در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هویت کودکان در اینستاگرام سلب می‌شود

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در فضای اینستاگرام کودک با تعداد زیادی از مخاطب تنها گذاشته می‌شود و هویتی که خودش می‌تواند برای خودش ایجاد کند را از او سلب می‌کنیم .

محمد جواد بادین فکر، پژوهشگر هسته مطالعات افکار عمومی و تغییرات فرهنگی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش و تاثیر فضای مجازی در زندگی مردم اظهار کرد: در فضای بین المللی و جهانی یک پلتفرم و یک رسانه به عنوان منبع مصرف در نظر گرفته می‌شود. در آمریکا فیس بوک اولین و پر کاربردترین رسانه و شبکه اجتماعی است. در عراق یوتیوب اولین شبکه پرطرفدار و در کشور ما اینستاگرام رسانه پر طرفدار است.

بادین فکر ادامه داد: اینستاگرام از این حیث که شبکه‌ای در جامعه ایجاد می‌کند پلتفرم محبوب مردم کشور ما است. دلیل مهم بعدی برای علاقه مردم به اینستاگرام این است که این فضا بر عکس توئیتر کمتر نخبگانی و عمومی است.

او افزود: اینستاگرام بسیاری افراد را از خود واقعی دور می‌کند؛ این خود واقعی ممکن است به سبک زندگی تبدیل شود. در توئیتر هویت دگرگون با هویت فرد تبدیل می‌شود در حالی که در اینستاگرام افراد با هویت‌های واقعی خودشان وارد می‌شوند. هویت افراد در اینستاگرام هر لحظه با لایک و کامنت در حال شدن است. افراد در فضای مجازی هویت خودشان را خودشان هدایت می‌کنند.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: در فضای اینستاگرام بانسلی مواجه هستیم که هویت خود را با فن پیچ‌ها و گروه‌های هواداری می‌سنجد. این فن پیچ‌ها وارد جنگ و تنازع جامعه نمی‌شوند و زندگی خودشان را می‌کنند؛ این امر باعث ایجاد یک نسل بی تفاوت به مسائل حساس جامعه شده است. اینستاگرام فضایی است که هویت‌ها گزینشی و مدیریت شده اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: عدم پذیرش حضوری داوطلبان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا


بادین فکر گفت: در اینستاگرام کودکانی داریم که به آن‌ها کودکان کار گفته می‌شود. کودکانی که پدر و مادرشان برای آن‌ها صفحه‌ای ایجاد می‌کنند و عکس‌های‌شان را منتشر می‌کنند و به گونه‌ای آن‌ها را اینفلوئنسر می‌کنند که در واقعیت این فضا یک فضای کسب و کار است. یک دلیل آن این است که پدر و مادر می‌خواهند از آن‌ها کسب درآمد کنند.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: هدف دوم این پدر و مادر‌ها این است که هویت خودشان را بازسازی کنند. برای مثال مادر می‌خواهد با این بچه به گونه‌ای پز بدهد. ولی ما چقدر به مسئله هویتی این بچه‌ها فکر می‌کنیم. در واقع این کودک قرار است بزرگ شود با این همه چشمی که این سال‌ها او را در این هیبت دیده اند. اما در فضای اینستاگرام این کودک با تعداد زیادی از مخاطب تنها گذاشته می‌شود و هویتی که خودش می‌تواند برای خودش ایجاد کند را از او سلب می‌کنیم که کاری ضد اخلاقی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار