سفر‌های ظریف در شهریور ۱۳۹۸؛

رایزنی‌های وزیر امورخارجه در خاور دور

در این گزارش نگاهی به سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان در شهریور ۱۳۹۸ خواهیم انداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در آخرین ماه از تابستان ۱۳۹۸  رایزنی های خود را معطوف به خاور دور کرد .

محمدجواد ظریف در شهریور ماه هم مانند پنج ماه قبل، در سفرهای گوناگون و رایزنی با مقامات کشورهای مختلف، بر لزوم حفظ برجام و روابط دوجانبه تاکید کرد؛ ماشین دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این ماه خنک تابستانی برعکس مردادماه که به سفرهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسکاندیناوی مربوط می شد، به سمت خاور دور رفت و در سه کشور چین، ژاپن و اندونزی توقف کرد.

در ادامه گزارشی در رابطه با سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان در شهریورماه ۱۳۹۸ خواهید خواند.

رایزنی های ظریف در خاور دور

سفر به سرزمین افسانه ها

سفر ظریف به چین در شرایطی انجام شد که آمریکا در تلاش بود تهران را هر چه بیشتر از منافع برجامی خود دور کند و در مقابل وزیر امور خارجه ایران هم بی وقفه سعی می کرد با رایزنی کشورهای مختلف، حقوق ایران را زنده کند.

بنابر نوشته خبرگزاری شینهوا چین سفرهای ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، نشان می دهد ایران در تلاش است تا با نگاه به شرق آسیا و گسترش روابط خود با کشورهای این مناطق، علاوه بر دوری از بحران‌های اقتصادی، تلاش‌های آمریکا در سنگ اندازی جلوی راه برجام را هم خنثی کند و همزمان بتواند از منافعش در چارچوب این توافق بهره‌مند شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار کرد، وانگ یی در این دیدار تصریح کرد معتقد است ایران به دلیل پایبندی به برجام باید از منافع آن بهره‌مند شود.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ در این باره می‌نویسد که مقام‌های چین بار‌ها تاکید کرده اند کشورشان بی توجه به تحریم‌های یکجانبه به روابط مشروع و منطقی با ایران ادامه خواهند داد، همچنین در گزارش خود آورده اند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمانی که از این توافق بین المللی خارج شد بار‌ها باعث شده است تا با چالش‌هایی که دربرابر ایران ایجاد کرده، کل منطقه را به چالش بکشد.

این روزنامه درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان هم نوشته است ظریف در شرایطی راهی منطقه شد که آمریکا کشور‌های آسیای شرقی را تحت فشار گذاشته است تا به ائتلاف حراست از نفتکش‌ها ملحق شوند و ایران تمایل ندارد کشور‌هایی که با تهران روابط دوستانه دارند دست به چنین کاری بزنند.

موضوعاتی چون راه ابریشم، مسایل منطقه ای، مبارزه با قاچاق و جرایم فرامرزی، توافق برجام و موضوعات دیگر مهم بین المللی محور موضوعات این سفر را شکل می داد.

سفر به سرزمین شکوفه های گیلاس

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپنی از جمله روزنامه ژاپن تودی نوشته شده ظریف در جریان دو سفر اخیری که به این کشور داشته بر گسترش روابط تاکید فراوانی داشته است.

ظریف در سفر به ژاپن و دیدار با مقامات بلند پایه این کشور درباره تنگه هرمز و ائتلاف آمریکا برای حراست از نفتکش‌ها گفت وگو و اظهار کرد که طبیعتا ایران نمی‌خواهد شاهد الحاق ژاپن به چنین گروهی باشد. روزنامه یومیوری در این رابطه نوشته است مساله پیوستن ژاپن به این ائتلاف یکی از مهمترین بحث‌هایی بود که طرفین انجام دادند؛ این رسانه خاطر نشان کرده است که شاید ژاپن روابط نزدیکی با آمریکا داشته باشد، اما همزمان دارای مناسبات دوستانه با ایران است و طبیعی است که نمی‌خواهد درباره تنگه هرمز و یا خلیج فارش حرف شنوی کاملی از آمریکا داشته باشد.

برخی دیگر از رسانه ها هم مانند خبرگزاری کیودو این سفر را از نشانه‌های آشکار تاثیرات دیپلماسی دانسته و نوشته است از زمانی که فشار آمریکا بر ایران بیشتر شده، تهران مناسباتش را با کشور‌های مختلف افزایش داده و به آسیای شرقی نیز نگاه ویژه‌ای داشته است.

رسانه‌های ژاپن با اشاره به این سفر افزوده اند ایران یک کشور مهم در منطقه و دارای منابع انرژی است و اینکه ژاپن هم قابلیت‌های بالای علمی و فنی دارد و دو کشور در بسیاری از این زمینه‌ها می‌توانند همکاری خوبی داشته باشند.

به هر حال این سفر هم به پایان رسید و ظریف به آخرین مقصد خود در این سفر، یعنی مالزی رفت.

رایزنی های ظریف در خاور دور

 

رایزنی های ظریف در کولالامپور

مقصد آخر ظریف در این دور از سفرهای آسیایی کشور مالزی بود؛ بنابر اخباری که رسانه های مالزی از این سفر منتشر کردند، ظریف درباره روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و بین المللی با مقام‌های مالزی گفت وگو کرده است.
همچنین رسانه های مالزی با اشاره به این سفر در گزارش های خود توضیح داده اند تهران و کالالامپور همیشه دارای روابط دوستانه بوده اند و پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، دو کشور این روابط قوی را حفظ کرده اند و نگاه ایران به آسیای شرقی برای مقابله با تحریم‌ها و فشار‌ها اهمیت دارد.

از دیدگاه رسانه‌های شرق آسیا، سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به منطقه نه تنها باعث گسترش روابط ایران با این کشور‌ها می‌شود بلکه باعث خنثی کردن فشار‌های آمریکا می‌شود و اینکه برجام یک توافق بین المللی است و اگر قرار است ایران به آن پایبند باشد، دیگر کشور‌ها نیز باید به آن پایبندی نشان دهند تا تهران بتواند از منافع لازم در این توافق بهره‌مند شود.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از رایزنی‌های مهمی که در فرانسه و شماری از کشور‌های اروپایی داشت به شرق آسیا سفر کرده بود و همانگونه که پیش تر گفته شد، مالزی آخرین سفر نیمه نخست سال ۱۳۹۸ بود.

برخی رسانه ها پس از بازگشت وزیر امور خارجه از مالزی در گزارش های خود نوشتند: «وزیر خارجه ایران یک دیپلماسی پرتحرک را این روز‌ها هدایت می‌کند این در شرایطی است که آمریکا با تروریسم اقتصادی به گفته ایران سعی در تسلیم کردن تهران دارد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار