توسعه بیش از دوبرابری جنگل کاری برای حفظ ریه‌های زمین

به توسعه جنگل کاری ها امسال در کشور توجه بیشتری شده است و در برخی از استان ها از جمله استان همدان توسعه جنگل کاری دو برابر سال های پیش اجرا شد.

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمینبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، ریه‌های زمین به داشتن هوای پاک، کاهش دما و حفظ آب و خاک کمک می‌کنند و نمی‌گذارند این همه شهر نشینی و استفاده از سوخت ها‌ی فسیلی زندگی را به خطر بیاندازد.

در تمام دنیا توسعه شهر‌ها و ساخت کارخانجات و استفاده از سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه، گرم کردن منازل و کارخانجات باعث شده تولید گاز‌های گلخانه‌ای افزایش یابد و بیشتر شهر‌های بزرگ دنیا با چالش وارونگی هوا و آلودگی هوا روبه رو شوند.

یکی از مهمترین راهکار‌ها برای کاهش آلودگی هوا توسعه جنگل هاست.

تولید مواد آلاینده و سمی از سوی انسان ها  ،  آتش سوزی و قطع درختان برای تولید زغال و مصنوعات چوبی از مشکلاتی است که طبیعت و جنگل ها با آن مواجه هستند و با این وجود اهمیت جنگل کاری برای نسل‌های آینده و حفظ طبیعت بیشتر می‌شود.

توسعه ۲ هزار هکتاری و چند برابر شدن جنگل‌کاری استان همدان

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال جنگل‌های استان همدان ۲ هزار هکتار توسعه یافتند.

اسفندیار خزایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ما در استان همدان امسال ۲ هزار هکتار توسعه جنگل‌ها و درختکاری داشته ایم که در مقایسه با سال‌های گذشته بی نظیر است.

او افزود: در مراتع استان بیشتر نهال‌های صنوبر، زبان گنجشک، کاج، سرو نقره‌ای و خمره ای، اقاقیا، سنجدف ، بادام، پسته وحشی، سماق و زرشک کاشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: کاشت این نهال‌ها سهم زیادی در کنترل سیلاب‌ها و نفوذ بارش‌های جوی در زمین دارد.

خزایی اضافه کد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی استان همدان هزار هکتار جنگل کاری و نهال کاری و از محل اعتبارات استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و به طور مشارکتی هزار هکتار دیگر هم جنگل کاری و نهال کاری  اجرا شده است.

خزایی ادامه داد: در استان همدان ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد  که ۸۲۲ هزار هکتار مراتع منابع طبیعی، و ۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی است.

آغاز پویش جنگل کاری و توسعه ۳ هزار هکتار جنگل طی ۳ سال در استان همدان

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

استاندار همدان از پویش سه ساله توسعه جنگل کاری در استان همدان خبر داد.

سعید شاهرخی، استاندار همدان از همدان از کاشت نهال در  ۳ هزار هکتار  و توسعه جنگل‌های استان طی سه سال اخیر خبر داد.

او با بیان اینکه پویش درختکاری و توسعه جنگل‌های استان همدان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها انجام شده در استان همدان هر سال با کمک تشکل‌های مردمی ، همکاری فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی استان هزار هکتار جنگل کاری را انجام می‌دهیم.

استاندار همدان ادامه داد: در این پویش درختکاری برای هر شهرستان استان قرار است در سال ۱۰۰ هکتار درختکاری و توسعه جنگل‌ها داشته باشیم.

شاهرخی توسعه جنگل کاری در استان را در این سه سال اخیر در مقایسه با سال‌های پیش بی نظیر  دانست و گفت: ما در این طرح جنگل‌های دست کاشت استان را توسعه می‌دهیم و به کنترل سیلاب‌ها و داشتن هوای پاک در منطقه کمک می‌کنیم.


آتش سوزی ۱۷۵ هکتار از مراتع استان همدان / گرمای تابستان و بی احتیاطی مردم خطر در کمین جنگل‌ها و مراتع استان

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

معاون حفاظت از راضی و مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تابستان گذشته روزانه حدود ۲ هکتار و ۲۰۰ متر مربع از مراتع استان همدان در آتش سوخت.

رضا الوندی گفت:امسال تاکنون ۱۷۵ هکتار از مراتع استان همدان طعمه آتش شد.

او از وقوع ۶۹ فقره آتش سوزی در اراضی منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: استان همدان از نظر وسعت و تعداد آتش سوزی مراتع جزو استان‌های میانی کشور است که این وضعیت خطر پذیری منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت از راضی و مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان سطح  ذخیرگاه‌های جنگلی و جنگل کاری دست کاشت در استان  را ۴۳ هزار هکتاراعلام کرد و افزود : در حالی که  یک درصد از مراتع کشور در استان همدان وجود دارد اما  سه درصدعلوفه کشور در استان همدان تولید می شود . 

الوندی با بیان اینکه اجرای طرح کمربند حفاظتی جنگل‌های استان ، مانع توسعه اراضی کشاورزی و باغی اشخاص حقیقی به سمت عرصه‌های ملی و منابع طبیعی می‌شود اضافه کرد :  پارسال این طرح در ۲۵ کیلومتر ازعرصه‌های ملی و منابع طبیعی اجرا شد و امسال نیز این کار در مساحت ۲۵ کیلومتر در دستور کار منابع طبیعی قرار دارد.


مشارکت ۶ هزار همیار طبیعت برای توسعه جنگل کاری استان همدان

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

رئیس اداره آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از فعالیت ۶ هزار همیار طبیعت در همدان خبر داد.

جواد زنگنه، گفت: در استان ۲۰ کارشناس ترویج و تسهیل‌گر منابع طبیعی و آبخیزداری و یک هزار و ۳۸۷ نفر مددکار ترویجی جهاد کشاورزی با منابع طبیعی استان همکاری دارند .

او با تاکید بر جذب بیشتر همیاران طبیعت در استان همدان بیان کرد: افراد علاقه‌مند به حفظ منابع طبیعی می‌توانند با مراجعه به سایت www.hamyartabiat.frw.it  نام نویسی و در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و همیار طبیعت شوند.

او ابراز امیدواری کرد با ساز و کار مناسب و همکاری سایر دستگاه‌ها اراضی منابع طبیعی حفاظت شده در استان بیمه شوند.

توزیع رایگان ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان  همدان

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان در استان توزیع می‌شود.

محمد مهدی آرتیمانی به توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال دراستان اشاره کرد و افزود: همه ساله ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که هدف نهایی از بزرگداشت این هفته فراخوان عمومی برای مشارکت در سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی است.

او افزود: همراهی و همدلی مسئولان و دست اندرکاران در هفته منابع طبیعی تاثیر بسزایی در اجرای مطلوب برنامه‌های ابلاغی هفته منابع طبیعی دارد.

آرتیمانی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح کشور و استان با تلاش کارشناسان منابع طبیعی و مردم انجام می‌گیرد و در صدد هستیم نتایج مثبت و اثر گذار طرح‌های آبخیزداری در حفظ آب و خاک به اطلاع مردم برسد.

آرتیمانی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته توزیع رایگان نهال طی هفته منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و تعداد ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر برای توزیع در استان همدان داشتیم تا زمینه را برای زراعت چوب در استان فراهم کنیم.

او ادامه داد: استان همدان زمینه‌های بالایی در تولید مبل و منبت دارد و سهم زیادی ازنیاز اقتصاد مبتنی بر چوب استان را ما باید تامین کنیم.

 هوای ریه های زمین را برای بقا داشته باشیم 

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

با همه این کار‌ها باز هم جنگل‌ها نیاز به توجه و مشارکت همه مردم برای نگهداری و توسعه دارند و به کمک شاخ و برگ همین درختان سرعت باد کاسته می‌شود، با ریشه گیاهان، خاک حفظ می‌شود و مانع ایجاد فرسایش خاک می‌شود به علت آرام بودن هوای داخل جنگل، تبخیر بسیار ناچیز بوده و خطر خشک شدن خاک که از شرایط مهم آغاز فرسایش است، از بین می‌رود.

توسعه فضای سبز شهری ،کاهش آلودگی‌های شیمیایی هوای شهر‌ها را همراه دارد و مکانی برای تفریح مردم می‌شود.

درختان و فضای سبز موجب کاهش دما، افزایش رطوبت نسبی و جذب گرد و غبارهم می‌شوند، اما بهترین بازدهی آن بهبود شرایط محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، تأثیر مثبت بر چرخه آب در محیط زیست و افزایش کیفیت آب‌های زیرزمینی است. افزایش نفوذپذیری خاک و کاهش آلودگی صوتی است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان جنگل در تعدیل حرارت محیط مؤثر هستند و حرارت فصلی و روزانه سطح زمین را متعادل می‌کند و باعث اعتدال آب و هوا می‌شود. همچنین ۶۰ درصد از اکسیژن مصرفی به وسیله فضای سبز تأمین می‌شود؛ از این رو تلطیف هوا و تأمین اکسیژن مورد نیاز جانداران از فواید مهم جنگل و فضای سبز است.

جنگل با افزایش رطوبت هوا و جذب باران، نفوذ آب در خاک و انجام نقش مادر برای چشمه‌ها و رودخانه‌ها و نیز استفاده درختان از آب‌های زیرزمینی، نقش مهمی در ساماندهی گردش آب در طبیعت بازی می‌کند.

توسعه بیش ار دوبرابری جنگلکاری برای حفظ ریه‌های زمین

فرآورده‌های جنگلی اعم از چوب یا سایر محصولات فرعی دیگرهم  چرخ هزاران واحد تولیدی کوچک و بزرگ را در سراسر جهان به گردش درمی‌آورند، مثلا درختان، منبع تأمین مواد اولیه برای صنعت و داروسازی مدرن هستند.

حداقل بیش از ۲۵ درصد مواد مورد نیاز داروسازی مستقیماً از درختان به دست می‌آید.

رشد درختان در دامنه‌ها سبب افزایش پایداری خاک می‌شود و ریشه درختان با فرو رفتن درخاک های حساس به لغزش مانند ستونهایی عمل کرده و با ایجاد شبکه متراکم ریشه‌ای از بهم‌پاشیدن قطعات یا بلوکهای لغزشی جلوگیری می‌کنند.

گیاهان در بهبود آب و هوای یک شهر و پالایش گرد و غبار نقش بسیار مؤثری دارند، به طوری که توده گرد و غباری که به وسیله باد حمل می‌شود، در اثر برخورد با درختان به دلیل تقلیل سرعت باد و کاهش نیروی حمل و جابه جایی ذرات به وسیله درختان رسوب داده می‌شود.

توازن اکسیژنی زمین هم که شرایط زیست را برای انسان مهیا کرده است از طریق تولید اکسیژن گیاهان و به ویژه درختان فراهم شده است. کاهش پوشش سبز زمین و جنگل‌ها نه تنها توازن اکسیژنی زمین را بر هم می‌زند بلکه موجب انباشته شدن دی اکسید کربن شده و خطر تغییرات وسیع آب و هوایی را تشدید می‌کند.

گزارشگر: زهرا امامی

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.