باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

پس از سیل ابتدای امسال خوزستان و اقدام به ترمیم سیل بند‌ها، اما همچنان بسیاری از سیل بند‌ها به فراموشی سپرده شده اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ابتدای فروردین ماه ۹۸، سیلابی ویرانگر استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان را فراگرفت و هر چه را بر سر راه خود می‌دید با خود می‌برد.اراضی کشاروزی را در خود غرق کرد، دام‌ها و خانه‌ها را در خود فرو برد، اما همتی بزرگ و مثال زدنی در دل مردم جوشید و با حضور در دل حادثه، مانع تلفات انسانی در خوزستان شدند.

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

این میان سیل بند‌ها در خوزستان مقابل سیلاب ویرانگر تاب نیاوردند و یکی پس از دیگر شکست، در این میان زنجیره‌ای محکم و دژی استوار از انسان‌های فداکار مقابل سیلاب ایستاد، بطوری که خشم آب جلوی استحکام سیل بند‌های انسانی زانو زد.

با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، ترسالی پیش بینی شده، وقوع سیلاب‌های این چنینی دور از انتظار نبود، وعده‌ها و شعار‌ها هم جلوی پیش بینی‌ها کم نیاوردند مسئولان با قول اینکه سیل بند‌ها را ترمیم و در برخی مناطق احداث می‌کنیم نشان دادند که پای کار هستند. اما پای کار بودن مسئولان با دادن شعار‌ و وعده و وعید‌ها تفاوت دارد ، روز‌ها که گذشت سیل به فراموشی سپرده شد، تا اینکه تصمیم گرفتیم با فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت‌گو کنیم.

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

چند روز پیگیری مکرر برای بررسی آخرین اقدامات و وضعیت سیل بند‌ها این شد که جلسات پشت سرهم و پشت در‌های بسته زمانی برای مصاحبه با خبرنگاران را نمی‌دهد.

به سراغ علی بلمچی بخشدار مرکزی اهواز رفتیم تا اقدامات صورت گرفته و یا در دست اقدام را از زبانش بشنویم، اما همچون گذشته جواب تماس‌های خبرنگار را نداد.

مردمی که در حاشیه اهواز و استان خوزستان، در نزدیکی رودخانه‌ها زندگی می‌کنند چه باید بکنند با این وعده های بی نتیجه؟ مگر نه اینکه سیلاب امسال خانه هایشان را ویران کرد و خم به ابرو نیاوردند؟ مگر نه اینکه قول اعطا وام با کارمزد کم و بلاعوض به آنها داده شد و برای برخی محقق نشد؟

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

رحیم سلطانی کشاورز ساکن در شهرستان باوی از توابع کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمانی که سیلاب آمد، خانه ام در آب غرق شد، محصولات کشاورزی که با سال‌ها رنج و زحمت کشت کرده بودم نابود شد، مسئولان آمدند و قول دادند که تمامی خسارت‌ها جبران می‌شود، اما با مبلغ کمی که به ما دادند حتی نمی‌توانیم یکی از کالا‌هایی که در سیلاب خراب شد تهیه کنیم.

او افزود: قبل از بارندگی‌های امسال هم به بخشداران گفتیم سیل بند‌ها باید ترمیم شوند، اما با وعده امروز و فردا گویا این قول‌ها به فراموشی سپرده شده است.

سلطانی بیان داشت: طی روز‌های گذشته، دبی آب رودخانه کارون افزایش یافته و احتمال تکرار حادثه در ابتدای امسال دور از انتطار نیست.

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

این کشاورز اظهار کرد: اگر بازهم سیلاب تکرار شود، چه کسی می‌خواهد خسارت‌ها را جبران کند؟ با توجه به وضعیت گرانی تمامی کالا‌ها ، دیگر توان خرید نداریم، مخارج زندگی ما از طریق کشاورزی و دامپروری تامین می‌شود و شرایط سختی را تحمل می‌کنیم.

او از مسئولان خواست به وعده‌هایی که داده اند عمل کنندو سیل بند‌ها را احداث و ترمیم نمایند، چرا که بیشترین خسارت‌ها متوجه روستاییان و کشاورزان است و وقوع سیلاب‌ها باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی از جمله؛ گندم، جو، کلزا و... می‌شود و مسلما بر اقتصاد کشور اثر می‌گذارد.

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند

مسئولان پس از انتصاب در سمت‌های استانی و کشوری شعار رسیدگی به مشکلات، رفع مشکلات شهر‌ها و... را فریاد می‌زنند، اما همین که در جای خود قرار گرفتند، خاموش می‌شوند و با قول امروز و فردا سرنوشت مردم را به بازی می‌گیرند.

مسئولان به این موضوع بیندیشند که اگر سیلابی مهیب دوباره استان خوزستان را فرا گرفت و خسارتی جبران ناپذیر به ساکنان حاشیه رودخانه‌ها تحمیل کرد، با وجود شرایط اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه و همچنین شیوع ویروس کرونا چگونه می‌شود این مشکلات را مهار کرد؟

ترمیم سیل بند‌ها در خوزستان، موضوعی که مسئولان آن را جدی نگرفتند
گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
خواهشااااااا قبل ازبارشهای بهاری رسیگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
اگر دولتمردان ما فقط همت حاج قاسم عزیز را داشتند غمی نداشتیم واقعا از دست دادن حاج قاسم عزیز برای ماخسارتی بزرگ بود.کجایی سردار ک از زمانی ک خونت بر زمین ب دست ناپاکان ریخته شد بلاها بر زمین نازل شد واگر نبود حجت خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زمین کن فیکون میشد.مسئولان بایست بدانند ک عمر کوتاه و فرصت کم است ما همه طعم مرگ را خواهیم چشیدممکن است دراثر تصادف،در خواب ناز،خدایی ناکرده در حال گناه و.........ولی چه خوب در راه خدمت ب خلق خدا باشد .بدانید سیل،زلزله،بیماری وانواع ابتلائات بایست نگاه ما را متوجه خدا کند وبس.سردار بی ادعا ب ما درس های زیادی آموخت بیایید فرصت را غنیمت بشماریم و عاقبت ب خیری را برای خود رقم بزنیم کاش اینقدر ک در فکر آباد کردن خانه دنیایی مان بودیم ب فکر سرای حقیقی یعنی آخرت باشیم.
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
مهندسین اب و عمران مربوطه متاسفانه کارشون رو خوب انجام نمیدن و عامل ایجاد نارضایتی مردم زحمت کش و خسارت به جان و مال عموم رو فراهم میکنن.
Germany
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
یزد و اصفهان و کرمان و سیستان از کم ابی خشکه و تخریب میشه. بعد خوزستان و لرستان با چند تا بارندگی میره زیر اب! سیلاب و سرریزها رو به استان های شرقی منتقل بفرمائید تا کفران نعمت هم نکرده باشید و شکر نعمت رو برای همه استان ها بجا اورده باشید. مسئولینی که برنامه انتقال سیلاب های و سرریز ها رو هنوز که هنوزه انجام نمیدن و اهمال کاری میفرمایند مسرف هستند و نعمت خدا رو اسراف و باعث ایجاد صدها مشکل امنیتی و جانی و هزینه نقدی و نارضایتی می شن. که گناه همه این مشکلات تو کارنامه اخرتشون ثبت و نوشته میشه و در پیشگاه خدا باید جواب اهمال کاری خود را بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
امسال خشکسالی است و کاش باران بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
باران بیاید یا ببارد؟