۷ کشور جهان، ذخایر این اقلام در حال ته کشیدن است.

به گفته او، تنها به صورت ماهان ۸۹ میلیون ماسک و ۷۶ میلیون دستکش آزمایشگاهی برای مقابله با کووید-۱۹ نیاز است.

آدانوم در پایان با بیان اینکه میزان تولید این تجهیزات در جهان باید حدود ۴۰ درصد افزایش یابد، از دولت‌های جهان خواست تولیدکنندگان را به افزایش تولید تشویق کرده و موانع موجود برای صادرات و واردات این اقلام را از بین ببرند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
چرا برای بعضی مناطق از بخار داغ استفاده نمیکنید؟خود مواد ضدعفونی بیش ازحد باشد عوارض دارد.برای میوه از مایع ظرفشویی واب داغ استفاده کنید بهتر نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۰:۳۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
ویروسی ناشناخته که هرکس درایران مبتلا شده تا حالا زنده نمونده پیروجوون وبیماروزن ومرد هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
۲۲:۴۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
من و تو و بی بی سی . افتاده اند به پیسی . بس که خبیث و پستند . نوکر دشمن هستند . با مفسدان همدستند . کمر به پستی بستند . با هرزگان نشستند . رکورد آن شکستند . با این همه رذالت . نمی کشند خجالت .
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
چه شعر جالبی/مرگ بر دشمنان اسلام.درود بر مدافعان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
من که از حرفاش چیزی سر در نیاوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
شما فعلا دستاتو بشور تا ببینیم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
حرفاش یعنی این ویروس خطرناکتر ویروس فصلی هست حاجی