کرونا و سقوط بورس کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس!

شاخص بورس در کشور‌های عربی پس از شکست نشست اوپک کاهش چشمگیری داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی انتشار ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان و از جمله کشور‌های عربی، اعضای اوپک برای پیشگیری از تأثیر منفی این اتفاق بر بازار جهانی، پیشنهاد کاهش تولید روزانه نفت را دادند. در حالی که همه انتظار داشتند این طرح در نشست اوپک به نتیجه برسد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند، روسیه با این توافق همراه نشد و نفت ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، مصرف نفت در بخش‌های مختلف، به ویژه حمل‌ونقل که سهمی ۲۵ درصدی در کل مصرف انرژی جهان را دارد، به‌شدت کاهش یافته است. از سویی دیگر عدم‌توافق اوپک و غیرعضو به‌ویژه روسیه برای کاهش تولید جهانی نفت باعث شده است قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند. با انتشار این خبر قیمت هر بشکه نفت برنت به ۴۶ دلار و ۷۸ سنت رسید.

قیمت نفت برنت در روز جاری ۳.۲۱ دلار کاهش داشته است. قیمت نفت سبک آمریکا نیز ۳.۰۲ دلار افت داشته و به ۴۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسیده است. بر اساس گزارش رویترز، تلاش‌های عربستان و سایر اعضای اوپک برای همراه‌کردن روسیه با تصمیم اوپک جهت کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای عرضه جهانی نفت با شکست مواجه شد. به‌دنبال آن قیمت نفت نیز به‌شکل سریع و قابل توجه کاهش یافت که آثار آن از همان روز در کشور‌های تولیدکننده قابل مشاهده است، سپس شرکت نفت آرامکو که متعلق به عربستان سعودی است، در پی ناکامی این مذاکرات اعلام کرد که بهای رسمی برای تمامی انواع نفت و همچنین برای تمامی خریداران را کاهش می‌دهد. به این ترتیب انتظار می‌رود که نفت صادراتی عربستان به شمال غرب اروپا هشت دلار در ازای هر بشکه ارزان‌تر باشد. بورس کویت پس از سقوط ۱۰.۲۹ درصدی، صبح روز گذشته معاملات اوراق بهادار در بازار اول را متوقف کرد.

بازار بورس دبی نیز با کاهش

بیش‌از ۸.۷۸ درصد به پایین‌ترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید و بازار بورس ابوظبی نیز حدود ۷.۵۴ درصد سقوط داشت. این سقوط در شاخص بورس در عربستان به ۹.۲۳ درصد در قطر به ۸.۶۰ درصد در بحرین به ۰.۹۵ درصد و در عمان ۴.۵۲ درصد و در مصر به ۴.۴ درصد رسید. میان خسارت ۲۲۴ میلیارد دلاری کشور‌های حوزه خلیج فارس، عربستان بیشترین خسارت را متحمل شده است. نکته قابل توجه این است که قیمت سهام آرامکو هم روز یکشنبه زیر قیمت پیشنهاد اصلی برای اولین‌بار سقوط کرد و به ۳۰ ریال (۸ دلار) رسید، در حالی که در دسامبر گذشته در قیمت پیشنهادی ۳۲ ریال قرار داشت.

در هفته گذشته بورس کشور‌های خلیج فارس حدود ۴۴ میلیارد دلار ضرر کرد که عربستان با ضرردهی ۲۸.۵ میلیارد دلاری در صدر خسارت‌دیدگان آن است.

از سویی دیگر، فتیح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی به خبرگزاری رویترز گفته است: «فروش نفت به اقتصاد جهانی بستگی دارد. اگر اقتصاد جهانی تضعیف شود، که در حال حاضر نشانه‌هایی از آن وجود دارد، ممکن است تقاضا برای نفت همچنان کاهش یابد.» افزایش ذخایر نفت آمریکا نیز از دیگر دلایل تأثیرگذار بر بازار نفت عنوان می‌شود. پیش‌بینی‌ها از افزایش این ذخایر در سال آینده میلادی خبر می‌دهند که بر ادامه کاهش قیمت‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود. همین اتفاقات موجب شد که بهای نفت در آغاز این هفته به‌شدت تنزل کرد و به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۱ میلادی به این‌سو برسد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار