همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ویروس بی مرز کرونا وقتی پایش را به گیلان گذاشت مردم و مسئولان استان با همه توان خود به جنگ با کرونا رفتند و تا شکست این ویروس از پای نمی‌نشینند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ویروس کرونا، ویروسی که این روز‌ها علاوه بر به وجود آوردن مشکلات جسمانی برای فرد مبتلا به آن، موجب نگرانی و استرس میان مردم شده است.

البته شایعه سازی در فضای مجازی و انتشار اخبار کذب و ناامید کننده از سوی شبکه‌های معاند این نگرانی را دوصد چندان کرده است.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ویروس کرونا یا کووید ۱۹

کرونا ویروس‌ها نام علمی coronaviruses خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعهٔ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

کرونا ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت، این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون ۷ کروناویروس انسانی کشف شده‌است و آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد و تاکنون در کشور‌های مختلف دنیا از جمله ایران شیوع پیدا کرد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ویروس کرونا چه علایمی دارد؟

دکتر حسن صادق زاده، از پزشکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: مانند سایر بیماری‌های تنفسی، عفونت با کرونا ویروس جدید می‌تواند علائم خفیفی از جمله؛ آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و تب ایجاد کند. البته علایم در برخی از افراد شدیدتر است و می‌تواند منجر به ذات الریه یا مشکلات تنفسی شود.

او افزود: البته داشتن این علایم لزوما به معنای کرونا نیست بلکه این علایم بسیار شبیه آنفلوآنزا است.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

دکتر حسن صادق زاده گفت: افراد مسن و افراد دارای شرایط پزشکی خاص قبلی مانند متبلایان به دیابت و بیماری‌های قلبی به نظر می‌رسد در معرض ابتلا به بیماری شدید با کرونا ویروس بوده و آسیب پذیرتر باشند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

دکتر حسن صادق زاده، از پزشکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، که اغلب آن‌ها را کارکنان مراکز بهداشتی و افراد مسن تشکیل می‌دهند، یک سؤال اساسی را در ذهن‌ها ایجاد کرده است و آن هم این که ویروس جدید کرونا چگونه باعث بیماری شده و البته برخی را نیز به کام مرگ می‌کشد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او افزود: براساس آمار‌های اولیه، ویروس کرونا تنها در حدود ۲ درصد از مبتلایان منجر به مرگ می‌شود و هیچ کس دقیقاً نمی‌داند علت این موضوع چیست، براساس تجاربی که پیش از این در بیماری‌های مشابهی مانند سندرم حاد تنفسی (سارس) به دست آمده، متخصصان فرض را بر این گذاشته‌اند که آنچه باعث تفاوت عوارض ویروس شده و از یک احساس سرماخوردگی ساده تا عفونت کشنده را منجر می‌شود، بستگی به نوع تعامل بین ویروس و سیستم ایمنی فرد دارد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

 

این ویروس چقدر به ارگان‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کند؟

دکتر حسن صادق زاده، از پزشکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: در حالی که ویروس در تمامی موارد ابتلا، به سلول‌های فرد میزبان حمله می‌کند و آن‌ها را می‌کشد، جدی شدن بیماری به نحوه پاسخ‌دهی سیستم ایمنی بدن وی بستگی دارد که این مسئله نیز به نوبه خود می‌تواند به سن، جنس، ژنتیک و شرایط جسمی فرد وابسته باشد. صدمات اولیه ناشی از ویروس می‌تواند واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد که خود منجر به آسیب‌های بیشتر می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم


بسیج مردم و مسئولان برای مهار ویروس کرونا

با ورود ویروس کرونا به گیلان همه مردم و مسئولان استان بسیج شدند تا این ویروس بی مرز را شکست دهند.

ورود سپاه پاسداران، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و امنیتی و دستگاه‌های مختلفی دولتی و مردمی پای کار آمدند تا با ارائه خدمات بهداشتی روند درمان و مهار این ویروس سریعتر انجام شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی برای مهار کرونا

بابک رمضانی، مدیر عامل آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: با همکاری تیم‌های سپاه پاسداران و شهرداری هر شب معابر و اماکن عمومی ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او، با بیان اینکه این اقدام تا مهار ویروس کرونا ادامه دارد، از مردم خواست برای اجرای سریع‌تر عملیات گندزدایی از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

نانوایی‌ها هم روزانه ضدعفونی می‌شود

حسین مقراضی، مدیرعامل اتحادیه نان حجیم و شیرمال شهرستان رشت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: ۱۳۵ واحد نانوایی نان حجیم و شیرمال شهرستان رشت روزانه گند زدایی می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او از تداوم عملیات گندزدایی نانوایی‌ها خبر داد و افزود: تا مهار ویروس کرونا عملیات گندزدایی با همکاری سپاه پاسداران هر روز ادامه دارد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در گیلان

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با مشارکت هزار و ۵۰۰ بهورز، سفیر و مراقب سلامت و با همکاری گسترده سپاه و بسیج در سراسر گیلان اجرا می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او افزود: طرح ملی مبارزه با کرونا با هدف تقویت قرارگاه مبارزه با بیماری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سراسر استان به اجرا در آمده است.

تجهیز و راه اندازی خدمات درمانی برای ارائه خدمات بیشتر به بیماران

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، از تجهیز و راه‌اندازی ۱۶ مرکز در شهرستان‌های گیلان و ۴ مرکز در سطح شهر رشت برای ارائه خدمات درمانی به مردم و بیماران خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و پذیرش و انجام مراحل درمانی و مراقبت از بیمارانی که دچار ناراحتی‌های تنفسی هستند در دستور کار قرار گرفت.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او از جذب ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای بیمارستان تالش با کمک استاندار گیلان و مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و افزود: تجهیزات بیمارستان تالش و لنگرود کم‌وبیش خریداری شده‌اند بنابراین در اسرع وقت و پس از تکمیل امکانات مورد نیاز، این دو مرکز درمانی برای پذیرش بیماران آمادگی دارند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اضافه شدن ۴۰۰ تخت بیمارستانی در تالش و لنگرود را در شرایط فعلی اتفاقی بسیار به موقع برای رسیدگی به بیماران دانست و گفت: با توجه به اینکه تمام مردم در سطح روستا‌ها و شهر‌ها دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند ،طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در گیلان اجرایی می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، با قدردانی از هماهنگی‌های خوب فرماندهی سپاه قدس گیلان با فرماندهان سپاه شهرستان‌های استان و پای کار بودن نیرو‌های بسیجی برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی، افزود: در همین‌جا لازم می‌دانم از تلاش‌های بدون چشمداشت و خالصانه سپاه قدس گیلان تشکر کنم که تا به امروز در هیچ وقت و زمانی ما را تنها نگذاشتند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او، با بیان اینکه مردم برای شرکت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا باید وارد سامانه سلامت شوند و اطلاعات خود را وارد کنند، گفت: اگر فرد دارای علایم شبیه آنفلوآنزا باشد نکات مراقبتی و پیشگیری را از طریق بهورزان به وی آموزش می‌دهیم و اگر دارای علایم کرونا باشد نیز به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه پس از ثبت اطلاعات فرد در سامانه، پیامکی برای یکی از بهورزان ارسال شده و او با فرد مذکور برای گرفتن شرح حال تماس برقرار می‌کند، افزود: اگر فرد دارای علایم مشکوک به کرونا باشد بهورز به وی تأکید می‌کند که برای مراجعه به مرکز درمانی حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم


راه اندازی سامانه خود ارزیابی برای ارزیابی سلامت مردم

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: سامانه خود ارزیابی برای ارزیابی سلامت مردم راه اندازی شده است.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او با بیان اینکه در این طرح وزارت بهداشت و درمان سامانه خود ارزیابی برای ارزیابی سلامت مردم طراحی کرده است، افزود: مردم پس از ورود به سامانه الکترونیکی به نشانی salamat. gov.ir و تکمیل پرسشنامه مربوطه و ثبت شماره تلفن همراه، پیامکی در مورد وضعیت سلامتی خود دریافت خواهند کرد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از همه شهروندان خواست با مراجعه به سامانه مذکور در غربالگری الکترونیکی سلامت شرکت کنند.

سالاری با بیان اینکه کسانی که به این سامانه الکترونیکی دسترسی ندارند نگران نباشند، تصریح کرد: هزار و ۲۰۰ کارشناس بهداشت و بهورز با این افراد با تلفن تماس می‌گیرند و پرسشنامه مربوط به وضعیت سلامت شان را تمکیل خواهند کرد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم


پاسخگویی به سؤالات کرونایی گیلانی‌ها

محمدرضا نقی پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: شماره گویای ۴۴۰۱ به سؤالات کرونایی مردم استان گیلان پاسخ می‌دهد.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او افزود: با توجه به اهمیت بهره مندی شهروندان از اطلاعات صحیح در زمینه چگونگی پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با به کارگیری امکانات موجود و دانش فنی و تخصصی پرسنل شاغل، در کمتر از ۲ ساعت شماره گویای ۴۴۰۱ را برای پاسخگویی به سؤالات کرونایی مردم استان راه اندازی کرده است.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

 

راه اندازی سایت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از کرونا

محمدرضا نقی پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، سایت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مداوم نکات آموزشی و بهداشتی درباره راهکار‌های مقابله با کرونا و علایم این ویروس مطالب آموزشی ارائه می‌دهد.

او افزود: علاوه بر راه اندازی سایت و سامانه ۴۴۰۱ همچنین، موارد آموزشی به صورت پیامک به مردم ارسال می‌شود.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: همچنین با همکاری شهرداری‌های استان همه تلوزیون‌های شهری نیز موارد آموزشی را ارائه می‌دهند و در معابری تلوزیون شهری نباشد  و یا روستا‌ها، نکات بهداشتی به صورت بنر برای آگاه سازی بیشتر به مردم ارائه شده است.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

یکی از شهروندان گیلانی هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: مطالب آموزشی را بخشی از رسانه ملی و بخشی را از فضای مجازی یاد گرفته ام و برای پیشگیری از این ویروس دقیق موارد را رعایت میکنم.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: بهتر است دست‌ها را ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوریم و از دست دادن و روبوسی با دیگران بپرهیزیم.

 

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

 

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: هر روز موبایل و هر وسیله ای را که با خود حمل می کنم ضدعفونی می کنم.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و سرعت گسترش آن باید از سفر پرهیز کنیم و با خانه ماندن از خودمان و عموم مردم در برابر این ویروس محافظت کنیم.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، به مسافران توصیه کرد، وارد شمال نشوند در خانه بمانند.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

او گفت: حالا که درگیر این ویروس شدیم، باید همه با هم کمک کنیم تا این ویروس رو مهار کنیم و بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت کنیم.

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم

همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم#در خانه بمانیم

اگرچه گیلان با داشتن طبیعت و جاذبه‌های گردشگری همه ساله پذیرای گردشگران است، اما این روز‌ها باید برای مهار این ویروس بی مرز از سفر‌های غیر ضروری خودداری کرد و می‌شود با رعایت چند نکات ساده بهداشتی، اما بسیار تاثیر گذار به راحتی جلوی شیوع ویروس کرونا را گرفت.

انتهای پیام/م.ع

گزارش: مریم عباسی زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.