میرطاهر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دستیابی به اقلام پزشکی مهمترین راه برای مقابله با کرونا

کارشناس آمریکا گفت:سازمان ملل باید با مانع تراشی های واشنگتن بر سر ارسال دارو به ایران را متوقف کند تا مقاله با کرونا محقق شود.

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به درخواست ظریف و تخت روانچی مبنی بر لغو تحریم های آمریکا، گفت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه اخیر خود به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ، تصریح کرد که ادامه تحریم های بی رحمانه واشنگتن علیه تهران، مبارزه با کرونا در ایران را با دشواری بسیاری مواجه کرده٬ چنین اعمال محدودیت هایی عملا در مسیر مبارزه با کرونا در کشورمان تاثیرگذار بوده است.

تحریم‌های آمریکا حداقل در رابطه با مبارزه با کرونا کنار گذاشته شود

او افزود: ایران مصرانه خواهان این است که تحریم های آمریکا حداقل در رابطه با مبارزه با کرونا کنار گذاشته شود؛ آنتونیو گوترش هم با این موضوع موافقت کرده و  سازمان ملل هم باید حداکثر توان خود در این زمینه را به کار گیرد؛ متاسفانه تحریم های آمریکا که در چارچوب فشار حداکثری اعمال می شود، تمام جنبه های مبادلات، مالی و تجاری، اقلام دارویی و غذایی با ایران را در بر گرفته است.


بیشتر بخوانید: مجامع بین المللی برای لغو تحریم‌ها با تهران همراهی کنند


میرطاهر با اشاره به اظهارات آمریکایی ها مبنی بر ممانعت نکردن از ارسال کمک های بشر دوستانه به ایران، تصریح کرد: حتی اگر مقامات ایالات متحده ادعا کنند که مانعی در مسیر انتقال تجهیزات پزشکی و... به کشورمان وجود ندارد، واقعیت چیز دیگری است؛ تا قبل از بحران کرونا، بسیاری از شرکت ها به دلیل هراس از اقدامات تحریمی و مجازات آمریکا به بهانه نقض اعمال محدودیت های تعیین شده از سوی واشنگتن، از ارسال اقلام پزشکی و دارویی به ایران امتناع می کردند و این موضوع منجر به مرگ شمار زیادی از بیماران پروانه ای در ایران شد.

تلاش واشنگتن برای اعمال سیاست«فقر و شورش»  در ایران

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: مشکل تراشی های واشنگتن  برای ارسال محموله های دارویی به ایران از جمله پانسمان های مخصوص بیماران پروانه ای٬ نشان می دهد که ایالات متحده در مقابل کشورمان رویکردی کاملا غیر انسانی در پیش گرفته است؛ واشنگتن بر این باور که با در پیاده کردن سیاست «فقر و شورش» می تواند نارضایتی ها در داخل کشورمان را افزایش داده  و با فشار آوردن به نظام جمهوری اسلامی به اهداف خود دست یابد.

او با اشاره به اظهارات برخی از سناتورهای ارشد آمریکایی مبنی بر ناکام ماندن فشار حداکثری واشنگتن بر تهران، اظهار کرد: واقعیت این است که جهان با پدیده بسیار بی سابقه ای به نام بیماری همه گیر کرونا مواجه شده که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان را درگیر خود کرده است؛ کانون کرونا اکنون در اروپاست همچنین  ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم جمعه گذشته مجبور به اعلام وضعیت اضطراری در ایالات متحده  شد.

لزوم توجه سازمان ملل به کشورهایی که بیشترین تلفات بیماری کرونا را داشته اند

میرطاهر با اشاره به وضعیت ایران در مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: ایران در کنار ایتالیا و چین به عنوان سه کشوری که بیشترین تلفات بیماری کرونا را داشته اند، باید مورد توجه سازمان ملل متحد  و نهادهایی مانند صندوق بین المللی پول قرار بگیرند؛ چراکه این سازمان اعلام کرده بود آماده است تا کمک پنجاه میلیارد دلاری را برای مبارزه با کرونا در اختیار کشورهای جهان قرار دهد؛ در همین راستا همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان از صندوق بین المللی پول خواسته تا وام یا کمک پنج میلیارد دلاری برای مبارزه با این ویروس در اختیار ایران قرار دهد.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: پدیده کرونا سایر مسائل را تحت الشعاع خود قرار داده و به نظرمی رسد که اگر قرار است این بیماری هر چه سریع تر در سطح جهان  مهار شود، باید هر چه زودتر اقدامات جدی و موثری از قبیل لغو و یا کاهش تحریم های آمریکا علیه کشورهایی که درگیر این مسئله هستند محقق شود.

او در پاسخ به این سوال که اگر واکسن کرونا کشف شود، آیا امکان دارد تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و به ایران نرسد؟ تصریح کرد: بحث یافتن دارو برای مبارزه با کرونا به نظر من بسیار دور از دسترس است؛ ادعاهایی در این زمینه وجود دارد ولی در حال حاضر هیچ چشم انداز جدی در این زمینه وجود ندارد بنابراین برای پرداختن به این موضوع کمی زود است.

 دستیابی به اقلام پزشکی مهمترین را برای مقابله با کرونا

میرطاهر ادامه داد : در برهه کنونی مسئله مهم برای ایران  لزوم دسترسی تهران به اقلام پزشکی و دارویی به ویژه ماسک، لباس های حفاظتی و  مخصوصا اقلامی است که پزشکان و پرستاران بیمارستانی به آن نیاز مبرم دارند تا بتوانند خود را در مقابل این بیماری مصون کنند.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به گفته های مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، اظهار کرد: مشخص است که تحت فشار ایالات متحده چندین محموله اقلام پزشکی و ... که ایران خریداری کرده بود، از کشورهای اروپایی به ایران وارد نشده است.

او اضافه کرد: هرچند برخی از کشورهای اروپایی اقدام به ارسال برخی محموله های پزشکی به ایران کرده اند اما موضوعی که در شرایط فعلی اهمیت دارد، این است که ما بتوانیم از منابع دیگر اقلام پزشکی خود را تهیه کنیم٬اما تا زمانی که نظام تحریمی آمریکا به ترتیب کنونی وجود دارد، چنین مسئله ای امکان  ندارد.


بیشتر بخوانید: مجامع بین المللی برای لغو تحریم‌ها با تهران همراهی کنند


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مجید تخت روانچی خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران در راستای مبارزه با کرونا شده اند؛ وزیر امور خاجه کشورمان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌ها شده است؛ او همچنین در توییتر خود نوشت: در شرایطی که کووید-۱۹ در حال ایجاد خسارت در ایران است باید بدانیم که ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. برای مبارزه با آنها، انسان‌ها هم نباید تبعیض قائل شوند.

باوجود اینکه واردات اقلام پزشکی به ایران منع قانونی ندارد، کشورها تحت تاثیر تحریم و تهدیدهای ایالات متحده، از فروش این اجناس به جمهوری اسلامی خودداری می کنند که همین موضوع مشکلات عدیده ای را برای ایران به وجود آورده و جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار