در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رشد همخانگی یکی از معضلات جدید در حوزه آسیب‌های اجتماعی است

یک جامعه شناس درباره آسیب‌های رشد معضل همخانگی، توضیحاتی داد.

محمدرضا محبوب فر پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های رشد معضل همخانگی، اظهار کرد: همخانه شدن در بین دانشجویان و کارگران کشور‌های غربی رواج دارد و باتوجه به اینکه کشور‌های غربی در دهه‌های اخیر به سمت فردگرایی سوق پیدا کرده که ظهور این پدیده دور از انتظار نبود.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: باتوجه به تحولات جهانی که ایران نیز از این تحولات دور نبود این پدیده درحال ورود به فرهنگ ما نیز است و افراد را به فردگرایی، تنها زندگی کردن و همخانه شدن راهی می‌کند.

وی افزود: باید گفت که این پدیده نه تنها در تهران بلکه در سایر شهر‌های بزرگ نیز در حال رواج یافتن است، اما در کشور‌های غربی دو جنس مخالف اتاق‌های یک آپارتمان را اجاره کرده و زندگی می‌کنند، که باتوجه به فرهنگ اسلامی که در کشورما حاکم است تقابل‌هایی بین سنت و مدرنیست رخ می‌دهد.

محبوب فر ادامه داد: زندگی در شرایط این چنینی باعث رشد فردگرایی در جامعه می‌شود و این گرایش به زندگی در تنهایی در آینده مشکلات زیادی مانند افسردگی و اضطراب را ایجاد می‌کند و به دنبال آن آسیب‌های زیادی به خانواده و جامعه وارد می‌شود.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: زمانی که جامعه به سمت فردگرایی رود آمار ازدواج‌های رسمی کاهش یافته و افراد تمایلی برای تشکیل خانواده ندارند. جالب است که در حال حاضر تنها ۲۵ درصد از شهروندان تهرانی متأهل هستند و سایر آن‌ها یا مطلقه اند یا ازدواج‌های سفید و وزندگی مجردی دارند که این مسئله آسیب‌های ویران کننده برای خانواده‌های ایرانی و جامعه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۶:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
بايد شرايط ازدواج را براى جوانان آماده كنند، و هيچ دختر و پسرى شأن خود را در اين امر مقدس و خدا پسندانه پايين نياورد و به ارتباط غير عرف و شرع و اخلاق تن ندهد. بقول خودمان براى خودش كلاس بگذارد! از قديم گفته اند چيزى را كه راحت بدست بيارى، برايش ارزش قائل نخواهى شد !
آخرین اخبار