ویتامین ها دشمن ویروس کرونا/ با مصرف ویتامین ها به جنگ کرونا ویروس برویم

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف ویتامین‌های A،C،D ،روی و زینک موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ویروس کرونا می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر عبدالرضا نوروزی دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کرونا بیماری ویروسی است بنابراین برای پیشگیری و افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن برنامه تغذیه‌ای را باید مورد توجه قرار داد، گفت: مصرف ویتامین A سبب افزایش سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی می‌شود که در این روز‌ها می‌توان از آن بیشتر استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه میوه و سبزیجات به رنگ زرد و نارنجی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می‌باشد، تصریح کرد: مصرف آب هویج بصورت حداقل دو لیوان در هفته در این زمینه نقش مهمی دارد برخی از سبزی‌ها مانند شلغم حاوی مقادیر زیاد ویتامین A می‌باشد که از قدیم الایام برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یکی دیگر از مواد تغذیه‌ای برای این دوران اشاره کرد و گفت: ویتامین C نیز یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌باشد ویتامین C تقریبا در تمام میوه‌های زمستانی که در راس آن‌ها مرکبات و کیوی است، به وفور یافت می‌شود.

دکتر نوروزی افزود: مصرف روزانه سه عدد مرکبات با سایز متوسط می‌تواند میزان نیاز به ویتامین C را کاملا تامین کند البته این را هم در نظر داشته باشید که زیست فراهمی قرص‌های ویتامین C بسیار پایین است و توصیه می‌شود مصرف میوه جات و مرکبات را افزایش دهیم یک لیوان متوسط آب پرتقال و یک لیمو شیرین حدود ۳۰۰ میلی گرم ویتامین C فعال دارد که تقریبا سه برابر نیاز روزانه ویتامین C می‌باشد.

او تصریح کرد: مصرف روی یا زینک نقش زیادی در افزایش قدریت سیستم دفاعی بدن دارد زینک در غلات سبوس دار به وفور یافت می‌شود همچنین گوشت مرغ و قرمز حاوی مقادیر کافی زینک برای بدن است.
 

نقش ویتامین D در مقابله با کرونا 


دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه ویتامین D بر روی بهبود مبتلایان به کرونا که در بخش آی سی یو بستری می‌شوند، موثر است، گفت: ویتامین D بطور کلی برای جمعیت ایران به ویژه در فصل پاییز و زمستان که بیشتر از طریق پوست قابل جذب است توصیه می‌شود و در این دوران که شیوع بیماری ویروس کرونا زیاد است توصیه به مصرف یک قرص ویتامین D ۵۰ هزار واحد به صورت هفتگی به مدت ۸ هفته می‌شود.

دکتر نوروزی مصرف کافی پروتئین‌ها با کیفیت بالا را سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به ویژه در سالمندان عنوان کرد و ادامه داد: همچنین هر نوع جذب پروتئین بصورت نرمال نیز توصیه می‌شود در روز حداقل ۶۰ گرم پروتئین استفاده شود.

او همچنین به دیگر مواد غذایی مفید اشاره کرد و گفت: مصرف برخی از غذا‌ها که حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین‌های محلول در چربی، پروتئین، اسید‌های چرب ضروری و پروبیوتیک‌ها می‌باشد برای افزایش قدرت سیستم ایمنی توصیه می‌گردد که لبنیات یکی از این موارد می‌باشد.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک لیوان شیر و یک پیاله ماست کم چرب علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و D است حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک می‌باشد.

دکتر نوروزی افزود: مصرف مایعات در افزایش ترشحات مخاطی دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دفع ویروس موثر است در این روز‌ها مایعات گرم مانند چای، چای سبز، دم نوش‌های متنوع نوشیده شود.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.