طرز تهیه خورش ماش پتی

میخواهیم شما را با طرز تهیه یک غذای آبکی همانند خورش آشنا نماییم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماش پتی را اغلب در بهار و زمستان درست مینمایند و در کنار کته ساده (پلو) میل میکنند.هیچ گوشتی در این غذا مورد استفاده قرار نمیگیرد و اگر بخواهیم به پروتئین گیاهی اش نگاهی بیندازیم،بسیار غنی میباشد.پیشنهاد میکنیم حتماً این غذا را درست کنید.

طرز تهیه خورش ماش پتی


مواد لازم
ماش ۲ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه
اسفناج ۱/۵ کیلوگرم
کدو تنبل خرد شده ۱۵۰ گرم
سیر ۴ حبه
لبوی کوچک ۳ عدد
رب انار ۱ قاشق سوپخوری
آرد سفید ۱ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت

ماش پَتی، خورش ماش یا در زبان محلی ماش پتی خارش یکی از غذا‌های محلی استان گلستان است که در فصول مختلف سال و البته بیشتر در زمستان و بهار تهیه می‌شود. ماش پتی به علت وجود ماش و اسفناج برای رفع برخی بیماری‌ها بسیار مفید است. همچنین با توجه به ترکیب مواد اولیه آن از حیث پروتئین گیاهی بسیار غنی می‌باشد. ماش پتی را بیشتر با برنج کته یا همراه کوکو سیب‌زمینی میل می‌نمایند. همچنین برخی از مردم محلی گلستان این غذا را بصورت سرد میل می‌کنند. ماش پتی یکی از غذا‌های محلی پرطرفدار ناحیه گرگان، کریم آباد، بهشهر، ساری، تنکابن، قائم‌شهر و البته روستای زیارت محسوب می‌شود.


مراحل پخت

مرحله اول:

ابتدا لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند نوبت آب آن را عوض کنید، تا از نفخ لوبیا‌ها جلوگیری شود. اسفناج‌ها را خوب بشوئید و کاملا خرد کنید. ماش را شسته و درون قابلمه‌ی مناسبی بگذارید بپزد. لوبیا‌ها را نیز جداگانه بپزید.

مرحله دوم:

بعد از اینکه ماش کاملا پخته شد و آب آن کم شد، درون همان ظرف روی ماش‌ها مقداری آب سرد بریزید تا قسمتی از پوست ماش کنده شود و روی آب آید. سپس با کفگیر پوست ماش‌ها را جدا کنید.

مرحله سوم:

اسفناج‌های خرد شده را به ماش بیافزائید و اجازه دهید تا چند جوش بخورد. سپس آرد را درون کمی آب سرد حل کنید و به ماش و اسفناج اضافه کنید. لوبیا‌ها را نیز به سایر مواد اضافه کنید. در این مرحله کمی نمک، فلفل و زردچوبه به خورش بزنید. اجازه دهید خورش ماش پتی با حرارت ملایم کاملا بپزد و جا بیافتد.

مرحله چهارم:

اندکی پس از شروع پخت و جا افتادن خورش، با توجه به فصل و وجود کدو حلوایی یا لبو، مقدار ذکر شده از آن را به صورت تکه‌های حبه قندی خرد کرده و به خورش اضافه کنید.

مرحله پنجم:

پس از اینکه خورش کاملا جا افتاد، رب انار را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر بپزد و طعم رب انار در خورش پخش شود. سپس خورش آماده سرو کردن می‌باشد.


نکات:

بجای رب انار از آب نارنج تازه نیز می‌توانید استفاده کنید.
اگر دوست دارید طعم این خورش کاملا ملس باشد، در هنگام اضافه کردن آرد یک قاشق شکر نیز اضافه کنید.
در صورت وجود هر دو مورد لبو و کدو حلوایی، از هر دوی آن‌ها در تهیه خورش می‌توان استفاده کرد.

منبع:  فرهنگ غذا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار