باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نگاهی به وضعیت انتشار کتاب از ابتدای سال ۹۸ تاکنون/ کتاب تألیفی بیشتر منتشر شد یا ترجمه؟

بررسی و گزارش اجمالی میزان انتشار عناوین کتاب از ابتدای سال ۹۸ تا ۱۷ اسفند ماه را در این گزارش بخوانید.

افزایش میزان انتشار کتاب در سال 98 انگیزه اندک مولفان  میزان انتشار کتاب های چاپ اولی را کاهش داد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آمار سایت موسسه خانه کتاب، میزان انتشار عناوین کتاب از ابتدای سال ۹۸ تا ۱۷ اسفند ماه نسبت به سال قبل افزایش یافته است. امسال ۹۷ هزار و ۵۴۰ عنوان کتاب منتشر شد. این تعداد در سال گذشته ۹۴ هزار و ۳۰۶ عنوان بود و با افزایش ۳ هزار و ۲۳۴ عنوان کتاب در این مدت رو به رو بودیم. این مسئله به دلیل کاهش قیمت کاغذ در ماه‌هایی از سال و تصمیم ناشران برای انتشار کتاب‌ رخ داد.

کاهش انتشار عناوین کتاب‌های تالیفی

از میان کتاب‌های منتشر شده از ابتدای سال تا ۱۷ اسفند ۹۸، تعداد ۶۹ هزار و ۶۲۸ عنوان تالیفی بودند. این میزان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با کاهش اقبال مولفان به انتشار کتاب هایشان در سال ۹۸ رو به رو بودیم؛ مسئله‌ای که به دلیل شرایط اقتصادی نشر به وجود آمد. افزایش قیمت کاغذ و سایر ملزومات چاپ در اوایل سال و پس از آن نوسانات قیمت کاغذ باعث شد، هزینه انتشار کتاب افزایش پیدا کند. افزایش هزینه انتشار کتاب از سویی و وضعیت اقتصاد نشر باعث شد، مولفان از انتشار کتابشان خودداری کنند. سال گذشته ۷۰ هزار و ۸۸۸ عنوان کتاب تالیفی منتشر شد.

افزایش انتشار عناوین کتاب‌های ترجمه

از اوایل سال تا ۱۷ اسفند ۹۸ ، شاهد افزایش میزان انتشار کتاب‌های ترجمه بودیم. درست برعکس آنچه در کتاب‌های تالیفی رخ داد. در این مدت تعداد ۲۷ هزار و ۹۱۲ عنوان کتاب منتشر شد. بازار ترجمه برعکس آن چیزی است که در بازار کتاب‌های تالیفی دیده می‌شود. افزایش تعداد عناوین ترجمه در این مدت نشان می‌دهد، مردم بیشتز از کتاب‌های تالیفی از ترجمه استقبال می‌کنند. به همین دلیل ناشران کتاب‌های بیشتری به مترجمان سپردند و ماحصل ترجمه آن‌ها را منتشر کردند. سال گذشته تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در حوزه ترجمه به ۲۳ هزار و ۴۱۸ عنوان می‌رسد.

ناشران تهران بیشتر از ناشران شهرستان کتاب منتشر کردند

وضعیت انتشار کتاب در تهران و شهرستان با یکدیگر متفاوت بود؛ در تهران شاهد افزایش عناوین منتشر شده و در شهرستان شاهد کاهش عناوین منتشر شده نسبت به سال قبل بودیم. از ابتدای امسال تا ۱۷ اسفند ماه ۹۸ ، تعداد ۷۵ هزار و ۵۹۹ عنوان کتاب در تهران و ۲۱ هزار و ۹۴۱ عنوان در شهرستان‌ها منتشر شد. سال گذشته در همین مدت ناشران تهرانی تعداد ۷۰ هزار و ۹۳۰ عنوان و ناشران شهرستانی تعداد ۲۳ هزار و ۳۷۶ عنوان کتاب منتشر کردند. به دلیل اینکه ۷۰ درصد ناشران کشور در تهران فعالیت می‌کنند، هرساله شاهد تفاوت بین تعداد کتاب‌های منتشر شده در تهران و شهرستان‌ها هستیم. اینکه ناشران شهرستانی در سال ۹۸ کتاب‌های کمتری نسبت به سال قبل منتشر کردند، نشان می‌دهد وضعیت نشر ما در شهرستان به مراتب بدتر از تهران است و باید برای بهبود آن چاره‌ای اندیشید.

انگیزه اندک مولفان میزان انتشار کتاب‌های چاپ اولی را کاهش داد

میزان انتشار کتاب‌های چاپ اولی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. از ابتدای سال و ۱۷ اسفند ۹۸ ، تعداد ۵۳ هزار و ۱۹ عنوان کتاب چاپ اولی منتشر شد. این میزان در سال گذشته در همین مدت ۵۷ هزار و ۷۵۶ عنوان بود. این اتفاق شبیه همان اتفاقی است که در میزان انتشار عناوین کتاب‌های تالیفی با آن رو به رو بودیم و باید به آن به مثابه زنگ خطری برای صنعت نشر نگاه کرد. این مسئله به وضوح نشان می‌دهد انگیزه مولفان برای خلق اثر جدید در سال ۹۸ کاهش یافته است. در مقابل آن میزان انتشار عناوینی که تجدید چاپ شدند در سال ۹۸ نسبت به سال قبل افزایش یافته است. از ابتدای امسال تا ۱۷ اسفند ماه تعداد ۴۴ هزار و ۵۲۱ عنوان کتاب تجدید چاپ شدند؛ این میزان در سال گذشته در همین مدت ۳۶ هزار و ۵۵۰ عنوان بود.

با توجه به آنچه در میزان تجدید چاپ و انتشار کتاب‌های ترجمه دیده می‌شود، می‌توان گفت آنچه باعث افزایش انتشار کتاب در سال ۹۸ شد یکی اقبال مخاطبان به کتاب‌های ترجمه و دیگری کاهش قیمت کاغذ از مهر ماه تا آذر ماه است. در این مدت ناشران کتاب‌هایی را که نمی‌توانستند تجدید چاپ کردند، با توجه به آمار نمی‌توان حدس زد این کتاب‌ها بیشتر تالیفی بودند یا ترجمه. آنچه روشن است این است که میزان تجدید چاپ کتاب‌ها در سال ۹۸ افزایش یافت.

سیر صعودی شمارگان و قیمت کتاب در سال ۹۸

شمارگان کتاب از ابتدای سال تا ۱۷ اسفند ماه سال ۹۸ ، در مجموع از ۱۳۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۵۶۹ نسخه در همین مدت در سال گذشته به ۱۳۸ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۹۷۱ نسخه رسیده است. افزایش شمارگان کتاب در این مدت به دلیل افزایش عناوین منتشر شده در سال ۹۸ رخ داد. همچنین شاهد افزایش قیمت کتاب در این مدت نسبت به سال قبل بودیم. از ابتدای سال تا ۱۷ اسفند ۹۸ قیمت کتاب از ۲۵ میلیارد و ۱۳۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۳۶۰ هزار ریال به ۳۸ میلیارد و ۱۸۴ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۸۸ ریال رسید. این افزایش قیمت کتاب نتیجه افزایش قیمت تمام شده انتشار آن در سال ۹۸ رخ داد.

بیشترین و کمترین میزان عناوین منتشر شده در کدام بخش‌ها بود؟

بیشترین میزان انتشار عناوین کتاب در بخش‌های کمک آموزشی، کودک و نوجوان و ادبیات و کمترین میزان انتشار عناوین کتاب در بخش‌های کلیات، زبان و علوم طبیعی و ریاضی از ابتدای سال تا ۱۷ اسفند ۹۸ دیده می‌شود. در سال گذشته هم در همین مدت میزان بیشترین و کمترین عناوین کتاب‌های منتشر شده مانند سال ۹۸ بود و شاهد تغییر چندانی در این زمینه نبودیم. سال گذشته بیشترین کتاب‌های منتشر شده در بخش‌های کمک آموزشی، ادبیات و کودک و نوجوان و کمترین میزان انتشار کتاب در بخش‌های کلیات، علوم طبیعی و ریاضیات و زبان بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صنعت نشر ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.