اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نرخ هر کیلو‌ مرغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان شد

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم با ۳۰۰ تومان کاهش به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا، کسادی کسب و کار و کاهش قدرت خرید افراد پیش بینی می شود که مرغداران در فروش مرغ متحمل زیان شوند.

اسداله نژاد ادامه داد: مازاد ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید مرغ نسبت به دیگر ماه های سال و نبود کشش بازار موجب شده مرغداران در فروش هر کیلو مرغ حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، بیان کرد: با وجود شرایط مساعد جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید، کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه جوجه ریزی ۲ ماه پایانی سال ۲۰ درصد بیش از دیگر ماه های سال است، از این رو به سبب مازاد تولید و کسادی کسب و کار پیش بینی می شود که امکان جذب این میزان مرغ در بازار وجود نداشته باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر سرانه مصرف مرغ افزایش یافته است، بیان کرد: طی ماه های اخیر در پی افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف مرغ به ۲۷ تا ۲۸ کیلو افزایش یافت که رکود مجدد بازار ناشی از ویروس کرونا و کسادی کسب و کار بر سرانه مصرف مرغ اثر مستقیم خواهد داشت.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ زنده ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش یافته است، بیان کرد: با وجود مازاد تولید و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که قیمت مرغ در ایام‌ پایانی سال در محدوده ۱۳ هزار تومان باشد.

وی با انتقاد از نوسان چندبرابری قیمت ریزمغذی ها نسبت به یک ماه اخیر در بازار بیان کرد: اگرچه بخشی از مشکلات تامین ذرت مرتفع شده و همانند گذشته نیست، اما هم اکنون با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می شود‌.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی واحدهای مرغداری با اشاره به اینکه وضعیت صنعت طیور نگران کننده است، بیان کرد: علی رغم سرمایه گذاری زنجیره های تولید و پرداخت اعتبارات با بهره کم به این زنجیره ها، اما به سبب پایین بودن قیمت جوجه و مرغ زنجیره ها زیان سنگینی را متحمل هستند‌.


بیشتر بخوانید: جزئیات نحوه توزیع گوشت و مرغ منجمد برای تنظیم بازار شب عید



وی ادامه داد: اگرچه مسئولان علت اصلی افت تقاضا را شیوع ویروس کرونا مطرح می کنند، اما عدم پیش بینی آینده، تولید مازاد و جوجه ریزی بالای ۱۴۰ میلیون قطعه آتش به جان صنعت انداخته است چرا که نگاه دولت بازار مصرفدو جلوگیری از عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با وجود آنکه قیمت جوجه یکروزه در ماه های اخیر ۲ برابر نرخ مصوب بود، اما هم اکنون ۷۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب عرضه می شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا و سیاست های مبتنی بر بازار دانست و گفت: با وجود آنکه قیمت دستوری در بازار قابل اجرا نیست، به همین جهت معتقدیم که در کنار قیمت دستوری باید خرید تضمینی با نرخ مصوب در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، دولت در مواقعی که قیمت مرغ کمتر از نرخ تمام شده تولید است به بازار ورود نمی کند، اما در صورت بالابودن قیمت بالاتر از نرخ مصوب از اهرم ستاد تنظیم بازار و تعزیرات برای سرکوب کردن قیمت استفاده می کنند.

اسداله نژاد ازدیاد تقاضا و تعطیلی کشتارگاه ها در پایان هفته را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام‌کرد و گفت: در اوایل هفته با کاهش حجم تقاضا قیمت مرغ در بازار افت می کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با توجه به آنکه تمامی کشتارگاه های مرغ صنعتی است و حداقل ارتباط با دست دارد، از این رو مردم با آسودگی خاطر و بدون هیچ گونه نگرانی محصولات پروتیئنی را مصرف کنند.

 زیان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی مرغداران در ماه های اخیر

وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر مرغداران ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال متضرر شدند، اظهار کرد: در سه ماه اخیر قیمت هر کیلو مرغ بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان نداشته و همانند سال های گذشته نبوده که به یکباره قیمت در طول یک هفته یک هزار تومان افزایش یابد، اما به طور کلی بازار در ماه های اخیر به نفع تولید کننده نبوده است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به این میزان حجم تولید نگران بازار مرغ شب عید هستیم چرا که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد اکبری
۰۰:۱۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
کاش مسئولان کمی رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد اکبری
۰۰:۱۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
با این وضعیت که اصلا مردم مرغ نمیخرن و مرغداران نمیتونن مرغاشون با این هزینه گرون بفروشن و ضرر میکنن
آخرین اخبار