پاسخ به سوالات شما؛

اضطراب ناشی از کرونا چه تاثیر منفی در بانوان دارد؟

یک روانپزشک درباره تاثیر استرس و اضطراب روزهای کرونایی در بانوان توضیحاتی داد.

محمدرضا خدایی روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اثرات ناشی از ترس ابتلا به ویروس کرونا گفت: اگر میزان استرس بیش از توان یا طول مدت آن در افراد زیاد باشد معمولا اختلالات روانی به وجود خواهد آمد.

او افزود: کرونا در حال حاضر بحث روز در جهان است و میزان کم استرس یا اضطراب در فرد لازم است و باعث افزایش انگیزه و هدف می‌شود و با این روش می‌تواند آگاهی خود را برای مقابله یا پیشگیری از حوادث افزایش دهد.

این روانپزشک تصریح کرد: وجود کمی استرس در افراد به علت ابتلا شدن به ویروس کرونا باعث می‌شود تا آن‌ها به منظور پیشگیری از این ویروس اصول بهداشت فردی و موارد ایمنی را رعایت کنند، اما اگر اضطراب ناشی از آن بیش از حد باشد به راحتی تبدیل به بیماری خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ از طریق فست فود و غذاهای حاضری منتقل می‌شود؟


خدایی ادامه داد: اضطراب ناشی از کرونا در برخی افراد به خصوص کودکان، بانوان یا کسانی که زمینه اختلالات استرسی داشته اند باعث ایجاد اختلالات روانپزشکی خواهد شد.

او افزود: آخرین پیمایش روانی انجام شده نشان دهنده این نکته بود که تقریبا ۲۵ درصد مردم ایران اختلالات یا علائم روانپزشکی را داشته اند که این آمار بالایی است و اگر ترس از کرونا افزایش یابد طبق این آمار اختلالات و ناراحتی‌های روانی هم بالا خواهد رفت.

این روانپزشک ادامه داد: گذر هراسی اختلالی است که فرد می‌ترسد به علت آلودگی یا ویروس‌های خطرناک مانند کرونا در جامعه ظاهر شود و این نوع اختلال بیشتر در کودکان دیده می‌شود.

خدایی اظهار کرد: اگر مردم اصول بهداشت فردی را رعایت کنند به امید خدا این ویروس مهار خواهد شد؛ چرا که در غیر اینصورت ترس از آن ممکن است اختلالات روانی بلند مدت را به وجود آورد.


ویروس کرونا: ویروس کرونا؛ در رویارویی با شایعه‌ها چه باید کرد؟


این روانپزشک افزود: فوبیا یا ترس از کرونا باعث می‌شود تا آن‌ها از خانه خارج نشوند و در منزل حساسیت‌های بیش از اندازه مانند شستشوی خارج از عرف داشته باشند. با این حال شستشوی مداوم دست‌ها توصیه می‌شود، اما بیش از اندازه انجام دادن آن‌ها حساسیت به حساب می‌آید.

خدایی افزود: ممکن است استرس از کرونا آنقدر زیاد شود که حملات پلید یا هراس را مانند ترس از اینکه فرد به این آلودگی مبتلا باشد را به وجود آورد.

این روانپزشک با اشاره به عواقب استرس زیاد اظهار کرد: افسردگی، نا امیدی و درماندگی از عواقب استرس زیاد ناشی از کروناست که در صورت افزایش باعث ایجاد افکار منفی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: هشدار؛ مراقب عواقب هولناک مصرف الکل صنعتی باشید/مرگ و کوری در انتظار مصرف کنندگان متانول


خدایی افزود: درماندگی باعث می‌شود تا انکار در افراد افزایش یابد و در صورتی که به کرونا مبتلا شدند یا ترس از آن را داشتند دیگر نتوانند در مقابل آن مقاومت کنند.

این روانپزشک درباره توصیه‌های خود مبنی بر ترس نداشتن از کرونا گفت: لازم است اعتماد سازی صورت گیرد یعنی به این معنا که افراد حرف‌ها و سخنان مسئولان بهداشت را جدی بگیرند. چرا که اعتماد امری مهم برای مشارکت دو طرفه مسئولان و مردم است.

خدایی افزود: مسئولان علاوه بر رساندن اخبار درست به گوش افراد باید اخبار امیدوار کننده را هم درباره ویروس کرونا بگویند.

این روانپزشک تصریح کرد: با گذر زمان میزان شیوع آن افزایش و خطرش یا مرگ و میر آن کاهش می‌یابد. در واقع ابتلا به کرونا مساوی مرگ و میر نیست و همانگونه که میزان شیوع آن بالا می‌رود میزان خطر مرگ ناشی از کرونا کاهش می‌یابد و نباید از این بابت نگران بود.


بیشتر بخوانید: برای مقابله با کرونا باید چه آمادگی‌هایی داشته باشیم؟


خدایی گفت: مسئولان با اطلاع رسانی به موقع مانند رعایت بهداشت فردی پیامد همراه آن‌ها بودن را به گوششان برسانند و افراد هم در شبکه‌های اجتماعی باید از اشتراک گذاری و پخش اخبار ناراحت کننده به میزان زیاد خودداری کنند.

این روانپزشک اظهار کرد: بنده می‌دانم که کرونا خطرناک است، اما کشور‌های دیگر هم درگیر این ویروس هستند و همه باید با تلاش یک دیگر بدون داشتن استرس این مشکل جهانی را به امید خدا رفع کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار