چگونه استرس مزمن را کنترل کنیم؟

یک روانشناس گفت: دارو‌های ضد اضطراب هورمون‌های استرس را در بدن کنترل می‌کنند و خُلق و خو را بهبود می‌بخشند.

نسیم رزمخواه، دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره نشانه‌های جسمانی استرس اظهار کرد: وقتی فرد به استرس دچار می‌شود، بدنش هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که این هورمون‌ها سرعت تنفس و تپش قلب را بالا می‌برند. استرس همچنین موجب می‌شود که شخص انرژی زیادی را از دست بدهد.

انواع استرس

او بیان کرد: استرس به دو نوع خوب و بد تقسیم‌بندی می‌شود. استرس خوب، استرسی است که به فرد برای انجام کار‌ها انرژی لازم را می‌دهد و زندگی را از بی‌معنایی نجات می‌دهد، اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روانی شخص باشد، پیامد‌های منفی را برای او ایجاد می‌کند که به این استرس، استرس بد یا کاهنده گفته می‌شود.

استرس بد

این دکترای روانشناسی افزود: در صورتی‌که استرس، طولانی مدت یا زیاد باشد، این استرس مخرب است و بیماری‌هایی مانند اختلالات خواب و ناراحتی معده را برای فرد ایجاد می‌کند. استرس بد همچنین نقش موثری در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین توانایی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: استرس مزمن در زنان ۳۰ درصد بیشتر از مردان است


رزمخواه تاکید کرد: استرس وقتی طولانی مدت باشد به اضطراب تبدیل می‌شود. اضطراب حالتی است که در آن فرد، ناآرامی، تشویش و ترس را احساس می‌کند. این حالت اغلب در مواقعی رخ می‌دهد که شخص نتواند پیامد‌های کارش را پیش‌بینی و کنترل کند. فرد مبتلا به اضطراب به طور دائم دلهره دارد و علت این مشکل را نمی‌داند. اضطراب با نشانه‌های جسمی و روانی مانند عصبانیت، ضربان قلب و تنفس بالا، تعریق، خستگی، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه، اختلالات تمرکز، خواب و گوارشی بروز پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: در صورت درمان نشدن استرس و اضطراب طولانی مدت فرد به اختلالات مزمن دچار می‌شود. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که اضطراب ناحیه آمیگدال مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ناحیه مسئول مدیریت پاسخ‌های عاطفی است. اضطراب در کاهش تولید اسپرم، پرخاشگری و اختلال تمرکز کودکان نقش دارد.


بیشتر بخوانید: نیمی از مبتلایان به استرس مزمن دچار اختلالات خواب هستند


این دکترای روانشناسی گفت: اضطراب می‌تواند فرد را به اگزما، ریزش مو، نازک شدن موها، کاهش بینایی، اختلالات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، زخم معده، یبوست، سندروم روده تحریک‌پذیر، پوسیدگی دندان، اختلال تمرکز، گرفتگی شدید عضلات و تغییر وزن دچار کند. اضطراب همچنین تاثیر چشمگیری در تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد طبیعی بدن دارد.

اضطراب

موثرترین روش‌های مدیریت استرس

رزمخواه اظهار کرد: اگر استرس و اضطراب بسیار شدید باشد، فرد به دارو درمانی زیر نظر پزشک نیاز دارد. دارو‌های ضد اضطراب هورمون‌های استرس را در بدن کنترل می‌کنند و خلق را بهبود می‌بخشند. از دیگر روش‌های مدیریت اضطراب می‌توان به انجام ورزش‌هایی مانند شنا و موسیقی و معنویت درمانی اشاره کرد. تکنیک‌های درمانی مانند ACT و CBT هم به افراد کمک کرده تا با کنترل افکار، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

او یادآوری کرد: اضطراب درمان نشده می‌تواند فرد را به انواع اختلالات اضطرابی، اعصاب و روان مانند اسکیزوفرنی و خواب، هیپوکندریا (خود بیمار انگاری) و روان‌تنی (بیماری‌های جسمی با منشا روانی) دچار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Israel
علیرضا
۰۲:۲۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان من استر و اضطراب شدید دارم ، همه کاران مختل شده و هیچ‌کاری نمیتونه بکنم ، تا سر کوچه هم نمی تونم برم
همش احساس میکنم دارم میمیرم ، از هیچ‌چیز لذت نمی‌برم
دنیا رو پوچ و بیهوده میبینم ، از صبح تا شب فکرم مشغول افکار منفیه و منو کلافه کرده ، حوصله هیچکس رو ندارم ،حتی پسر ۱۸ماهه خوشگل خودمو ندارم، مدیتیشن و مراقبه خیلی انجام دادم ولی فایده ای نداشت، بیرو نمیتونه برم چون میرم حالم بد میشه و‌حملات روحی میاد سراغم در حد مردن
لطفا کمکم کنین
ممنون از لطف شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشنان
۲۳:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
همیشه دیگران استرس دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
استرس چجوری خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۱:۳۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
همه اینارو من دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
دقیقا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
افرا
۲۲:۰۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
سلام چکارکنیم این مغز ناخواگاه ازذهن پاک کنیم خیلی اذیت میکنه افکاروبهم میریزه تپش قلب و بی خوابی واسترس داغون میکنه لطفا راهنمایی کتید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
راحت میشه این رو درمان کرد
Iran (Islamic Republic of)
86
۲۰:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
خب که چی ها؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
با این اوصاف مگر کسی هم داریم که تو جامعه امروزی استرس نداشته باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
از من به همه خوانندگان این مطلب نصیحت...طبق تجربه شخصی اگه اضطراب دائمی دارید این از علائم بیماری تیروییده حتما تیروییدتون رو چک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا از نشانه های پرکاری تیرویید می‌تونه باشه که با یه آزمایش خون ساده معلوم میشه . مخصوصا اینکه استرس ممتده و بی‌دلیل ... نشانه های پرکاری تیرویید رو سرچ کنید و بدکتر مراجعه کنید با دارو مشکل حله
آخرین اخبار